Proč a jak klikáme

  • What makes you click
  • Martijn Kieft
  • Nizozemsko
  • 2016
  • 47 min.
  • titulky
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, že shromažďování dat se dá využít pro efektivní cílení reklamy
  2. uvědomit si nebezpečí uveřejňování osobních údajů na internetu
  3. vědět, jak chránit své osobní údaje

Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje na internetu mé rozhodnutí o tom, kam příště kliknu. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví. Internet každodenně využíváme k zábavě, komunikaci s přáteli, nákupům i jako zdroj informací pro své rozhodnutí u příštích voleb. Každý klik, který uděláme, je pod drobnohledem korporací, jako jsou Google nebo Facebook. Hegemoni internetu se z našeho chování v digitálním prostoru snaží předpovídat, jaký bude náš následující krok, a vylepšovat tak své služby. Ale nejen to. Odborníci v oboru obchodní psychologie se shodují, že cílem většiny firem ovládajících internet je maximalizovat své zisky podprahovým ovlivňováním našich rozhodnutí a získáváním si naší pozornosti na co možná nejdelší dobu. Stav, kterého se snaží u svých uživatelů docílit, je jakýsi extatický stav podobný závislosti na hracích automatech. Zásadní otázkou, kterou si klade film Proč a jak klikáme, je, jak přimět internetové giganty k odpovědnosti a technologie vrátit do stavu, kdy v první řadě slouží svým uživatelům.

Doporučený věk

13—21 let

Tematický okruh

Mediální vzdělávání

Téma

Sociální sítě

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Naše digitální stopy

Aktivita / 90 min. (včetně projekce filmu) nebo 45 min. (včetně projekce části filmu)

Žáci:

  • si uvědomují, jaké osobní údaje jsou o nich dohledatelné na internetu
  • vědí, jaká data webové služby shromažďují a využívají pro efektivní cílení reklamy
  • vědí, jak svoje osobní údaje chránit

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • personalizace obsahu na internetu, její benefity a rizika pro uživatele
  • monitorování a analýza dat o uživatelích internetu
  • možnosti omezení personalizace služeb online
  • osobní údaje a práva uživatelů internetu

Jak se ptát - 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Partneři lekce

Vznik lekce Proč a jak klikáme byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.