Publikace a metodické příručky k mediálnímu vzdělávání

Na této stránce najdete přehled publikací a metodických příruček, které jsme vydali od roku 2007 doposud. Jsou seřazeny od nejaktuálnějších po starší. Najdete v nich audiovizuální lekce i analýzy mediálních sdělení. 

Pro objednání publikací v tištěné podobě navštivte náš e-shop.

Příručka k mediálnímu vzdělávání: Obraz Evropské unie v médiích (2024)

Příručka nabízí inspiraci pro výuku o fungování médií ve vztahu k Evropské unii. Pomocí praktických cvičení rozvíjí kritické myšlení a analytické schopnosti žáků.  


Obsahuje:

  1. 3 aktivity do hodin, včetně pracovních listů
  2. Analýzu manipulativního sdělení podle metodiky 5 klíčových otázek
  3. Návrhy, jak otevírat téma Evropské unie a médií ve třídě
  4. Příklady seriózních informačních a zpravodajských zdrojů o Evropské unii

 

Stáhnout v PDF

Podoby ruské propagandy – upravené vydání 2023 


Nové vydání publikace přibližuje motivy, nástroje a cíle současné ruské propagandy směřující jak dovnitř ruské společnosti, tak do zahraničí.


Obsahuje:

  1. 8 audiovizuálních lekcí: 3 nové lekce a aktualizované didaktické a informační materiály k původním lekcím
  2. Seznam cílů a narativů ruské propagandy směřující dovnitř Ruska a do západních zemí s konkrétními okomentovanými ukázkami
  3. Informační a didaktické texty přibližující historicko-společenský kontext a tipy, jak s materiály pracovat ve výuce
  4. Rozšířený slovník pojmů​​​​​​


    Objednat publikaci    Stáhnout v PDF

Co dělat? Jak reagovat? Jak postupovat? ...když někdo blízký věří dezinformacím, případně je šíří...(2023)

 

Příručka radí, jak vhodně zareagovat, když někdo blízký věří dezinformacím či zavádějícím informacím.

 

Obsahuje:

  1. 12 tipů, jak reagovat na blízké či přátelé, kteří věří dezinformacím
  2. Příklady reakcí a otázek, které lze v rozhovoru o dezinformacích využít
  3. Vysvětlení, co je to dezinformace

 

Objednat publikaci   Stáhnout v PDF

 

Kdo jiný? Projektový manuál pro mediální vzdělávání (2023)

 

Příručka přináší tipy, jak na realizaci vlastního projektu, zejména v oblasti mediálního vzdělávání.

 

Obsahuje:

  1. Přehled k aktuálním tématům ze světa médií
  2. Praktické tipy a doporučení, které vedou žáky k realizaci projektu
  3. Popis jednotlivých fází projektu a praktické pracovní listy
  4. Seznam konkrétních akcí, co dělat (např. jak na projekci filmů, uspořádání happeningu, uspořádání debaty s odborníkem či organizaci interaktivního workshopu]

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 

Hledá se novinář: Jak vytvořit vlastní mediální obsah (2022)

 

Brožura určená žákům a studentům vysvětluje základní pojmy a žánry novinářské praxe, v pěti kapitolách poskytuje rady a tipy, jak si natočit vlastní televizní reportáž, napsat novinový článek, natočit živý vstup, vést rozhovor a vytvořit vzdělávací video.

 

Obsahuje:

  1. Formou komiksu vysvětluje, jak postupovat při tvorbě vlastního mediálního obsahu
  2. Tipy, jak překonat překážky, s nimiž se novináři v praxi setkávají
  3. Krátký mediální kvíz
  4. Objasnění nejdůležitějších pojmů práce novinářů

 

Objednat publikaci    Stáhnout v PDF

 

Mediální vzdělávání na středních odborných školách a učilištích: Výukový plán a příklady dobré praxe (2021)

Publikace nabízí inspiraci, jak uchopit mediální vzdělávání a začlenit ho do výuky. Vznikla v úzké spolupráci s vyučujícími středních odborných škol a učilišť. 

 

Obsahuje:

  1. Vymezení pojmů mediální vzdělávání, mediální výchova a mediální gramotnost
  2. Tipy, jak překonat překážky, s nimiž se vyučující při mediálním vzděláváním nejčastěji potýkají
  3. Úvod do práce s audiovizuálními lekcemi
  4. Doporučený výukový plán zahrnující 5 tematických oblastí: sociální sítě a internet, analýza mediálních sdělení podle metodické koncepce 5 klíčových otázek, zpravodajství, nenávistné projevy a mediální manipulace
  5. Postřehy a  zkušenosti z praxe vyučujících středních odborných škol

 

Objednat publikaci   Stáhnout v PDF

 

 

 

Dezinformace a konspirace ve třídě: 10 tipů, jak reagovat (2021)

Publikace přibližuje, jak vhodně zareagovat, když žáci během výuky nečekaně vysloví dezinformaci, zavádějící informaci či konspiraci, které věří a kterou chtějí šířit dále.

