Gabrielova reportáž z mistrovství světa ve fotbale

  • Gabriel verslaat het WK
  • Els van Driel
  • Nizozemsko
  • 2014
  • 17 min.
  • 12—14 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. vnímat pozitiva i negativa spojená s pořádáním velkých sportovních akcí a uvědomit si jejich vliv na místní komunitu
  2. inspirace k řešení lokálních problémů pomocí komunitních akcí nebo formou reportáže
  3. uvědomit si, že i děti mají svůj hlas a mohou v případě problému zasáhnout

Když se čtrnáctiletý Gabriël Matos dozvěděl, že se v jeho zemi uskuteční mistrovství světa ve fotbale, měl obrovskou radost. Stejně jako ostatní Brazilci fotbal miluje. To ale ještě netušil, že vláda začne kvůli stavbě vlakové trati pro přesun fotbalových fanoušků v jeho čtvrti bourat desítky domů, včetně toho, ve kterém bydlí. To ho rozčílilo natolik, že začal o této stinné stránce velkolepé fotbalové události natáčet reportáže, psát blog a nakonec pomohl zastavit bourání dalších domů. „Pokud v něco věříte, musíte za to bojovat a něco pro to udělat. Nečekejte na pomoc dospělých,“ říká Gabriel.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Oslov veřejnost

Aktivita / 45 min / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • předkládají problémy ze svého okolí k řešení
  • navrhují konkrétní nápady, jak na problémy upozornit
  • umějí vést diskusi na zadané téma

Kulatý stůl

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • iniciativně předkládají návrhy na řešení problému
  • dovedou zohlednit potřeby různých skupin lidí
  • umějí vést diskusi na konkrétní zadané téma

MS ve fotbale v duchu fair play

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • umějí formulovat argumenty, které podporují férovost ve sportu i v životě
  • vytvoří myšlenkovou mapu k přípravě mistrovství světa ve fotbale

Scénář

Aktivita / 90 min. + samostatná práce žáků / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • identifikují společenské problémy ve svém okolí
  • vytvoří scénář televizní reportáže
  • svou práci kriticky zhodnotí

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • sociální nerovnost a kriminalita v Brazílii
  • FIFA a organizace MS
  • rozpočet MS a sociální programy
  • velké sportovní akce v problematických zemích
  • způsoby medializace lokálních problémů

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Stránka organizace FIFA

Obsahuje informace o organizaci a akcích

Střízlivý karneval, článek v Respektu – Focus Brazilie

O přípravách na olympijské hry v Brazílii

Caricatures of Critique: Is FIFA Rotten to the Core?

Kritická analýza působení FIFA, blog Soccer politics (ENG)

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/54.0035.

 

Vznik dalších materiálů k lekci Gabrielova reportáž z mistrovství světa ve fotbale byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.