Kalendář |
|
6. 12. 2022 | Konference Digitální dětství aneb (Ne)vědomě na síti k aktuálním tématům mediálního vzdělávání |
Kalendář |
|
6. 12. 2022 | Konference Digitální dětství aneb (Ne)vědomě na síti k aktuálním tématům mediálního vzdělávání |
Během koronavirové krize se ve světě i u nás začaly objevovat různé teorie o původu a šíření viru; často se jednalo i o tzv. konspirační teorie. Ty mnohdy tvrdí, že za vznikem a šířením koronaviru stojí skrytí mocní hráči, skrze pandemii dosahují svých pokoutních cílů na ovládnutí světové ekonomiky i nás samotných. Jako „důkaz“ pak tvůrci a šiřitelé konspiračních teorií používají i naprosté náhody, které se jim hodí do jejich výkladu situace.
Příkladem je konspirační teorie, která zneužívá jeden z dílů oblíbeného seriálu Simpsonovi. V něm se už několikrát odehrály situace či děje, které připomínaly pozdější realitu. Simpsonovi tak jednou údajně „prozradili“, kdo se stane nositelem Nobelovy ceny, jindy zase „předpověděli“, že prezidentem USA bude Donald Trump. A v roce 2010 jejich domovský Springfield v jedné epizodě čelí epidemii kočičí chřipky, kterou vyvinuli zástupci amerických mediálních impérií, aby přinutili lidi trávit více času před televizními obrazovkami.
Tyto shody náhod a „předpovědi“ jsou na internetu často zdrojem pobavení. Nicméně nyní se jich někdo chopil vážně a udělal z nich vědomou konspiraci. Podle dezinformačního zdroje Svobodný vysílač současná pandemie probíhá stejně jako v seriálu a jedná se o další z řady případů, kdy jsou v popkulturní produkci záměrně zanechány odkazy a náznaky věcí budoucích, které máme dešifrovat. Vznikla tak bizarní konspirační teorie, jež si ovšem získala značnou popularitu.
Aktivita vede žáky k seznámení s fenoménem konspiračních teorií na příkladu lživého facebookového příspěvku o údajném původu a šíření onemocnění covid-19. Žáci vybraný příspěvek analyzují podle metody 5 klíčových otázek.
Poznámka: Aktivita je součástí publikace Dezinformační dezinfekce, kterou si můžete stáhnout ve formátu PDF nebo zdarma objednat v tištěné verzi.
14+
Žáci:
45 min.
Se žáky se zamýšlíme nad výrokem z analyzovaného facebookového příspěvku: „Zanechávají nám náznaky a symboly předem v seriálech, knihách, písničkách. Jen to umět v čas dešifrovat.“ Ptáme se: Proč by utajená mocenská skupina dávala tímto způsobem do populární kultury nápovědy, pokud chce zůstat v utajení? K čemu by jí to pomohlo? Neriskovala by tím odhalení, resp. proč by tak riskovala? Diskutujeme o logice dané konspirační teorie.
Následně diskutujeme obecněji o fenoménu konspiračních teorií a žáků se ptáme: Proč někdo tvoří a/nebo šíří konspirace? Proč někteří lidé věří konspiračním teoriím? Proč jsou konspirační teorie nebezpečné?
Během reflexe aktivity by si žáci měli uvědomit, v čem jsou konspirační teorie atraktivní, ale také v čem je jejich problém a potenciální nebezpečí. Měli bychom dojít k tomu, že konspirační teorie nejsou postaveny na vědeckém poznání a souboru důkazů, ale na domněnkách, názorech, fabulacích a šokujících tvrzeních. Pro jednotlivce je často těžké si konspirační teorii ověřit, protože nemá zdroje a přístup k důkazům. Může se tak spolehnout pouze na tvrzení autora. Právě z tohoto důvodu je užitečné na sdělení nahlížet z několika úhlů, v čemž nám mohou pomoci analytické nástroje jako například 5 klíčových otázek. Tyto nástroje nás mohou při posuzování informací dovést k tomu, na jaké detaily se soustředit, abychom si mohli udělat vlastní úsudek ohledně důvěryhodnosti zdroje.
Poznámka: Další informace o konspiračních teoriích najdete v LISTU PRO VYUČUJÍCÍ 2 a informačním textu Otázky a odpovědi k lekci Mediální gramotnost se vyplatí: Naivátor.
Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce
Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.