Věra 68

  • Věra 68
  • Olga Sommerová
  • Česká republika
  • 2012
  • 90 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. poznat významnou českou osobnost mezinárodně úspěšnou na poli sportovním
  2. docenit význam lidí, kteří se nebáli riskovat a poukazovat na hodnoty demokratické společnosti
  3. uvědomit si nejen úspěch, ale i společenský pád člověka

Portrét bývalé sportovní šampionky, která se v období pražského jara neváhala zapojit do obrodného hnutí a později za to zaplatila krutou daň, natočila režisérka Olga Sommerová. Československá gymnastka Věra Čáslavská posbírala na nejvyšších soutěžích neuvěřitelných sto čtyřicet medailí. V roce 1968 byla vyhlášena nejlepší sportovkyní světa a popularitu získala doma i v zahraničí. Kvůli svému podpisu pod kritickým manifestem Dva tisíce slov však dopadla z kariérních výšin tvrdě na zem a komunistickým režimem byla dlouhá léta perzekvována. Po roce 1989 pracovala jako poradkyně Václava Havla, ovšem pak ji stihla rodinná tragédie a ona se znovu stáhla do ústraní. Na prahu sedmdesátky se s elánem vrátila do veřejného života a právě v tomto období dokumentaristka Čáslavskou zachytila. Rozmlouvaly spolu na mnoha místech celého světa i v soukromí domova. Společně nechaly ožít dávné vzpomínky dokreslující jeden neobyčejný život na pozadí pohnutých dobových událostí. Vznikla tak upřímná zpověď výjimečné ženy, která prokázala i v těžkých chvílích mimořádnou odvahu.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Vlastnosti pro život

Aktivita / 30 min.

Žáci:

  • reflektují morální a hodnotový rozměr lidského chování
  • se zamýšlejí nad svými kladnými vlastnostmi, jsou schopni sebereflexe
  • umějí formulovat a obhájit svůj názor

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • osobnost Věry Čáslavské
  • byli i další sportovci, kteří protestovali proti okupaci?
  • co dělala po roce 1968?
  • proč byla tak oblíbená v Japonsku?
  • kteří další českoslovenští sportovci byli takto úspěšní?

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce