Mediální gramotnost se vyplatí: Naivátor

  • Naivátor
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2020
  • 1 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s fenoménem konspiračních teorií a jejich základními rysy
  2. uvědomovat si, k jakým negativním důsledkům mohou lživé informace v mediálním prostoru vést
  3. umět posuzovat důvěryhodnost zdrojů na internetu 

Je Země placatá? Pocházíme z mimozemšťanů? Škodí sex zdraví? Podle některých zpráv na internetu je toto všechno pravda. Hrdina spotu si nainstaloval aplikaci Naivátor a nechal se zlákat svody fake news. Věří s ní všemu křiklavému, šokujícímu a mysterióznímu, co na webu najde. Podložené informace z ověřených zdrojů, se kterými ho konfrontuje kamarádka, ho nemohou znejistit. Přitom pro prostředí internetu platí „důvěřuj, ale prověřuj“ dvojnásob. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Naivátor

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se seznámí s fenoménem konspiračních teorií
  • přemýšlejí o společenské nebezpečnosti důvěřování konspiračním teoriím
  • kriticky vyhodnocují kvalitu internetových informačních zdrojů 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • znaky konspiračních teorií 
  • nejrozšířenější konspirační teorie 
  • motivace k jejich šíření 
  • důvody, proč jim část lidí věří
  • nebezpečí konspiračních teorií
  • jak je odhalit 

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • práce s MQposilovnou: konspirační teorie
  • kritické vyhodnocování kvality internetových informačních zdrojů
  • posuzování věrohodnosti zpráv: edukativní plakát Naivátor

Doprovodné a doporučené materiály

Vyzkoušejte hravý plakát k lekci

Jako doprovodný materiál jsme připravili k této lekci pro žáky také plakát s úkoly. Objednejte si zdarma do školy sadu všech tří plakátů (k lekcím Mediální gramotnost se vyplatí).

Raději ilumináti než chaos. Proč máme tak rádi konspirační teorie?

Přečtěte si článek Ondřeje Šmigola na webu Echo24.cz.

Atlas konspirací

Atlas konspirací je webovou databází konspiračních teorií, populistických rámování a dezinformací z online světa. Vznikl na podzim 2019 na pracovišti Studia nových médií Univerzity Karlovy.

Výzkum: Dezinformační weby a zpravodajství v ČR

Jak Češi vnímají dezinformace? Výsledky výzkumu od agentury Nielsen Admosphere.

Koronavirus a média

Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.

Koronavirus a dezinformace

dezinformace šířící se v souvislosti s pandemií covid-19

Pravda z kolotoče II

Kdo stojí za alternativním zpravodajským webem Aeronet? Výsledky pátrání Reportérů ČT a novinářů týdeníku Respekt.

Výzkum: Informace jsou základem pro kritické myšlení

Změní se život lidí, kteří získají přístup k zakázaným informacím? Vědci z Číny uskutečnili experiment a umožnili 1800 žákům navštěvovat blokované weby.

Skrytá reklama u influencerů

Společnost Open Influence zjišťovala, jak uživatelé sociálních sítí vnímají příspěvky influencerů. Vnímají příspěvky influencerů jako reklamu?

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce