O médiích: Jak vznikají zprávy

  • What Makes News, News
  • Sarah Larsen
  • Austrálie
  • 2018
  • 13 min.
  • 11—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu
  2. blíže se seznámit s prací novinářů a umět rozpoznat kvalitní zpravodajství
  3. získat povědomí o zpravodajských hodnotách

Představte si, že byste si zapnuli večerní zpravodajství a dozvěděli se, že paní Sedláčková si dala ten den v práci k svačině housku a že pan Novák byl dnes na procházce se svým psem v parku za rohem. Byly by to vůbec zprávy? Spolu se skupinou filmových studentů se dozvíme, jak se do výběru zpráv promítá to, jak je zpráva stará, odkud přichází, koho se týká nebo jak nás ovlivňuje. Žurnalisté, kteří zprávy vytvářejí, musejí zvažovat různé hodnoty a kritéria a je dobré si uvědomit, jak tento výběr může ovlivňovat způsob, jakým vnímáme svět kolem sebe.

Doporučený věk

11—21 let

Tematický okruh

Mediální vzdělávání

Téma

Zpravodajství a publicistika

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Zpravodajské hodnoty

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se seznámí s některými zpravodajskými hodnotami
  • posoudí vybrané zprávy ve vztahu k použitým zpravodajským hodnotám
  • si uvědomí některé aspekty vzniku zpravodajství a práce novinářů

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • zpravodajství
  • mediální sdělení
  • zásady novinářské práce
  • objektivita zpráv

Kvíz

Pracovní list v podobě kvízu připravený k vyplnění.

Žáci:

  • otestují si, jak pozorně sledovali děj filmu
  • zopakují si informace o tématu zpravodajství

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Etický kodex novinářů

Jakými etickými pravidly se řídí práce novinářů v ČR? Syndikát novinářů vytvořil etický kodex.

Rating českých médií

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Mediální rady

Mediální rady – Rada České televize, Rada Českého rozhlasu, Rada České tiskové kanceláře – mají důležitou roli v kontrole činnosti médií veřejné služby. Jak pracují, kdo v nich zasedá?

Newsroom ČT24

Česká televize nabízí na ČT24 každý týden krátký pořad Newsroom, který se věnuje aktuálnímu mediálnímu dění.

Partneři lekce

Válka na Ukrajině

Materiály JSNS k ruské vojenské invazi

V souvislosti s aktuálními událostmi na Ukrajině jsme z portálu JSNS.CZ vybrali dokumentární filmy, lekce, materiály a aktivity do hodin a také řadu doporučení pro vyučující k tomu, jak s žáky mluvit o válečném konfliktu, uprchlících, mediální manipulaci a propagandě. Na stránce Válka na Ukrajině najdete speciálně připravený výběr lekcí k současné situaci spolu s aktivitami do hodin nebo publikaci Podoby ruské propagandy. Nabídku materiálů budeme průběžně rozšiřovat.