Plážová bouře jako žádná jiná

  • Plážová bouře jako žádná jiná
  • Diana Andringa
  • Portugalsko
  • 2005
  • 25 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si důležitost kritického postoje k mediálnímu sdělení
  2. chápat, že televizní zpravodajství poskytuje pouze určitý výběr faktů a informací a pohledy jen některých účastníků události
  3. uvědomit si, že k získání objektivní informace je zapotřebí více zdrojů

Desátý červen, portugalská pláž Carcavelos, mnoho lidí se sluní a koupe. Zmatek. To jsou jediné jasné údaje, které se týkají onoho velkého případu. Večer se rozšířila zpráva o obřím masakru. Velká skupina mladých imigrantů přepadla relaxující turisty i domácí obyvatele, zbila je a okradla. Na místo neštěstí se dostavila policie, vše bylo vyfotografováno. Katastrofa! Ale byla vůbec nějaká? Den ode dne se informace a svědectví natolik proměňují, že se obyvatelé země i diváci jen stěží dopátrají pravdy. Objevují se údaje o tom, že masový zločin asi pěti set lidí působil děsivě, i o tom, že na pláži byl klid, pouze přišla skupinka asi čtyřiceti černochů, která vzbudila v lidech na pláži strach, aniž se čehokoli dopustila. Raději tedy zavolali policii.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co se stalo na pláži Carcavelos

Aktivita / 90 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • jsou kritičtí k mediálnímu sdělení
  • chápou, že televizní zpravodajství poskytuje pouze určitý výběr faktů a informací

Svět ve 22 minutách

Aktivita / 90 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • uvědomují si selektivitu televizního zpravodajství
  • uvědomují si faktory ovlivňující výběr zpráv

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pojmy mediální zpráva a migrace
  • fungování médií
  • příčiny migrace                 
  • uprchlíci v ČR

Mluvme o migraci

  • užitečné informace k tématu migrace ve škole
  • záznam ze semináře Mluvme o migraci
  • rady a doporučení jak diskutovat
  • mýty a fakta
  • výstupy z diskuzí s odborníky 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Rozhovor s Richardem Samkem

Rozhovor s redaktorem České televize, o přípravě televizního zpravodajství

Plážová bouře jako žádná jiná - výběr fotek

Plážová bouře jako žádná jiná - výběr fotek

Mediální výchova a mediální gramotnost

Webový portál FSV UK pro rozvoj mediální gramotnosti a podporu mediální výchovy

Mediální výchova - metodická podpora

Doporučení Národního ústavu pro vzdělávání

Člověk v tísni: Mýty a fakta o uprchlících

Často kladené dotazy o uprchlících a migraci

Ministerstvo vnitra ČR - Azyl, migrace, integrace

Webový portál Ministerstva vnitra Čr obsahující informace o problematice azylu, migrace a integrace v České republice

Partneři lekce