Žirafa v nesnázích

  • Giraffe In The Rain
  • Pascale Hecquet
  • Belgie, Francie
  • 2007
  • 12 min.
  • titulky
  • 9—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. chápat důvody migrace a širší souvislosti života imigrantů
  2. nebýt lhostejný k lidem v obtížné situaci
  3. respektovat odlišné kultury a tradice

Jednoho dne Žirafa zjistí, že jí místní samovládce odpojil vodu. Jakmile se vzepře jeho nespravedlivému činu, je ze své domoviny vyhoštěna. Život v nové zemi, jejímiž obyvateli jsou výhradně psi, ale pro ni není jednoduchý. Po nekonečném čekání na podání žádosti o azyl ji v novém podnájmu vítají pouze podezřívavé pohledy nevrlé paní domácí. Když ji navíc druhý den pro její cizí původ odmítají v jedné práci za druhou, začne Žirafa propadat zoufalství. Až když pozná přátelského psího zahradníka, svitne jí na lepší časy. Při úpravě stromů a živých plotů se totiž její dlouhý krk náramně hodí. K tomu, aby mohla být šťastná, jí však chybí oficiální povolení, že může v nové zemi zůstat… Hravý animovaný snímek s řadou vtipných momentů velmi výstižně ukazuje typické překážky, s nimiž se musí v nové zemi vypořádat téměř každý uprchlík, Žirafu nevyjímaje.

 

Tato lekce je k dispozici i ve verzi pro výuku angličtiny.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jiný kraj, jiný mrav

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 9+

Žáci:

  • dovedou reflektovat zhlédnutý film
  • si uvědomují, že každá země má své specifické zvyky a komunikační signály, a respektují jiné kultury

Co znamená opustit domov?

Aktivita / 20 min. / doporučený věk: 10+

Žáci:

  • chápou širší souvislosti života imigrantů
  • nejsou lhostejní k lidem v obtížné situaci

Příčiny uprchlictví

Aktivita / 30 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • chápou důvody migrace
  • znají neziskové organizace věnující se pomoci uprchlíkům

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pojmy azyl a uprchlík
  • příčiny migrace                 
  • uprchlíci v ČR
  • Rozvojové cíle tisíciletí

Naše příjmení

Aktivita / 90 min. (2 vyučovací hodiny s cca týdenním odstupem) / doporučený věk: 10+

Aktitvia propojující vzájemné vztahy mezi školou, rodinou a žákem.

Žáci:
  • umí vysvětlit způsob vzniku českých příjmení,
  • spolu s rodiči zkusí zjistit původ svého příjmení

Mluvme o migraci

  • užitečné informace k tématu migrace ve škole
  • záznam ze semináře Mluvme o migraci
  • rady a doporučení jak diskutovat
  • mýty a fakta
  • výstupy z diskuzí s odborníky 

Příběh mojí rodiny

Propojte díky vzpomínkám svět dětí, (pra)rodičů a školy. Projekt přibližuje dětem nedávnou minulost a rodinné příběhy prostřednictvím rozhovorů a aktivit se staršími příbuznými.

Souhrnné informace, aktivity do hodin, další doporučené filmy, tipy a příklady dobré praxe najdete v příručce Příběh mojí rodiny.

Aktivity k této lekci:

Základy filmové řeči

Aktivity, které směřují žáky k

  • vnímání jednotlivých záběrů filmu
  • osvojení si jednotlivých prvků výstavby dramatu
  • uvědomění si pravidel pro vyprávění

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • reflexe emocí a pocitů k filmu
  • porozumění specifickým zvykům a kulturám různých zemí
  • zjišťování původu svého příjmení, vysvětlení způsobu vzniku českých příjmení
  • úvaha se nad svým domovem a co jej dělá jedinečným

Doprovodné a doporučené materiály

Postup při integraci cizinců

Usnesení vlády popisující postup při realizaci integrace cizinců v České republice

Český statistický úřad – Cizinci v ČR

Statistiky zaměřené na počty cizinců žijících v České republice

Člověk v tísni: Mýty a fakta o uprchlících

Často kladené dotazy o uprchlících a migraci

UNHCR v ČR

Webový portál úřadu OSN pro uprchlíky

Úmluva o právním postavení uprchlíků

Klíčový dokument v oblasti mezinárodní ochrany uprchlíků

Cíle udržitelného rozvoje (SDGs)

10. Cíl udržitelného rozvoje zformulovaný členskými státy OSN, týkající se snižování nerovnosti uvnitř zemí i mezi nimi

Mezinárodní organizace pro migraci

Webové stránky Mezinárodní organizace pro migraci

CzechKid

Webový portál věnovaný interkulturní výchově

Zprávy o migraci ve světě

Zprávy Mezinárodní organizace pro migraci o vývoji světové migrace v posledních letech

Mapa světové migrace

Mapy zachycující celosvětovou migraci od roku 1990 až 2010

Encyklopedie migrace

Vzdělávací projekt organizace Online encyklopedie migrace, který je vytvářen v úzké spolupráci s Karlovou Univerzitou v Praze a dalšími evropskými univerzitami.

Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě

Informační materiál Českého fóra pro rozvojovou spolupráci o globálním vzdělávání v České republice.

Anifilm

International Festival of Animated Films

Ultrafun

Spolek, který šíří povědomí o animovaném filmu formou workshopů

NaFilm

Národní filmové muzeum

Animánie

Vzdělávání dětí a mládeže na poli animace a příbuzných oborů

Partneři lekce

Kamarádi vzdělání
Mé oblíbené filmy

Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce

Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.