Mladí Rusové na útěku

  • Abgetaucht - Junge Russen auf der Flucht
  • Anna Winzer
  • Německo
  • 2022
  • 53 min.
  • titulky
  • 16—22 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. dozvědět se o dění v Rusku v začátcích války s Ukrajinou a o rozdílných pohledech na konflikt v rámci společnosti
  2. zamyslet se nad tématem aktivního občanství, nad jeho přínosy i možnými důsledky
  3. poznat krajinu a život na ruské Sibiři

Jegor žije v ruském Irkutsku, miluje potápění v ledové vodě a na sociálních sítích vybízí k aktivní ochraně sibiřské přírody. S ruskou invazí na Ukrajinu se ale jeho život radikálně změní. Jak v Rusku vypadaly první dny po začátku invaze na Ukrajinu? Co se stane s tím, kdo s aktuální situací vyjádří nesouhlas? Jegorův případ je příběhem jednoho ruského občana chyceného v systému, který důmyslně umlčuje pravdu. Ukazuje druhou frontu ruské války: kromě té ukrajinské je tu ještě boj proti vlastnímu obyvatelstvu, které se nehodlá tak snadno podvolit svévoli režimu. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Hrdinové

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 16+

Žáci: 

  • zamýšlí se nad tématem hrdinství či aktivního občanství a jeho možnými důsledky, 
  • dozvídají se o dění v Rusku v začátcích války s Ukrajinou a o rozdílných pohledech na konflikt v rámci společnosti,
  • rozvíjejí svou schopnost naslouchat druhým a sdílet své emoce.

Co mě pálí

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 14+

Žáci:

  • dozvídají se o dění v Rusku v začátcích války s Ukrajinou a o rozdílných pohledech na konflikt v rámci společnosti,
  • uvažují nad smyslem aktivního občanství a diskutují o tématech, která je tíží,
  • rozvíjejí svou schopnost formulovat vlastní názor a vyjadřují jej pomocí transparentu.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • jak jsou Rusové informováni o událostech na Ukrajině 
  • jaké procento obyvatel s invazí nesouhlasí 
  • jak se podařilo režisérce zachytit už první dny po invazi 

Stejné příběhy, jiná jména - kampaň za lidská práva

Projekt / 7 - 14 dní / doporučený věk: 13+, 14+ nebo 16+

Žáci:

  • se zamýšlí nad porušováním lidských práv
  • realizují vlastní projekt a prohlubují týmovou spolupráci
  • zkoumají své kořeny a objevují významné lokální osobnosti

Projekty, které můžete s žáky realizovat:

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Doporučené lekce: Válka na Ukrajině

Materiály a aktivity JSNS k válce na Ukrajině

Rozcestník na materiály o Ukrajině pro vyučující

Na webových stránkách Člověka v tísni

Maraton psaní dopisů - Amnesty International

V prosinci posílají lidé na celém světě ručně psané dopisy s výzvami k osvobození konkrétních lidí, kteří se stali obětmi bezpráví.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.