Žirafa v nesnázích

  • Žirafa v nesnázích
  • Pascale Hecquet
  • Belgie, Francie
  • 2007
  • 12 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. chápat důvody migrace a širší souvislosti života imigrantů
  2. nebýt lhostejný k lidem v obtížné situaci
  3. respektovat odlišné kultury a tradice

Jednoho dne Žirafa zjistí, že jí místní samovládce odpojil vodu. Jakmile se vzepře jeho nespravedlivému činu, je ze své domoviny vyhoštěna. Život v nové zemi, jejímiž obyvateli jsou výhradně psi, ale pro ni není jednoduchý. Po nekonečném čekání na podání žádosti o azyl ji v novém podnájmu vítají pouze podezřívavé pohledy nevrlé paní domácí. Když ji navíc druhý den pro její cizí původ odmítají v jedné práci za druhou, začne Žirafa propadat zoufalství. Až když pozná přátelského psího zahradníka, svitne jí na lepší časy. Při úpravě stromů a živých plotů se totiž její dlouhý krk náramně hodí. K tomu, aby mohla být šťastná, jí však chybí oficiální povolení, že může v nové zemi zůstat… Hravý animovaný snímek s řadou vtipných momentů velmi výstižně ukazuje typické překážky, s nimiž se musí v nové zemi vypořádat téměř každý uprchlík, Žirafu nevyjímaje.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Jiný kraj, jiný mrav

Aktivita / 45 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • dovedou reflektovat zhlédnutý film
  • si uvědomují, že každá země má své specifické zvyky a komunikační signály, a respektují jiné kultury

 

Co znamená opustit domov?

Aktivita / 20 min.

Žáci:

  • chápou širší souvislosti života imigrantů
  • nejsou lhostejní k lidem v obtížné situaci

 

Příčiny uprchlictví

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • chápou důvody migrace
  • znají neziskové organizace věnující se pomoci uprchlíkům

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • pojmy azyl a uprchlík
  • příčiny migrace                 
  • uprchlíci v ČR
  • Rozvojové cíle tisíciletí

Mapa kořenů

Aktivita / 90 min. (2 vyučovací hodiny s cca týdenním odstupem)

Aktivita propojující vzájemné vztahy mezi školou, rodinou a žákem

Žáci:

  • uvědomí si a zaznamenají, odkud pochází jejich rodina
 

Naše příjmení

Aktivita / 90 min. (2 vyučovací hodiny s cca týdenním odstupem)

Aktitvia propojující vzájemné vztahy mezi školou, rodinou a žákem.

Žáci:
  • umí vysvětlit způsob vzniku českých příjmení,
  • spolu s rodiči zkusí zjistit původ svého příjmení

 

Mluvme o migraci

  • užitečné informace k tématu migrace ve škole
  • záznam ze semináře Mluvme o migraci
  • rady a doporučení jak diskutovat
  • mýty a fakta
  • výstupy z diskuzí s odborníky 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Postup při integraci cizinců

Usnesení vlády popisující postup při realizaci integrace cizinců v České republice

Český statistický úřad – Cizinci v ČR

Statistiky zaměřené na počty cizinců žijících v České republice

Člověk v tísni: Mýty a fakta o uprchlících

Často kladené dotazy o uprchlících a migraci

Ministerstvo vnitra ČR - Azyl, migrace, integrace

Webový portál Ministerstva vnitra Čr obsahující informace o problematice azylu, migrace a integrace v České republice

UNHCR v ČR

Webový portál úřadu OSN pro uprchlíky

Úmluva o právním postavení uprchlíků

Klíčový dokument v oblasti mezinárodní ochrany uprchlíků

Mezinárodní organizace pro migraci

Webové stránky Mezinárodní organizace pro migraci

CzechKid

Webový portál věnovaný interkulturní výchově

Zprávy o migraci ve světě

Zprávy Mezinárodní organizace pro migraci o vývoji světové migrace v posledních letech

Mapa světové migrace

Mapy zachycující celosvětovou migraci od roku 1990 až 2010

Partneři lekce