Postupy a standardy novinářské práce

Práce novináře zahrnuje sběr informací, jejich ověřování a zpracování do podoby zpravodajského nebo publicistického textu. Novinář musí dodržovat etické standardy, jako je pravdivost, nezávislost a zodpovědnost vůči veřejnosti. Na rozdíl od některých jiných států (např. Francie nebo Rakousko) však u nás není novinářská profeseprávně definována. Za novináře se v Česku může prohlásit kdokoliv, což narušuje důvěru v mediální produkci.

Mezi médii a novináři je proto nutné rozlišovat a sledovat, zda dodržují novinářské standardy:

  • uvádění a ověřování zdrojů nebo práce s fakty,
  • zpravodajský text má za cíl objektivně informovat, neměl by tedy obsahovat názory a komentáře autora,
  • publicistické texty (např. sloupky, komentáře a glosy) je třeba jasně označit
    a odlišit od těch zpravodajských,
  • články jsou podepsány autorem,
  • média mají transparentní redakci a řídí se profesními kodexy,
  • práce profesionálního novináře podléhá kontrole ze strany redakce a je vázaná odpovědností vůči médiu i veřejnosti – před vydáním kontrolují výstupy novinářů editoři.

Jak funguje redakce

Redakce je tým lidí, kteří spolupracují na tvorbě a distribuci zpráv a jiného obsahu pro různá média (noviny, televizi, rádio, internet). Jejím hlavním cílem je zajistit aktuální, přesné a relevantní informace pro své publikum.

Hlavní struktura redakce:

Šéfredaktor

Je hlavní osobou v redakci, rozhoduje o celkovém směru obsahu, schvaluje důležité články nebo reportáže a má zodpovědnost za kvalitu a etiku publikovaného materiálu.

Editoři

Zodpovídají za kontrolu a úpravu textů vytvořených redaktory a dohlížejí, aby byl obsah stylisticky i fakticky správný a odpovídal redakčním standardům.

Redaktoři

Novináři, kteří píší články, vytvářejí reportáže a zajišťují obsah pro různá témata (např. politika, sport, kultura). Zpravidla se specializují na konkrétní oblast a zodpovídají za přesnost informací.

 

Využívání AI nástrojů v žurnalistice

Umělá inteligence (AI) se stává nedílnou součástí moderní žurnalistiky a ovlivňuje způsob tvorby zpráv a samotnou roli novinářů. Může být nástrojem, který usnadňuje práci a zvyšuje efektivitu, ale zároveň přináší etické výzvy a rizika spojená s dezinformacemi či manipulací obsahu.

Jak AI pomáhá novinářům

  • AI nástroje umožňují automatizované psaní zpráv (sportovní žurnalistika, zprávy o počasí apod.). Její výstupy by měly být vždy kontrolovány editory. AI nástroje se používají také k překladu článků, generování titulků nebo korektuře textů.
  • AI pomáhá při analýze velkého objemu dat (využití např. v investigativní žurnalistice).

Rizika spojená s AI

  • AI může být zneužita k vytváření manipulativního obsahu, dezinformací a deepfakes. Díky jednoduše generovatelnému obsahu ve velkém množství je oblíbeným nástrojem propagandistů a dezinformátorů. S její pomocí mohou vygenerovat nepřeberné množství článků se zavádějícími informacemi, které pak zpětně nasávají další velké jazykové modely a tyto informace reprodukují.
  • Využití AI by mělo být vždy transparentní – čtenáři by měli vždy vědět, že obsah, který čtou, byl vytvořen umělou inteligencí.
  • S AI je spojen také problém tréninkových dat, na kterých se učí vytvářet obsah. Opakovaně se objevily případy, kdy se umělá inteligence učila na knihách, novinových článcích nebo statusech na sociálních sítích bez vědomí jejich autorů.

Doporučené lekce

  • Novinářské postupy a kritéria pro výběr zpráv jsou představeny ve videu O Médiích: jak vznikají zprávy.  
  • Co obnáší sepsání reportáže si mohou žáci sami vyzkoušet v online kurzu Zpravodajství.
  • Dokumentární film Mimořádná zpráva sleduje dvě redakce, které se snaží přinést nestranné a objektivní informace o důležitém politickém rozhodnutí Miloše Zemana.  
  • Dokumentární film Co dokáže lež mapuje, kdo stojí za šířením nepravdivých zpráv a jaké jsou skutečné zájmy těchto neseriózních hráčů. Novinářským standardům a postupům se věnuje související aktivita Fakta nebo názory.

 

Další doporučené materiály

Hledá se novinář - brožura

Brožura žákům vysvětluje základní pojmy a žánry...
Rozbalit

Hledá se novinář - brožura

Brožura žákům vysvětluje základní pojmy a žánry novinářské praxe, v pěti kapitolách poskytuje rady a tipy, jak si natočit vlastní televizní reportáž, napsat novinový článek, natočit živý vstup, vést rozhovor a vytvořit vzdělávací video.

 

Obsahuje:

  • postup při tvorbě vlastního mediálního obsahu,
  • tipy, jak překonat překážky, s nimiž se novináři v praxi setkávají,
  • krátký mediální kvíz,
  • objasnění nejdůležitějších pojmů práce novinářů.

Stáhnout v PDF

Objednat tištěnou publikaci    

 

Zavřít

×

MediaRating

Dodržování novinářských standardů a hodnocení...
Rozbalit

MediaRating

Dodržování novinářských standardů a hodnocení důvěryhodnosti se věnuje projekt MediaRating. 

  • Na základě veřejné metodiky přiděluje médiím body v oblastech jako je je míra původního obsahu, transparentnost vlastnické struktury, dostupnost informací o redakci, poctivé označování reklamy a další kritéria. 
  • Dle počtu získaných bodů pak médiím přiděluje známku od A (splňuje novinářské standardy) po  C (většinou nebo vůbec nesplňuje novinářské standardy). 
  • Projekt provozuje Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNŽ) 

 

Prohlédnou si MediaRating

Zavřít

×