Jak informace konzumuje současná mladá generace
Podle našeho posledního výzkumu z roku 2023 67 % studentů středních škol konzumuje mediální obsah primárně prostřednictvím sociálních sítí, které nabízejí personalizovaný a vizuálně atraktivní obsah. Tento způsob konzumace médií ovlivňuje nejen jejich preference a zvyky, ale i celkový pohled na svět a utváření veřejného mínění. Mladí lidé preferují krátké formáty v podobě memů, videí a infografik, často tvořené influencery. Mnohdy může jít o výběrově zkreslené informace, nezřídka hnané emocemi, což zvyšuje riziko šíření dezinformací.
Kdo je to influencer?
- vytváří obsah zejména na sociálních sítích,
- motivace a zaměření se mohou výrazně lišit,
- mohou se zaměřovat na budování vlastní značky a spolupráce s komerčními partnery, ale i vytvářet kvalitní a důvěryhodný obsah s edukativním či společensky prospěšným přesahem,
- jejich obsah neprochází zpravidla redakční kontrolou, bývá proto subjektivnější, s možným propojením osobních názorů a reklamy (které navíc nebývají jasně oddělené od ostatního obsahu),
- teprve v posledních letech se i v České republice začínají zavádět pravidla, která musí influenceři dodržovat – zákony je například omezován obsah, který smí vidět děti mladší 18 let anebo zakázána propagace tabákových výrobků.