Gabrielova reportáž z mistrovství světa ve fotbale

  • Gabrielova reportáž z mistrovství světa ve fotbale
  • Els van Driel
  • Nizozemsko
  • 2014
  • 17 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. vnímat pozitiva i negativa spojená s pořádáním velkých sportovních akcí a uvědomit si jejich vliv na místní komunitu
  2. inspirace k řešení lokálních problémů pomocí komunitních akcí nebo formou reportáže
  3. uvědomit si, že i děti mají svůj hlas a mohou v případě problému zasáhnout

Když se čtrnáctiletý Gabriël Matos dozvěděl, že se v jeho zemi uskuteční mistrovství světa ve fotbale, měl obrovskou radost. Stejně jako ostatní Brazilci fotbal miluje. To ale ještě netušil, že vláda začne kvůli stavbě vlakové trati pro přesun fotbalových fanoušků v jeho čtvrti bourat desítky domů, včetně toho, ve kterém bydlí. To ho rozčílilo natolik, že začal o této stinné stránce velkolepé fotbalové události natáčet reportáže, psát blog a nakonec pomohl zastavit bourání dalších domů. „Pokud v něco věříte, musíte za to bojovat a něco pro to udělat. Nečekejte na pomoc dospělých,“ říká Gabriel.

Doporučený věk

12—14 let

Tematický okruh

Občanská angažovanost

Téma

Aktivní občanství

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kulatý stůl

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • iniciativně předkládají návrhy na řešení problému
  • dovedou zohlednit potřeby různých skupin lidí
  • umějí vést diskusi na konkrétní zadané téma

MS ve fotbale v duchu fair play

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu)

Žáci:

  • umějí formulovat argumenty, které podporují férovost ve sportu i v životě
  • vytvoří myšlenkovou mapu k přípravě mistrovství světa ve fotbale

Scénář

Aktivita / 90 min. + samostatná práce žáků

Žáci:

  • identifikují společenské problémy ve svém okolí
  • vytvoří scénář televizní reportáže
  • svou práci kriticky zhodnotí

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • sociální nerovnost a kriminalita v Brazílii
  • FIFA a organizace MS
  • rozpočet MS a sociální programy
  • velké sportovní akce v problematických zmích

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

FIFA krade lidem fotbal a nestojí o demokracii, říká kritik MS

Chris Gaffney a jeho kritické zamyšlení nad mistrovstvím světa v Brazílii

Caricatures of Critique: Is FIFA Rotten to the Core?

Kritická analýza působení FIFA, blog Soccer politics (ENG)

Stránka organizace FIFA

Obsahuje informace o organizaci a akcích

Střízlivý karneval, článek v Respektu – Focus Brazilie

O přípravách na olympijské hry v Brazílii