
Tenkrát
- Tenkrát
- Robert Sedláček
- Česká republika
- 1999
- 101 min.
Cíle lekce
- mít povědomí o sametové revoluci, jejích hlavních aktérech i událostech, které jí předcházely
- získat informace o období konce komunistického režimu v ČSSR
- uvědomit si význam demokracie a svobody projevu
Jádrem dokumentu Roberta Sedláčka jsou události mezi 17. listopadem a koncem roku 1989 z pohledu hlavních aktérů sametové revoluce. Archivní materiály jsou zde doplněny osobními vzpomínkami a komentáři pamětníků z řad tehdejších studentských vůdců, Šimona Pánka, Igora Chauna či Martina Mejstříka. Snímek začíná záznamem studentské demonstrace na pražském Albertově, jejíž účastníci se ve večerních hodinách přesunuli na Národní třídu, kde proti nim brutálně zasáhly policejní složky, a končí zvolením Václava Havla prezidentem. Autoři dokumentu, kteří v průběhu práce provedli rešerše více než 250 hodin archivních audiovizuálních materiálů, říkají: „Náš film se nechce zaobírat historickými kuriozitami, jako jsou krátké kalhoty nově zvoleného prezidenta. Klademe si za cíl zaujmout komplexním analytickým pohledem ve stylu velkých dokumentů BBC, ve kterém by se měl snoubit náš subjektivní (dokumentaristický) pohled s objektivními poznatky historiografie a dalších věd, které se tímto tématem zabývají.”

Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Tenkrát u nás
Aktivita / 20 + 20 min. (v rozmezí několika dnů)
Žáci:
- mají komplexnější pohled na konec komunistického režimu u nás
- ovládají metodu interview
Co veřejnost ví?
Aktivita / 30 + 10 min. (v rozmezí několika dnů)
Žáci:
- ovládají základní techniky zpracování průzkumu
- umějí konfrontovat výsledky průzkumu s vlastními názory
Jak nás informovala média
Aktivita / 35 min.
Žáci:
– dokážou vysvětit pojmy propaganda, cenzura, zkreslování skutečností
– umějí kriticky pracovat s informacemi a zdroji
Lid: Konec vlády jedné strany!
Aktivita / 35 min.
Žáci:
- chápou význam svobody shromažďování
- umějí formulovat občanské požadavky
Otázky a odpovědi
Informační texty
- sametová revoluce
- Palachův týden
- Charta 77
- politická situace v ČSSR a ve střední Evropě v roce 1989
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
- základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek
Jak pracovat s audiovizuálními materiály
- instruktážní film
- rady a doporučení
- manuál
- obecné aktivity
Doprovodné a doporučené materiály
Pokyny k vytvoření pracovního týmu
Doprovodná aktivita pro žáky
Petice Několik vět
Text petice, vytvořené hnutím Charta 77 v roce 1989
Článek Kdo seje vítr
Reakce na petici Několik vět v novinovém článku
Transparenty z listopadu 1989
Fotografie sloganů a barevného provedení transparentů
Pracovní text - Život před Sametovou revolucí a dnes
Jednoduchý návod do vyučovací hodiny pomůže žákům si uvědomit rozdíly v běžném životě před listopadem 1989 a nyní
Obnovení demokracie v Československu
Soubor pracovních listů s praktickými úkoly pro výuku změny politického režimu