Proč a jak klikáme

  • What makes you click
  • Martijn Kieft
  • Nizozemsko
  • 2016
  • 47 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, že shromažďování dat se dá využít pro efektivní cílení reklamy
  2. uvědomit si nebezpečí uveřejňování osobních údajů na internetu
  3. vědět, jak chránit své osobní údaje

Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje na internetu mé rozhodnutí o tom, kam příště kliknu. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví. Internet každodenně využíváme k zábavě, komunikaci s přáteli, nákupům i jako zdroj informací pro své rozhodnutí u příštích voleb. Každý klik, který uděláme, je pod drobnohledem korporací, jako jsou Google nebo Facebook. Hegemoni internetu se z našeho chování v digitálním prostoru snaží předpovídat, jaký bude náš následující krok, a vylepšovat tak své služby. Ale nejen to. Odborníci v oboru obchodní psychologie se shodují, že cílem většiny firem ovládajících internet je maximalizovat své zisky podprahovým ovlivňováním našich rozhodnutí a získáváním si naší pozornosti na co možná nejdelší dobu. Stav, kterého se snaží u svých uživatelů docílit, je jakýsi extatický stav podobný závislosti na hracích automatech. Zásadní otázkou, kterou si klade film Proč a jak klikáme, je, jak přimět internetové giganty k odpovědnosti a technologie vrátit do stavu, kdy v první řadě slouží svým uživatelům.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Naše digitální stopy

Aktivita / 90 min. nebo 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • si uvědomují, jaké osobní údaje jsou o nich dohledatelné na internetu
  • vědí, jaká data webové služby shromažďují a využívají pro efektivní cílení reklamy
  • vědí, jak svoje osobní údaje chránit

Soutěž o pozornost

Aktivita / 90 min. / doporučený věk: 13+

Žáci: 

  • si uvědomí, jaké má používání chytrého telefonu výhody a nevýhody
  • dovedou kriticky zhodnotit aplikace, které nejčastěji používají
  • si uvědomí, kolik času denně práci s chytrým telefonem věnují

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • personalizace obsahu na internetu, její benefity a rizika pro uživatele
  • monitorování a analýza dat o uživatelích internetu
  • možnosti omezení personalizace služeb online
  • osobní údaje a práva uživatelů internetu

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • zjišťování, co všechno jde o jednotlivci zjistit na internetu
  • uvědomění si, jaká data firmy shromažďují a proč
  • zamyšlení nad důsledky personalizovaného obsahu 
  • rozšíření znalostí o digitální stopě

Doprovodné a doporučené materiály

Lekce k tématu digitální stopa

Vyzkoušejte se žáky lekci k tématu Digitální stopa od CZ.NIC

GDPR

Více informací o ochraně osobních údajů v souvislost s platností evropského Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)

We're building a dystopia just to make people click on ads (ENG)

Ted Talk od Zeynep Tufekci pojednávající o rizicích personalizace webového obsahu

Facebook Business Model: How Does Facebook Make Money? (ENG)

Článek popisující obchodní model Facebooku

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Vznik lekce Proč a jak klikáme byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.