Co dokáže lež

  • Co dokáže lež
  • Tomáš Kudrna
  • Česká republika, Francie
  • 2016
  • 27 min.
  • 15—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. mít povědomí o dezinformačních webech působících v ČR
  2. posílit svou schopnost kriticky vyhodnocovat informace a být citlivý/á k projevům manipulace
  3. seznámit se s trollingem coby nástrojem propagandy

Koprodukční dokument České televize a ARTE analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice. Snaží se zjistit, kdo stojí za nepravdivými zprávami, které se šíří především na sociálních sítích a na takzvaných konspiračních webech. Autoři také hledali odpověď na otázku, do jaké míry jsou šířené zprávy, příběhy a emoce součástí ruské propagandy a jakou roli v tom hrají čeští občané, kteří jsou z nejrůznějších důvodů nespokojení s vývojem v zemi po roce 1989. V dokumentu účinkují respektované osobnosti z České republiky i zahraničí, které se tématu dlouhodobě věnují.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Fakta, nebo názory?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 15+

Žáci:

  • se zamýšlejí nad podstatou novinářské práce
  • mají povědomí o fungování dezinformačních webů působících v České republice
  • umějí kriticky posoudit důvěryhodnost mediálních sdělení

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pojmy dezinformace, misinformace, hoax, fake news
  • jak se dezinformace šíří a jaký mohou mít dopad
  • informační válka a jak se proti dezinformacím bránit

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Pravda z kolotoče II

Kdo stojí za alternativním zpravodajským webem Aeronet? Výsledky pátrání Reportérů ČT a novinářů týdeníku Respekt.

Koronavirus a média

Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.

Náměty na psaní esejí s žáky

Je možné v záplavě informací rozlišit pravdu od lži? Zkuste s žáky uspořádat literární soutěž s názvem Pravda versus Lež.

Koronavirus a dezinformace

dezinformace šířící se v souvislosti s pandemií covid-19

Předvolební dezinformace vrcholí

dezinformace šířící se v souvislosti s prezidentskými volbami 2018

SvětMédií.info – web k mediální výchově

Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.

Nejrozšířenější euromýty

Některé mýty o EU vyvolávají v lidech rozhořčení. Jak je to ale doopravdy?

Analýza mýtů o EU před volbami do Evropského parlamentu

Prague Security Studies Institute v nové analýze rozebírá šíření šesti nejpopulárnějších mýtů o Evropské unii.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Vznik lekce Co dokáže lež byl financován i ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.