Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

  • Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2019
  • 7 min.
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát různé motivace, které vedou ke vzniku mediálních sdělení
  2. zamýšlet se nad tím, kdo má z konkrétních mediálních sdělení prospěch
  3. znát vlastníky českých soukromých médií

Informovat, pobavit, ovlivnit, získat peníze nebo moc… to, jsou nejčastější motivace, PROČ vznikají mediální sdělení. Někdy se jich spojuje více dohromady – například u předvolebních billboardů. V čem spočívá tajemství úspěšné volební kampaně? Odpovídá mediální odborník. Kovymu už nějakou dobu vrtá hlavou otázka, PROČ skupují čeští podnikatelé a politici soukromá média? Jaké cíle tím sledují? Aby našel odpovědi, pouští se do analýzy.

Po tomto pořadu můžete volně navázat na Mediální ring 2.

 

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Různé motivace v pozadí

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • dokážou posoudit, proč byla konkrétní mediální sdělení vytvořena
  • se zamýšlejí nad tím, kdo má z konkrétních mediálních sdělení prospěch
  • umějí rozpoznat na Facebooku placenou reklamu

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Mapa vlastníků českých médií v roce 2020

Infografika aktualizovaná s platností k 26. říjnu 2020.

Česká mediální krajina: Soukromá média

Jaké existují v ČR největší mediální domy? Kdo je vlastní? Jaká média do nich patří?

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Výzkumy: Nízká mediální gramotnost Čechů

Tři české výzkumy nezávisle na sobě zkoumaly mediální gramotnost Čechů a žáků na školách. Jaká byla zjištění a na čem se výzkumy překvapivě shodují?

Propaganda

Na jakých principech funguje? Jaké jsou hlavní typy?

Internetoví trollové

Co je cílem internetových trollů a jak je poznat?

Příklady analýz podle 5 klíčových otázek

Podívejte se na příklady analýz podle metodiky "5 klíčových otázek" vypracované k různým typům mediálních sdělení.

SvětMédií.info – web k mediální výchově

Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.

Partneři lekce

Vznik pořadu Kovyho mediální ring byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.

Mé oblíbené filmy

Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce

Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.