Proč zabili své sousedy

  • Proč zabili své sousedy
  • Kumiko Igarashi
  • Japonsko
  • 1998
  • 49 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát krizové oblasti, ve kterých probíhají či probíhaly etnické konflikty
  2. aplikovat znalosti z historie na současnost
  3. umět rozpoznat manipilaci a propagandu

V roce 1994 propukl ve Rwandě občanský konflikt, jehož výsledkem bylo zavraždění osmi set tisíc Tutsiů, příslušníků zdejší etnické menšiny. Nástrojem genocidy se zde stal rozhlas. Podle svědků ve vysílání provládní soukromé rozhlasové stanice Milles Collines, ovládané extremisty z etnické skupiny Hutuů, často zaznívaly výzvy k zabíjení pomocí zemědělských nástrojů, nezřídka se ozývala i konkrétní jména. Odhalit viníky genocidy dostal za úkol mezinárodní tribunál v sousední Tanzanii. Ve vězení se ocitly statisíce Hutuů, kteří ve většině případů popírali jakoukoli vinu. Sedmnáctiletý François, který byl po třech letech věznění propuštěn na svobodu, se přiznal k vraždě čtyř dětí. Podle něj se rádio Milles Collines, přezdívané jako „rádio mas“, podílelo na provokaci k nenávisti a zabíjení značnou měrou. Lidé se při jeho poslechu začali stávat podezíravými a obviňovali své sousedy a příbuzné z nepřátelství. Dokument ukazuje, jak silné mohou být účinky médií, když dokážou v tak krátkém čase rozvrátit rodiny, vymazat léty prověřené vztahy a vzájemnou důvěru.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kdo je vinen?

Aktivita / 35 min.

Žáci:

  • si uvědomují vliv prvního dojmu
  • umějí posoudit míru morální odpovědnosti za konkrétní čin
  • mají základní informace o genocidě ve Rwandě

Příběh ruky

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • se zamyslí nad tím, jaké vlastnosti má hrdina a jaké zločinec
  • si uvědomují nutnost nést zodpovědnost za své chování
  • umějí definovat pojem svědomí

Minulost a současnost

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • umějí rozpoznat manipulaci a propagandu
  • kriticky čtou předložené texty
  • aplikují znalosti z historie na současnost

Etnické konflikty

Aktivita / 180 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • znají krizové oblasti, ve kterých probíhaly etnické konflikty
  • vnímají etnické problémy jako globální problém
  • umějí pracovat s informacemi

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • genocida
  • historie a současnost Rwandy
  • genocida ve Rwadě

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Rwanda: Uzdravování z genocidy

Pořad Českého rozhlasu Zaostřeno tentokrát na genocidu v Rwandě

Genocida v Rwandě

Metodologie pro učitele sledující genezi sporů mezi etniky ve Rwandě

Hrdinný manažer hotelu ve Rwandě pro ČT

Rozhovor s Paulem Rusesabaginou o jeho vzpomínkách na genocidu v roce 1994

Káva a genocida ve Rwandě

Článek Martina Kocábka zaměřený na situaci v Rwandě

Archiv genocidy v Rwandě

Webový portál shromažďující dokumenty, fotografie a videa zaměřená na genocidu ve Rwandě (AJ)

Rwanda? To je sopka ucpaná špuntem - výbuch hrozí stále

Článek Ivany Polochové připomínající výročí genocidy ve Rwandě

USC Shoah Foundation

Audiovizuální archiv obsahující svědectví obědí genocidy v Rwandě (AJ)

Partneři lekce