Tenkrát

  • Tenkrát
  • Robert Sedláček
  • Česká republika
  • 1999
  • 101 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. mít povědomí o sametové revoluci, jejích hlavních aktérech i událostech, které jí předcházely
  2. získat informace o období konce komunistického režimu v ČSSR
  3. uvědomit si význam demokracie a svobody projevu

Jádrem dokumentu Roberta Sedláčka jsou události mezi 17. listopadem a koncem roku 1989 z pohledu hlavních aktérů sametové revoluce. Archivní materiály jsou zde doplněny osobními vzpomínkami a komentáři pamětníků z řad tehdejších studentských vůdců, Šimona Pánka, Igora Chauna či Martina Mejstříka. Snímek začíná záznamem studentské demonstrace na pražském Albertově, jejíž účastníci se ve večerních hodinách přesunuli na Národní třídu, kde proti nim brutálně zasáhly policejní složky, a končí zvolením Václava Havla prezidentem. Autoři dokumentu, kteří v průběhu práce provedli rešerše více než 250 hodin archivních audiovizuálních materiálů, říkají: „Náš film se nechce zaobírat historickými kuriozitami, jako jsou krátké kalhoty nově zvoleného prezidenta. Klademe si za cíl zaujmout komplexním analytickým pohledem ve stylu velkých dokumentů BBC, ve kterém by se měl snoubit náš subjektivní (dokumentaristický) pohled s objektivními poznatky historiografie a dalších věd, které se tímto tématem zabývají.”

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Tenkrát u nás

Aktivita / 20 + 20 min. (v rozmezí několika dnů)

Žáci:

  • mají komplexnější pohled na konec komunistického režimu u nás
  • ovládají metodu interview

Co veřejnost ví?

Aktivita / 30 + 10 min. (v rozmezí několika dnů)

Žáci:

  • ovládají základní techniky zpracování průzkumu
  • umějí konfrontovat výsledky průzkumu s vlastními názory

 

Jak nás informovala média

Aktivita / 35 min.

Žáci:

– dokážou vysvětit pojmy propaganda, cenzura, zkreslování skutečností

– umějí kriticky pracovat s informacemi a zdroji

Lid: Konec vlády jedné strany!

Aktivita / 35 min.

Žáci:

  • chápou význam svobody shromažďování
  • umějí formulovat občanské požadavky

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • sametová revoluce
  • Palachův týden
  • Charta 77
  • politická situace v ČSSR a ve střední Evropě v roce 1989

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Pokyny k vytvoření pracovního týmu

Doprovodná aktivita pro žáky.

Petice Několik vět

Text petice, vytvořené hnutím Charta 77 v roce 1989.

Článek Kdo seje vítr

Reakce na petici Několik vět v novinovém článku.

Transparenty z listopadu 1989

Fotografie sloganů a barevného provedení transparentů.

Pracovní text - Život před Sametovou revolucí a dnes

Jednoduchý návod do vyučovací hodiny pomůže žákům si uvědomit rozdíly v běžném životě před listopadem 1989 a nyní

Obnovení demokracie v Československu

Soubor pracovních listů s praktickými úkoly pro výuku změny politického režimu