Kalendář |
|
6. 12. 2022 | Konference Digitální dětství aneb (Ne)vědomě na síti k aktuálním tématům mediálního vzdělávání |
Kalendář |
|
6. 12. 2022 | Konference Digitální dětství aneb (Ne)vědomě na síti k aktuálním tématům mediálního vzdělávání |
Během koronavirové krize začaly ve světě i u nás poplašné a matoucí informace publikovat také weby, které již v minulosti opakovaně uveřejňovaly obsah s hlavním účelem upoutat pozornost a vydělat na tom. Jejich provozovatelé nepatří nutně mezi propagandisty či ideology. Pohání je touha po zisku, který výrazně zvyšuje zobrazování reklamy na jejich webu. Čím více lidí na jejich web zavítá, tím více očí vidí reklamy a tím větší je zisk provozovatele webu.
Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad motivacemi vzniku dezinformací. Prostřednictvím analýzy vybraného článku se podle metody 5 klíčových otázek seznamují se způsoby, jak lze na tvorbě dezinformací vydělat.
Poznámka: Aktivita je součástí publikace Dezinformační dezinfekce, kterou si můžete stáhnout ve formátu PDF nebo zdarma objednat v tištěné verzi.
14+
Žáci:
45 min.
Se žáky se zamýšlíme nad analyzovaným článkem, především nad motivacemi jeho tvůrce a provozovatele webu a možným dopadem na čtenáře v době krize.
Během reflexe aktivity by si žáci měli uvědomit, že motivace pro šíření dezinformací, poplašných či jinak záměrně matoucích informací mohou být jednoduché – v tomto případě finanční zisk ze zobrazované reklamy. Informace, které za tímto účelem autor zveřejňuje, nemusí být zcela lživé. Naopak, využívá spíše polopravd, umně a záměrně překroutí skutečnost tak, aby sloužila jeho cílům. Tedy například v titulku uvádí šokující tvrzení o „obsazení“ a „válce“, čímž vyvolá dojem, že se něco děje „ve stínu“, a přitom se skutečná událost odehrála jinak. Autor záměrně používá takový titulek, aby ve čtenářích vyvolal pocit vzteku a rozhořčení, a přiměl je tak na odkaz kliknout. Je to mechanismus k upoutání pozornosti, tzv. click-bait, tedy nalákání čtenáře na titulek, který je šokující, ale zároveň zamlčuje důležité informace. V tomto kontextu se ale spíše jedná o další termín, tzv. rage-bait, tedy „vztekací návnada“.
Poznámka: Click-baitovým titulkům se věnuje analýza Na TOTO musíte kliknout za každou cenu!
Žáky vedeme k úvaze o tom, zda by si tímto způsobem mohla dovolit pracovat s informacemi seriózní média. Mohou se také zamyslet nad tím, jak by titulek a perex mohly vypadat, pokud by záměrem autora a média bylo čtenáře o dané události objektivně informovat.
Poznámka: Další informace o problematice (obchodu s dezinformacemi, vztekací návnadě a provozovateli webu Arfa.cz Ondřeji Höppnerovi) najdete v LISTU PRO VYUČUJÍCÍ 2.
Aktivitu jsem vyzkoušel se žáky dvou tříd prvního ročníku v hodině základů společenských věd. V úvodu jsem vždy celé třídy motivoval a snažil se vtáhnout do problematiky diskusí o pravdivosti zpráv v internetových i tištěných médiích, o způsobech a možnostech ověřování sdělovaných informací. Ptal jsem se žáků obecně na motivaci článků, které na různých doménách a webech předkládají čtenářům nepravdy nebo polopravdy, bavili jsme se i o aktuálních konspiračních teoriích v souvislosti s koronavirem. Žáci již při vstupní diskusi přesně odhadli, že hlavním cílem článků typu „Ve stínu koronaviru: USA přesouvá…“ budou peníze. Kromě finanční motivace žáci zmiňovali i další motivace, například snahu informovat cílovou skupinu o určitém riziku a nebezpečí a také zájem podobných webů získat si co největší počet pravidelných čtenářů. Pak si žáci sami sestavili skupiny a ty jsem vyzval, aby si zvolily vedoucího. Vedoucí si následně náhodně losovali klíčovou otázku pro svou skupinu.
S aktivitou se mně i žákům pracovalo velmi dobře a snadno. Celou vyučovací hodinu byla ve třídách pracovní atmosféra. Měl jsem příležitost slyšet celkem 10 prezentací, nezklamala mne ani jedna.
— Milan Vodička, Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, Most
Mějte své oblíbené filmy rychle po ruce
Novinkou na webu je „symbol srdíčka", který se objeví na Vašem profilu po přihlášení. Jde o funkci ukládání oblíbených lekcí ve vašem profilu. Případně si můžete dávat na seznam filmy, které chcete zhlédnout později.