Doporučený věk
13—21 let
Tematický okruh
Mediální vzdělávání, Filmy pro veřejnost
Téma
Rizika kyberprostoru, Fake news a dezinformace, Filmy pro veřejnost
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Naivátor
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- se seznámí s fenoménem konspiračních teorií
- přemýšlejí o společenské nebezpečnosti důvěřování konspiračním teoriím
- kriticky vyhodnocují kvalitu internetových informačních zdrojů
Otázky a odpovědi
Informační texty
- znaky konspiračních teorií
- nejrozšířenější konspirační teorie
- motivace k jejich šíření
- důvody, proč jim část lidí věří
- nebezpečí konspiračních teorií
- jak je odhalit
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
Jak pracovat s audiovizuálními materiály
- instruktážní film
- rady a doporučení
- manuál
- obecné aktivity
Distanční výuka
Aktivita pro online výuku
- práce s MQposilovnou: konspirační teorie
- kritické vyhodnocování kvality internetových informačních zdrojů
- posuzování věrohodnosti zpráv: edukativní plakát Naivátor
Doprovodné a doporučené materiály
Vyzkoušejte hravý plakát k lekci
Jako doprovodný materiál jsme připravili k této lekci pro žáky také plakát s úkoly. Objednejte si zdarma do školy sadu všech tří plakátů (k lekcím Mediální gramotnost se vyplatí).
Raději ilumináti než chaos. Proč máme tak rádi konspirační teorie?
Přečtěte si článek Ondřeje Šmigola na webu Echo24.cz.
Atlas konspirací
Atlas konspirací je webovou databází konspiračních teorií, populistických rámování a dezinformací z online světa. Vznikl na podzim 2019 na pracovišti Studia nových médií Univerzity Karlovy.
Výzkum: Dezinformační weby a zpravodajství v ČR
Jak Češi vnímají dezinformace? Výsledky výzkumu od agentury Nielsen Admosphere.
Koronavirus a média
Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.
Koronavirus a dezinformace
dezinformace šířící se v souvislosti s pandemií covid-19
Pravda z kolotoče II
Kdo stojí za alternativním zpravodajským webem Aeronet? Výsledky pátrání Reportérů ČT a novinářů týdeníku Respekt.
Výzkum: Informace jsou základem pro kritické myšlení
Změní se život lidí, kteří získají přístup k zakázaným informacím? Vědci z Číny uskutečnili experiment a umožnili 1800 žákům navštěvovat blokované weby.
Skrytá reklama u influencerů
Společnost Open Influence zjišťovala, jak uživatelé sociálních sítí vnímají příspěvky influencerů. Vnímají příspěvky influencerů jako reklamu?