O médiích: Jak vznikají zprávy

  • What Makes News, News
  • Sarah Larsen
  • Austrálie
  • 2018
  • 13 min.
  • 11—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. kriticky přistupovat k mediálnímu obsahu
  2. blíže se seznámit s prací novinářů a umět rozpoznat kvalitní zpravodajství
  3. získat povědomí o zpravodajských hodnotách

Představte si, že byste si zapnuli večerní zpravodajství a dozvěděli se, že paní Sedláčková si dala ten den v práci k svačině housku a že pan Novák byl dnes na procházce se svým psem v parku za rohem. Byly by to vůbec zprávy? Spolu se skupinou filmových studentů se dozvíme, jak se do výběru zpráv promítá to, jak je zpráva stará, odkud přichází, koho se týká nebo jak nás ovlivňuje. Žurnalisté, kteří zprávy vytvářejí, musejí zvažovat různé hodnoty a kritéria a je dobré si uvědomit, jak tento výběr může ovlivňovat způsob, jakým vnímáme svět kolem sebe.

 

Tato lekce je k dispozici i ve verzi pro výuku angličtiny.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Zpravodajské hodnoty

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se seznámí s některými zpravodajskými hodnotami
  • posoudí vybrané zprávy ve vztahu k použitým zpravodajským hodnotám
  • si uvědomí některé aspekty vzniku zpravodajství a práce novinářů

Já celebrita

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se zamýšlejí nad funkcí bulvárních médií
  • si uvědomují praktiky bulvárních médií – vytváření titulků a textu
  • kriticky přistupují k mediálnímu obsahu

 

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • zpravodajství
  • mediální sdělení
  • zásady novinářské práce
  • objektivita zpráv

Kvíz

Pracovní list v podobě kvízu připravený k vyplnění.

Žáci:

  • otestují si, jak pozorně sledovali děj filmu
  • zopakují si informace o tématu zpravodajství

List pro vyučující - správné odpovědi

Metodický list pro vyučující ke kvízu se správnými odpověďmi

 

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Etický kodex novinářů

Jakými etickými pravidly se řídí práce novinářů v ČR? Syndikát novinářů vytvořil etický kodex.

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Mediální rady

Mediální rady – Rada České televize, Rada Českého rozhlasu, Rada České tiskové kanceláře – mají důležitou roli v kontrole činnosti médií veřejné služby. Jak pracují, kdo v nich zasedá?

Newsroom ČT24

Česká televize nabízí na ČT24 každý týden krátký pořad Newsroom, který se věnuje aktuálnímu mediálnímu dění.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.