Mediální ring 2 - Dezinformace

  • Mediální ring 2 – Dezinformace
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2021
  • 8 min.
  • 12—20 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. ukázat na konkrétních příkladech vznik a šíření falešných zpráv 
  2. uvědomovat si, k jakým negativním důsledkům mohou lživé informace v mediálním prostoru vést 
  3. naučit, jak ověřovat informace na internetu 

Způsobily 5G sítě pandemii koronaviru? A stojí za sestřelením civilního letounu MH17 nad Ukrajinou západní tajné služby? V této epizodě seriálu se Lucka s Matyášem potýkají s dezinformacemi a fake news. Společně s novinářem Martinem Veselovským zjišťují, jak je možné čelit různým polopravdám a konspiračním teoriím, které se šíří hlavně na sociálních sítích a e-maily.

Tento pořad volně navazuje na Kovyho mediální ring.

 

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Naučte se ověřovat informace jako profíci

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:  

  • si uvědomují, že na sociálních sítích je snadné publikovat nepravdivé nebo lživé informace 

  • umí rozlišovat mezi ověřitelnými, složitě ověřitelnými a neověřitelnými informacemi v psaném textu 

  • dokážou u ověřitelných informací navrhnout způsob, jak by se daly informace verifikovat v jiném zdroji  

Související aktivity

  • s danou lekcí jsou propojeny tematicky 
  • vhodné jako doplňkový materiál nebo jako další aktivity k procvičení v daném tématu 
  • témata: sociální sítě, dezinformace, konspirační teorie 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • motivace k šíření dezinformací
  • sestřelení civilního letounu MH17
  • 5G sítě
  • deepfakes

Kvíz

Pracovní list připravený k vyplnění

Správné odpovědi ke kvízu

Správné odpovědi včetně krátkého vysvětlení

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Online kurzy mediálního vzdělávání

vyzkoušejte ve výuce náš nový materiál – Online kurzy mediálního vzdělávání, které jsou rozšířením témat pořadu Mediální ring 2

Koronavirus a dezinformace

dezinformace šířící se v souvislosti s pandemií covid-19

Předvolební dezinformace vrcholí

dezinformace šířící se v souvislosti s prezidentskými volbami v roce 2018

Náměty na psaní esejí s žáky

Je možné v záplavě informací rozlišit pravdu od lži? Zkuste s žáky uspořádat literární soutěž s názvem Pravda versus Lež.

Výzkum: Dezinformační weby a zpravodajství v ČR

Jak Češi vnímají dezinformace? Výsledky výzkumu od agentury Nielsen Admosphere.

Více než 90 procent dezinformačních webů v Česku jedná ve prospěch Ruska, říká analytik Vrabel

Rozhovor s datovým analytikem Františkem Vrabelem, který zkoumá dezinformace o koronaviru.

Umělá inteligence dokáže vyměnit tvář. Rozeznáme falešné video od pravého?

Video porovnává originální videa s deepfakes a představuje inteligentní technologie, které je umějí vytvářet.

Koronavirus a média

Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.

Výzkum: Informace jsou základem pro kritické myšlení

Změní se život lidí, kteří získají přístup k zakázaným informacím? Vědci z Číny uskutečnili experiment a umožnili 1800 žákům navštěvovat blokované weby.

Vražda investigativního novináře

Jak ovlivnila vražda Jána Kuciaka Slovensko? Přečtěte si výpovědi lidí, kteří s investigativním novinářem spolupracovali.

Nejrozšířenější euromýty

Některé mýty o EU vyvolávají v lidech rozhořčení. Jak je to ale doopravdy?

Zobrazit více Zobrazit méně