Stát se Evropanem

  • The Art of Becoming
  • Hanne Phlypo, Catherine Vuylsteke
  • Belgie
  • 2013
  • 60 min.
  • titulky
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. pochopit podstatu migrace a její společensko-politické souvislosti
  2. uvědomit si důležitost vzdělání a podpory rodiny
  3. rozvíjet schopnost empatie a tolerance

Tři mladí chlapci v Evropě se snaží žít život jako každý jiný v jejich věku. Není to ale tak snadné, neboť pochází z Afghánistánu, Sýrie a Guinei. Fattah dře v továrně na textil v Instanbulu s vidinou vydělat si dostatek peněz na cestu do Řecka a poté do Itálie. Saleh už žije v Evropě tři roky a doufá, že za ním přijedou jeho rodiče. Mamadou se upíná ke své práci a studiu navzdory tomu, že se jeho pobyt stal v Belgii nelegální. Tři příběhy teprve dospívajících mužů  zobrazují koloběh migrace v celé své šíři: počáteční idealizaci Evropy, ilegální překračování hranic, čekání na rozhodnutí o přidělení azylu, pobyt v domě pro nezletilé cizince, deportaci...

Doporučený věk

12—21 let

Tematický okruh

Globální rozvojové vzdělávání

Téma

Migrace

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Žij svůj sen

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • znají důvody, které vedou lidi k opuštění vlasti,
  • chápou a umí vysvětlit podstatu migrace

Víkend bez rodičů

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • uvědomí si důležitost rodinného zázemí
  • rozvíjejí schopnost tolerance k cizincům

Občane, občane...

Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • seznamují se s podmínky cizinců u nás
  • znají rozdíl mezi azylantem a uprchlíkem

Jak se žije cizincům v ČR

Filmové kluby / 20 min.

Diváci:

  • získají přehled o cizincích v ČR,
  • chápou rozdíl mezi trvalým pobytem a získáním státního občanství,
  • znají rozdíl mezi azylantem a uprchlíkem.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • rozdíl mezi uprchlíkem, azylantem a migrantem
  • příčiny migrace
  • podmínky pro cizince žijící v ČR

Mluvme o migraci

  • užitečné informace k tématu migrace ve škole
  • záznam ze semináře Mluvme o migraci
  • rady a doporučení jak diskutovat
  • mýty a fakta
  • výstupy z diskuzí s odborníky 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Centrum pro integraci cizinců

Webový portál, který napomáhá imigrantům v procesu integrace do české společnosti prostřednictvím sociálních služeb a dalších aktivit.

Člověk v tísni: Mýty a fakta o uprchlících

Často kladené dotazy o uprchlících a migraci

Kde je domov můj?

Video - příběh kubánského chlapce azylanta, který má po 5 letech v ČR stejné možnosti jako čerství žadatelé o azyl.

Ministerstvo vnitra ČR - Azyl, migrace, integrace

Webový portál Ministerstva vnitra Čr obsahující informace o problematice azylu, migrace a integrace v České republice

UNHCR v ČR

Webový portál úřadu OSN pro uprchlíky

Úmluva o právním postavení uprchlíků

Klíčový dokument v oblasti mezinárodní ochrany uprchlíků

Mezinárodní organizace pro migraci

Webové stránky Mezinárodní organizace pro migraci

CzechKid

Webový portál věnovaný interkulturní výchově

Zprávy o migraci ve světě

Zprávy Mezinárodní organizace pro migraci o vývoji světové migrace v posledních letech

Mapa světové migrace

Mapy zachycující celosvětovou migraci od roku 1990 až 2010

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

10. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se snižování nerovnosti uvnitř zemí i mezi nimi

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Partneři lekce