Holka z Instagramu

  • Het meisje van 672K
  • Marks Mirjam
  • Nizozemsko
  • 2016
  • 18 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát pozitiva i negativa sociálních sítí 
  2. uvědomovat si specifika sebeprezentace online a reflektovat vlastní vztah k sociálním sítím
  3. naučit se nahlížet na film pohledem filmové výchovy

První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku. Své rodiče během snídaně moc nevnímá a s potěšením sleduje, jak jí během pouhé hodiny přibude přes 8000 pochvalných ohlasů na její nejnovější fotku. Během konce školní výuky už nervózně posedává a nemůže se dočkat, až si bude opět moci zapnout mobil a zkontrolovat poslední příspěvky. Po necelých dvou letech aktivního focení má patnáctiletá Annegiene na svém instagramovém profilu téměř 800 000 fanoušků a začíná dostávat nabídky na práci pro velké firmy, které zatím odmítá. Mezi mladými tvůrci instagramových fotek se stává celebritou. Její věhlas na sociálních sítích však kontrastuje s minimem opravdových přátel, ve skutečnosti je spíše stydlivá a celé dny tráví o samotě jen se svým foťákem a mobilem. I přes svůj nesporný talent tak žije odtržená od běžného života a vrstevníků.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Já a sociální sítě

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • si uvědomují rozdílnosti sebeprezentace online a offline
  • reflektují svůj vztah k sociálním sítím
  • vědí, že sociální sítě do života přinášejí pozitiva i negativa

Posedlost lajky

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • si uvědomují, že lidé mohou vystupovat na internetu jinak než v reálném světě
  • znají pozitivní i negativní aspekty sociálních sítí
  • se zamýšlejí nad nebezpečím závislosti na sociálních sítích

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Co jsou sociální sítě? 
  • Jaké příležitosti nabízejí?
  • Jaká největší rizika na nich uživatelům hrozí? 
  • Co je to závislost na internetu?

Holka z Instagramu z pohledu filmové výchovy

Informační texty

  • jak diskutovat o filmu
  • posílení filmové gramotnosti žáků
  • čeho si všimnout u filmu Holka z Instagramu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Shortcut – malé příběhy, velká témata

Série materiálů k filmu, které vytvořili partnerské organizace v rámci mezinárodního projektu Shortcut.

Najdete zde:

  • plány lekcí s doporučenými aktivitami
  • kreativní cvičení
  • filmové analýzy a otázky

Holka z Instagramu – filmový kvíz

Pracovní list připravený k vyplnění.

Žáci si mohou otestovat jak pozorně sledovali děj filmu a  zaměří se film také z pohledu filmové výchovy.

Doprovodné a doporučené materiály

Annegienin instagramový účet

Veřejný instagramový profil protagonistky dokumentu fetching_tigerss, který sleduje více než 900 tisíc lidí (k listopadu 2017).

Sociální sítě v ČR v roce 2018

Ohlédnutí za fenomény, které se na sociálních sítích v uplynulém roce projevovaly.

Jaké sociální sítě používají Češi?

Kolik procent dospělých je na sociálních sítích? Jsou nějaké rozdíly mezi muži a ženami? Podívejte se na výsledky výzkumu agentury FOCUS z roku 2016.

O sociálních sítích, které v Česku mnoho lidí nezná

Facebook, YouTube, Instagram nebo Twitter jsou sociální sítě rozšířené celosvětově. V Rusku, Číně nebo Japonsku však vyhrávají jiné platformy. Přečtěte si o nich více.

Partneři lekce