O médiích: Ve světě fake news

  • How To Spot Fake News
  • Sarah Larsen
  • Austrálie
  • 2018
  • 13 min.
  • 11—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvažovat o tom, jaké byly fake news v minulosti a jaké jsou dnes
  2. uvědomit si dopady fake news a dezinformací na společnost
  3. naučit se posuzovat důvěryhodnost mediálních sdělení

Zprávy se na nás hrnou ze všech možných stran – z rádia, z televize, z novin a především z internetu. Společně se skupinou mladých studentů se ve filmu vydáváme na cestu historií fake news, které tu s lidstvem byly od nepaměti. Jejich podoba se v poslední době výrazně proměnila a narostlo především jejich množství. Občas jsou fake news jen nevinnou hrou, mnohdy však mohou mít dopad na politické směřování celé země. Naštěstí existují postupy a nástroje, pomocí kterých je o něco jednodušší rozpoznat zda třeba článek, který je mimořádně sdílený na sociálních sítích odpovídá skutečnosti, nebo se spíš jedná o promyšlenou manipulaci.

 

Tato lekce je k dispozici i ve verzi pro výuku angličtiny.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Zůstane Sněžka nejvyšší?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se seznámí s některými zpravodajskými hodnotami
  • posoudí vybrané zprávy ve vztahu k použitým zpravodajským hodnotám
  • si uvědomí některé aspekty vzniku zpravodajství a práce novinářů

Antikampaň

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 11+

Žáci:

  • se seznámí s fenoménem fake news v průběhu historie
  • se naučí rozlišovat některé znaky dezinformačních sdělení
  • si uvědomí možný dopad dezinformací a fake news na společnost

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • fake news
  • dezinformace
  • novinářská etika
  • objektivita médií

Kvíz

Pracovní list v podobě kvízu připravený k vyplnění.

Žáci:

  • otestují si, jak pozorně sledovali děj filmu
  • zopakují si informace o tématu fake news

List pro vyučující - správné odpovědi

Metodický list pro vyučující se správnými odpověďmi ke kvízu

 

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Je to video pravé?

Deep fake - zmanipulovaná videa vkládají politikům či hercům do úst slova, která nikdy nezazněla.

Výuková hra Go Viral

Staňte se na chvíli dezinformátorem a šiřte dezinformace o COVID-19 (volba češtiny)

Atlas konspirací

Velký přehled konspiračních teorií, dezinformací a dezinformačních zdrojů.

Dezinformační imunologie

Vzdělávací videoseriál od Transparency International.

Dezinformační dezinfekce

Dezinformační dezinfekce a další publikace JSNS ke stažení nebo objednání.

Spolek Nelež

Iniciativa kreativců a expertů proti inzerci na dezinformačních webech.

Konspirační teorie a mediální scéna

Přednáška v cyklu Večery na FF UK Neurazitelny.cz - přednáší Josef Šlerka

Jak si ověřovat informace na internetu?

Výukové video od projektu e-bezpečí z Univerzity Palackého.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.