Na kole za svobodou

  • Na kole za svobodou
  • Alistair Oldham
  • Velká Británie
  • 2009
  • 18 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. Uvědomit si, že chceme-li něco změnit, je dobré začít u sebe.
  2. Ukázat, že změnu mohou přinést malé akce ve vlastním okolí.
  3. Hledat způsoby realizace pomoci, kterou chtějí poskytnout.
  4. Uvědomit si své postoje k problematice emigrace.

V anglickém Bristolu evidují na čtyři stovky žadatelů o azyl. Pětatřicet liber týdně, které dostávají od britské vlády, stačí každému z nich nanejvýš na levné jídlo. Na drahou městskou dopravu mohou zapomenout, a tak chodí po městě pěšky. Od prosince 2008 to už ale pro mnoho z nich neplatí – díky partě místních nadšenců, kteří odstartovali jedinečný projekt. Sbírají po městě stará a odložená kola a s pomocí zájemců z řad uprchlíků je dávají dohromady. Lidem, kteří kvůli svému statusu nemohou být oficiálně zaměstnáni, nabízejí kromě možnosti smysluplného „zabití“ jejich volného času při opravě kol ještě něco navíc: vlastní bicykl.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Uprchlíci a my

Aktivita / 90 min.

Žáci:

  • umějí pracovat s textem
  • dokážou odhalit manipulativní argumentaci
  • dovedou kriticky zhodnotit danou problematiku

Na které straně stojíš?

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují své postoje k problematice emigrace
  • umějí formulovat, obhájit, případě korigovat své názory
  • dokážou kriticky myslet a racionálně argumentovat

Změna začíná u nás

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují, že chceme-li něco změnit, je dobré začít u sebe
  • vědí, že změnu mohou přinést malé akce ve vlastním okolí
  • umějí hledat způsoby realizace pomoci

Slavní emigranti

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • znají slavné české a světové emigranty
  • si uvědomují čtyři velké vlny emigrace v české historii
  • chápou emigraci jako důsledek dějinných událostí

Kolik je u nás azylantů?

Aktivita / 90 min.

Žáci:

  • znají rozdíl mezi azylantem a žadatelem o azyl
  • mají představu o počtech žadatelů o azyl v ČR
  • mají představu o tom, odkud do ČR žadatelé o azyl přicházejí a proč

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • uprchlictví a imigrace
  • důsledky migrace
  • ekonomická situace v České republice

Mluvme o migraci

  • užitečné informace k tématu migrace ve škole
  • záznam ze semináře Mluvme o migraci
  • rady a doporučení jak diskutovat
  • mýty a fakta
  • výstupy z diskuzí s odborníky 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Bristol Bike Project

webové stránky projektu

Kola pro Afriku

Webové stránky projektu zaměřeného na dárcovství jízdních kol pro děti v Africe

Zapojte i svoje žáky. Kdo jiný?

Metodika pro pedagogy s inspiracemi a návody, jak u žáků probudit větší zájem o dění ve společnosti

Sdružení META

Sdružení pro příležitosti mladých migrantů

Kdo jiný? Příklady dobré praxe II.

příklady a ukázky aktivit žáků a studentů, kteří se rozhodli přispět k řešení problémů

Člověk v tísni: Mýty a fakta o uprchlících

Často kladené dotazy o uprchlících a migraci

Azyl, migrace a integrace

Informace o azylu a uprchlictví podávané Ministerstvem vnitra ČR

Partneři lekce