Mé dětství, má země – 20 let v Afghánistánu

  • My Childhood, My Country: 20 Years in Afghanistan
  • Phil Grabsky, Shoaib Sharifi
  • Afghánistán, Velká Británie
  • 2021
  • 52 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

1. zamyslet se nad vlastními představami o Afghánistánu a nad tím, čím jsou ovlivněny 
2. seznámit se s afghánskou kulturou, historickými a geopolitickými souvislostmi
3. zamyslet se nad tím, proč je dobré zajímat se o svět kolem sebe

 

Filmaři dvacet let sledují osud Míra Husajna z Afghánistánu. Prostřednictvím unikátního osobního příběhu zachycují historické milníky této země mezi lety 2001 a 2021. V roce 2001 se celý svět vzpamatovává ze šoku po teroristických útocích na newyorská „dvojčata“. Sedmiletý Mír Husajn v té době žije s rodinou v jeskyni v centrálním Afghánistánu. Postupně se učí nejen číst a psát, ale také ovládat kameru, která ho od první chvíle fascinuje. Film na osudech Míra a jeho rodiny ukazuje postupný vzestup a rozvoj jedné z nejchudších zemí světa a prostřednictvím archivních televizních záběrů propojuje každodenní život obyčejných Afghánců s převratnými událostmi, jako je příchod mezinárodních vojsk a svržení vlády Tálibánu. Mírův život nabírá nový směr, když se v Kábulu začne živit jako kameraman a s dějinnými zvraty se začne dostávat doslova do fyzického kontaktu. Příběh opouštíme po návratu Tálibánu, kdy je budoucnost země opět nejistá.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co vím o Afghánistánu

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se zamyslí nad svými představami o Afghánistánu a nad tím, čím jsou ovlivněny
  • seznamují se s rozmanitostí afghánské kultury, historickými a geopolitickými souvislostmi
  • přemýšlejí o tom, proč je dobré zajímat se o dění v zemích a regionech, které považujeme za vzdálené

Co máme společné?

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se seznamují s afghánskou kulturou, historickými a geopolitickými souvislostmi
  • si uvědomují rozdíly a podobnosti mezi kulturami 
  • se zamýšlejí nad odpovědností o svět kolem nás a nad významem pomoci

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • moderní historie Afghánistánu
  • postavení Tálibánu ve společnosti
  • přístup ke vzdělání a podmínky pro život 

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Člověk v tísni: humanitární pomoc a rozvoj pro Afghánistán

Humanitární a rozvojové programy společnosti Člověk v tísni v Afghánistánu.

Přání pro Afghánistán (ENG)

Desetidílný podcast BBC přináší rozhovory s 10 Afghánci o přáních a obavách ohledně budoucnosti jejich země.

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

16. cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se podpory mírové a inkluzivní společnosti pro udržitelný rozvoj

Křehké státy: Poučili jsme se z válek v Iráku a Afghánistánu?

Článek na webu České rozvojové agentury o vztahu mezi rozvojem a bezpečností pro tzv. křehké země.

Rok s Tálibánem: Demokracie jen po kapkách, zato chudoba se do Afghánistánu valí proudem

Analýza situace v Afghánistánu rok po převzetí moci Tálibánem.

Lidská práva v Afghánistánu

Monitorování lidských práv v Afghánistánu organizací Amnesty International.

Human Rights Watch (ENG)

Lidská práva v Afghánistánu.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce