Asociální síť

  • Asociální síť
  • Asif Hasan
  • Velká Británie
  • 2012
  • 58 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. identifikovat projevy šikany na internetu
  2. uvědomit si rizika chování v kyberprostoru a důležitost ochrany soukromí
  3. mít k dispozici základní pravidla pro bezpečné užívání kyberprostoru

Trolling či trollování jsou výrazy, které do slovníků zavála až éra internetu. Označují nekalou aktivitu účastníků on-line diskusí, ve kterých uráží, pomlouvají a dalšími způsoby verbálně napadají ostatní uživatele. S trollingem má bohaté zkušenosti i moderátor britské radiostanice BBC Richard Bacon. „Jeho“ troll ho na sociálních sítích pronásleduje více než dva roky. Tvrdě napadá i jeho rodinu, včetně malého syna. Dá se proti on-line útokům v anonymním prostředí internetu bránit? Bacon jde investigativně po stopách kyberšikany, která se v posledních letech rozmáhá ve Velké Británii jako epidemie, a zjišťuje, že motivací trollů je často bezohledná zábava, ale i odplata za vlastní křivdy. Častým terčem trollů se tak stávají například stránky věnované památce tragicky zemřelých dětí. Nejničivější důsledky má trolling pro zranitelnou psychiku dospívajících, jediná on-line přestřelka může vést až k sebevraždě. Film současně ukazuje, jak obtížné je proti obsesivním "haterům" shromáždit policejní důkazy a pravomocně je odsoudit.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kyberprostor jako náměstí

Aktivita / 90 min. (včetně projekce)

Žáci
  • uvědomují si nebezpečí kyberprostoru a důležitost ochrany soukromí
  • znají pojem kyberšikana a umí ho vysvětlit
  • mají k dispozici základní pravidla pro bezpečné užívání kyberprostoru

Kyberšikana ve statistických datech

Aktivita / 45 min.

Žáci:
  • na příkladech sociologického šetření si uvědomí rizika chování v kyberprostoru
  • v reflexi si ujasní vlastní postoje k dané problematice
  • rozvíjejí funkční gramotnost

Prevence šikany na internetu

Projekt / 135 min. (včetně projekce filmu) + samostatná práce žáků

Žáci:
  • dokážou identifikovat projevy šikany na internetu a rizikové chování v kyberprostoru
  • zrealizují vlastní návrh opatření formou prezentace své práce

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • formy kyberšikany
  • trolling a jeho projevy
  • krádež identity
  • obrana proti kyberšikaně

Příklady dobré praxe

Projekt / 60 min

  • seznámit se s tématem kyberšikany
  • vědět jak jí ppředejít
  • znát možnosti pomoci

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Kam se obrátit o pomoc?

Důležité odkazy a kontakty – weby, projekty, poradny, hot linky

Co je to kyberšikana a jak se projevuje?

Článek na stránkách projektu Bezpečně online

Definice a formy kyberšikany

Webové stránky Policie ČR

Výzkum: rizika na Facebooku pro děti na 1. stupni ZŠ

Projekt E-bezpečí realizoval v roce 2014 výzkum mezi dětmi ve věku 6-11 let. Zkoumal, jaká data o sobě zveřejňují, zda o tom vědí rodiče a jestli jsou ohrožené kyberšikanou.

Video o trollingu

Konkrétní podoby trollingu zábavnou a atraktivní formou

Spot

Nikdy nevíš, kdo je na druhé straně

Reportáž Českého rozhlasu

Příspěvek Kláry Bílé o kampani školáků proti kyberšikaně

Trolling na sociální síti Facebook v českém prostředí

Bakalářská práce Marie Škardové z roku 2013 na FF Masarykovy univerzity v Brně

Kde končí legrace a začíná kyberšikana

Článek Heleny Nykodýmové na portále Lupa.cz

Jak se bránit trollům?

Návod, jak se postavit internetovému trollingu

Kyberšikana a její prevence

Příručka pro učitele - Člověk v tísni

Partneři lekce