Kdo trolí Ameriku

  • Trolling America
  • Spojené státy
  • 2018
  • 12 min.
  • titulky
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomovat si vliv médií na naše rozhodování
  2. znát charakteristiky různých mediálních sdělení 
  3. nenechat sebou manipulovat 

Věděli manažeři provozující nejmocnější sociální síť světa o tom, že její platformu využívají podvodníci k ovlivnění americké prezidentské kampaně? Existuje reálné podezření, že Facebook o tzv. fake news šířících se jeho kanály v předvečer zvolení Donalda Trumpa nejen věděl, ale dokonce z něho profitoval. Krátký investigativní dokument se vydává do centra těchto falešných zpráv v jihoevropské Makedonii. Právě tady vyučuje úspěšný marketér Mirko Ceselkoski, jak vytvořit zpravodajské portály, aby vypadaly důvěryhodně, a přilákat na pochybný obsah americké publikum. Jeho jednoduchý recept na virální hit: odvážný titulek a šokující obrázek. Pro schopné Makedoňany, kteří doma sotva dosáhnou na měsíční výdělek ve výši 300 eur, je to zlatý důl. Etika pro ně není problém. „Napíšu cokoli, co Američani chtějí slyšet,“ říká jeden z autorů lživých článků, které zřejmě dopomohly Trumpovi k vítězství. Film ukazuje reálné důsledky, které mohou mít fake news díky síle sociálních sítí a varuje před blížícími se prezidentskými volbami v roce 2020, na které si už nyní brousí zuby trollové z řad IT.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Předvolební mediální masáž

Aktivita / 45 min. (včetně projekce)

Žáci:

  • si uvědomují, že informace z médií mohou lidi ovlivnit při rozhodování, koho ve volbách volit
  • se zamýšlejí nad tím, co je pro různé typy mediálních sdělení charakteristické
  • se učí, jak sebou nenechat manipulovat

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Jaku funguje reklama na Facebooku?
  • Jakou roli hrál v kampani během voleb v USA Facebook a další sociální sítě?
  • Kolik falešných účtů bylo po volbách odhaleno? 
  • Co dělají sociální sítě proti šíření fake news? 

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Studentské volby

Paralelně s každými oficiálními volbami pořádáme pro středoškoláky volby studentské. Podívejte se na jejich výsledky.

Partneři lekce