Průvodce světem médií pro vyučující

Tradiční média (tisk, rozhlas, televize) a nová média (zpravodajské a publicistické servery, sociální sítě a podcasty) jsou klíčovými informačními kanály, které formují naše vnímání světa. Rozvoj digitálních technologií má zásadní dopad na jejich podobu a vliv. Porozumění, jak média fungují, kdo je vlastní, jaké mají zájmy a jak se vytváří obsah, je proto klíčové pro kritické myšlení a ochranu před manipulací či dezinformacemi.

V tomto průvodci nabízíme všeobecný úvod do světa médií, s důrazem na českou mediální krajinu, a doplňujeme jej odkazy na AV lekce do výuky a další doporučené materiály.

Doporučené lekce 

  • Téma doporučujeme s žáky otevřít pomocí lekce Mediální ring 2: Zpravodajství, která přibližuje zásady, novinářské práce a na případu vraždy slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky ukazuje důležitost novinářské profese i rizika, jimž novináři čelí. 
  • Příběh čtrnáctiletého Gabriëla zachycený ve filmu Gabrielova reportáž z mistrovství světa ve fotbale vede žáky k diskuzi o důležitosti informované společnosti a roli médií v demokracii. 

 

Jak kriticky uvažovat o mediálním obsahu

  • Hledejte nezávislé zdroje a ověřujte informace z více médií.

  • Zjistěte, kdo médium vlastní a jak je financováno.

  • Vnímejte možné střety zájmů a také, zda médium neprosazuje skrytě nějakou agendu.
  • Nenechte se strhnout prvním dojmem: buďte obezřetní k informacím, které mají šokovat nebo vyvolat hněv. Podívejte se, jestli nejde o fotomontáž, vtip, parodii nebo recyklovaný starý příspěvek.

Jak dále prohlubovat mediální vzdělávání ve třídě

Partneři projektu