 

Obsahuje:

  1. 10 tipů, jak reagovat na dezinformace a konspirace ve třídě
  2. Ukázky reakcí a otázek, které lze v rozhovoru o dezinformacích využít
  3. Zkušenosti a doporučení vyučujících, jak reagují na dezinformace ve třídě oni
  4. Tipy do výuky, jak posilovat mediální gramotnost žáků a jejich odolnost vůči dezinformacím

Objednat publikaci   Stáhnout v PDF

 

 

 

V digitálním světě (2020)

Publikace nabízí praktický návod, jak začít s mediálním vzděláváním ve výuce již na I. stupni základních škol. Najdete v ní praktické materiály do výuky, které děti seznamují s fungováním digitálního (online) světa a pravidly bezpečného chování v něm.

 

Obsahuje: 

  1. Rady a doporučení, jak s příručkou pracovat
  2. Návod na úvodní průzkum mezi žáky k získání přehledu o digitální a mediální gramotnosti třídy
  3. Prakticky využitelné audiovizuální materiály a aktivity do výuky, které vychází ze zábavného animovaného seriálu V digitálním světě
  4. Kvíz pro žáky: Co víte o digitálním světě?
  5. Infografiku k vybraným tématům mediálního vzdělávání

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 

 

 

Dezinformační dezinfekce (2020)

 

Publikace nabízí návod či inspiraci, jak téma (nejen koronavirových) dezinformací uchopit a začlenit do výuky.

 

Obsahuje: 

  1. 3 analýzy podle metodické koncepce 5 klíčových otázek
  2. Aktivitu s hracími kartami přibližující motivace pro tvorbu a šíření dezinformací  
  3. Praktické tipy na ověřování informací
  4. 3 koronavirové dezinformační lahůdky

 

Stáhnout v PDF

 

 

 

Podoby ruské propagandy (2020)

 

Publikace přibližuje současnou ruskou propagandu, její motivy a rysy směřované jak do ruské společnosti, tak do zahraničí.

 

Obsahuje:

  1. 7 audiovizuálních lekcí
  2. Propagandistické lahůdky
  3. Rejstřík pojmů souvisejících s rusko-ukrajinským konfliktem

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 



 

 

Být v obraze 2 (2019)

 

Obsahuje: 

  1. 22 audiovizuálních lekcí k aktuálním mediálním tématům rozdělených podle obtížnosti

  2. Metodickou koncepci 5 klíčových otázek, kterou v pěti krátkých videích představuje známý youtuber Kovy

  3. Přesah z čistě mediálních témat do společenských - výukové materiály k problematice mediálního obrazu menšin a migrace

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 


 

O pravdu? (2018)

 

Obsahuje: 

  1. Sadu devíti plakátů k mediálním tématům s doprovodnými informacemi
  2. Představení metodické koncepce „pěti klíčových otázek
  3. Užitečné odkazy a tipy na aktivity do školní výuky

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 


 

Na pravdě záleží (2017)

 

Obsahuje: 

  1. Analýzy mediálních sdělení podle metodické koncepce "5 klíčových otázek"
  2. Tipy, jak na internetu nenaletět 
  3. Mapu AV lekcí a aktivit k mediálnímu vzdělávání

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF​​​​​

 


 

 

3 podoby propagandy (2016)

 

Sada (příručka + audiovizuální materiály) porovnávající komunistickou, nacistickou a současnou ruskou propagandu. 

 

Obsahuje:

  1. Mistr propagandy
  2. Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení
  3. Masterplan

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 


 

Média a chudoba (2011) 

 

Sada (příručka + audiovizuální materiály) propojující média a rozvojová témata.  

 

Obsahuje:

  1. Rozvojový žurnalismus
  2. Reportéři
  3. Využití a zneužití médií
  4. Média a islám
  5. Kampaně

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 


 

Být v obraze (2007)

 

První  sada (příručka + audiovizuální materiály) k mediálnímu vzdělávání.

 

Obsahuje

  1. Historie médií
  2. Zpravodajství
  3. Showbyznys a reklama 
  4. Násilí v médiích 
  5. Propaganda

Publikaci již nemáme na skladě v tištěné podobě. Stáhněte si ji v PDF.

 

Stáhnout v PDF

 

 

               Chci odebírat Bulletin