Manželka za 50 ovcí

  • Manželka za 50 ovcí
  • Nima Sarvestani
  • Švédsko
  • 2010
  • 52 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. reflektovat nerovné postavení žen a mužů v různých kulturách
  2. získat informace o muslimských tradicích
  3. respektovat tradice odlišných kultur a zároveň být vnímavý k porušování lidských práv

Mnozí afghánští muži vyznávají radikální islám a ctí tradici obchodu s manželkami mladšími o generace, se kterými někdy nejednají lépe než se psy. To je také případ šestnáctileté Sabere, které v sedmi letech zemřel otec a osvojil si ji blízký příbuzný. Když bylo dívce deset, prodal ji o čtyřicet let staršímu Tálibánci, jenž ji čtyřikrát přivedl do jiného stavu. „Často jsem myslela na sebevraždu,” vzpomíná Sabere na manželský život se slzami v očích. Jako jedna z mála měla štěstí, že se jí podařilo uniknout a ukrýt se v azylovém domě pro ženy s podobným osudem. Ani tady ovšem nemá vyhráno. V upřímném snímku režiséra Nimy Sarvestaniho sledujeme marnou snahu Sabeřiny chudé matky a jejího muže dosáhnout dceřina rozvodu. Když se zdá, že osud je rodině konečně nakloněn, nevlastnímu otci začne být vyhrožováno kvůli jeho druhé dceři, desetileté Farzenah. Výměnou za stádo ovcí ji kdysi slíbil jinému muži. „Splátka” měla proběhnout po jejích patnáctinách, ženich si však usmyslel, že ji chce dříve.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Rozmanitý islám

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • si uvědomují rozmanitost islámského světa
  • pracují se stereotypní představou vzhledu muslimek
  • znají pojmy z oblasti odívání islámských žen

Rozdílné vidění světa

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • dokážou vlastními slovy definovat etnocentrický a kulturně relativistický přístup
  • umějí aktivně naslouchat druhým a jsou ochotni změnit své názory na základě vyslechnutých argumentů

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • novodobá historie Afghánistánu
  • Tálibán
  • postavení žen v afghánské společnosti
  • rozvojová pomoc v Afghánistánu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Islám po česku

Reportáž České televize popisující postavení českých muslimů

Globální rozvojové vzdělávání

Webový portál nabízející vzdělávací materiály vhodné pro výuku globálního rozvojového vzdělávání

Reportáž v pořadu Objektiv o životě žen v Afgánistánu

Reportáž z Afgánistánu vytvořená pod taktovkou novinářky a publicistky Lenky Klicperové spolu s fotografkou Jarmilou Štukovou

Co Afgánská žena smí a hlavně nesmí?

Zajímavý rozhovor s novinářkou Lenkou Klicperovou na téma práv žen v Afgánistánu

Program rozvojové spolupráce - Afgánistán

Program ministerstva zahraničních věcí České republiky na roky 2013 - 2017

Ženy, muži a rozvoj

Rozvojové cíle tisíciletí přinesly do širšího povědomí nejen problematiku chudoby, ale také otázku postavení žen v rozvojových zemích. Třetí z osmi cílů zní doslova „prosazovat rovnost pohla

Partneři lekce