Po čem holky touží

  • Po čem holky touží
  • Elizabeth Massie
  • Spojené státy
  • 2001
  • 33 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, jaký vliv mají média na formování životních cílů a priorit mladého člověka
  2. vědět, že časopisy a další média (nejen) pro mladé lidi jsou nástrojem reklamy
  3. naučit se vnímat mediální obsah kriticky

Americký film přináší názory jedenácti dívek z odlišných sociálních a společenských vrstev ve věku od osmi do šestnácti let na mediální svět. Co si myslí mladé slečny o médiích a o způsobu, jakým ovlivňují jejich život? Dynamicky natočený snímek se zabývá jejich sny a touhami, tím, jak vnímají mediální obraz „krásné, sexy dívky“, co si myslí o pořadech propagujících různé diety a plastickou chirurgii či o reklamách na věci, které by „správným dívkám“ neměly chybět. Dívky také otevřeně hovoří o svých názorech na sexuální aspekt různých pořadů či videoklipů určených mladým.

Doporučený věk

13—18 let

Tematický okruh

Mediální vzdělávání

Téma

Reklama a zábava

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Po čem touží moderní slečna (a nejen ona)

Aktivita / 45 min.

  • uvědomit si, jaký vliv mají média na formování životních cílů a priorit mladého člověka
  • vědět, že časopisy a další média (nejen) pro mladé lidi jsou nástrojem reklamy
  • naučit se vnímat mediální obsah kriticky

Čas na sex

Aktivita / 45 min.

  • si uvědomují, jaký vliv mají média na formování postojů a chování v oblasti sexu mladého člověka
  • vnímají mediální obsah kriticky

Ideál krásy

Aktivita / 35 min.

Žáci:

  • umějí rozlišit tzv. ideál krásy prezentovaný médii a skutečné představy a tužby ve vztahu k sobě a k potenciální/mu partnerce/partnerovi
  • přemýšlí o ideálu krásy v průběhu historie
     

Chci být slyšet! Chci být vidět!

Aktivita / 60 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • si uvědomují způsob, jak funguje hudební průmysl zaměřený na dospívající
  • chápou mechanismy a postupy, které tento průmysl používá
  • přistupují kriticky k mediálnímu obsahu

Úvod do problematiky

Úvod do problematiky

  • jak se orientovat ve světě médií a mediální výchovy
  • jak správně porozumět mediálnímu sdělení
  • na co se ptát

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • fungování médií
  • mediální typy
  • sexuální témata

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Video

Klip Miley Syrus k písni Wracking Ball

Demonstrativní atlas nelegální reklamy pro účely výuky na VŠ a SŠ

Specifika reklamy zaměřené na děti do 18 let s příklady na stránkách VŠE v Praze

O vlivu reklamy na děti a mladistvé

On-line rozhovor s bohemistkou Hanou Srpovou na Respekt.cz

Reportáž České televize

Nabourání členů umělecké skupiny Ztohoven do vysílání ČT2 a promítnutí atomového výbuchu do přímého přenosu

Stránky soutěže "Sexistické prasátečko"

Soutěž o nejsexističtější reklamu roku, kterou pořádá nevládní organizace Nesehnutí

Mýty a omyly ohledně poruch příjmu potravy

Brožura občanského sdružení Anabell

Sami – nový preventivní filmový projekt

Film Sami se zabývá problematikou poruch příjmu potravy, jejich příčinami a důsledky

Estetické plastické operace u dětí a mladistvých

Článek Lenky Petrášová na iDNES.cz

O plastické chirurgii u dětí

Rozhovor s lékařem Michalem Svitákem na Vaše děti.cz

Partneři lekce