Výzkum: Informace jsou základem pro kritické myšlení

Změní se život lidí, kteří získají přístup k zakázaným informacím? Vědci z Číny, země se státem řízenou cenzurou, uskutečnili experiment. Umožnili 1800 studentům navštěvovat blokované weby a motivovali je ke sledování zpráv. 

Čína od roku 2003 blokuje přístup k řadě západních internetových služeb a zpravodajských serverů. Běžní internetoví uživatelé nemohou používat internetový vyhledávač Google, nemohou sledovat zpravodajství v BBC, CNN či Guardianu. Nemají účty na Facebooku, Twitteru ani Instagramu, neprohlížejí si videa na YouTube.  

Autoři experimentu (ekonomové Chen a Yang) studentům zaplatili software, který dokázal čínskou propagandu na internetu obejít. Co se stalo? Polovina studentů přesto nenavštěvovala zahraniční weby vůbec, druhá polovina využívala sociální sítě především jako zdroj zábavy. O zpravodajství neměl zájem téměř nikdo.

Ekonomové se rozhodli studenty motivovat tím, že sestavovali kvízy ze zahraničních zpravodajských webů a studenti získávali za správné odpovědi finanční odměny. Doba, kterou studenti v experimentální skupině strávili na zpravodajských serverech, se zvýšila. Tento efekt vydržel i po skončení experimentu, kdy si 23 procent studentů z experimentální skupiny začalo samo platit kvalitní VPN, aby mohli zahraniční weby dál sledovat. Tito studenti, kteří měli více informací než jejich vrstevníci, začali být navíc kritičtější a méně důvěřiví ke státní propagandě.

Více informací o experimentu najdete v článku z webu FINMAG.cz, v případě zájmu můžete projít celou studii Chena a Yanga. Server HlídacíPes.org publikoval začátkem listopadu rozhovor s profesorem Siao Čiang, který dochází ke stejnému závěru jako zmíněná studie – informace, které máme k dispozici, zásadně formují náš pohled na dění okolo nás. Proto nepochybuje o tom, že současný režim v Číně padne v momentě, kdy skončí internetová cenzura.

Válka na Ukrajině

Materiály JSNS k ruské vojenské invazi

V souvislosti s aktuálními událostmi na Ukrajině jsme z portálu JSNS.CZ vybrali dokumentární filmy, lekce, materiály a aktivity do hodin a také řadu doporučení pro vyučující k tomu, jak s žáky mluvit o válečném konfliktu, uprchlících, mediální manipulaci a propagandě. Na stránce Válka na Ukrajině najdete speciálně připravený výběr lekcí k současné situaci spolu s aktivitami do hodin nebo publikaci Podoby ruské propagandy. Nabídku materiálů budeme průběžně rozšiřovat.