Proč a jak tiká TikTok

  • Proč a jak tiká TikTok
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2023
  • 7 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. uvědomit si, jaká data o uživatelích TikTok sbírá a v čem spočívají největší úskalí sběru dat
  2. blíže se seznámit s příčinami návykovosti sociální sítě TikTok
  3. kriticky přistupovat k čerpání informací ze sociálních sítí

Krátká efektní videa plná perfektních figur a působivých tanečních kreací. To je TikTok, aktuálně nejoblíbenější sociální síť mezi dospívající generací. Na planetě si ji nainstalovaly už tři miliardy lidí, u nás ji ve svých telefonech mají dva miliony uživatelů. Chytré algoritmy nabízejí všude mimo Číny, kde funguje „vzdělávací“ verze aplikace, také řadu znepokojivých videí nabádajících k sebepoškozování či nebezpečným experimentům. Číně, která populární síť naprogramovala a vyslala do celého světa, navíc platíme za její využití vysokou cenu. Aplikace sbírá naše kontakty, ukládá si otisky prstů i veškerá hesla a má tak dokonalý přehled o veškerém našem digitálním životě. Řada států proto na půdě vládních úřadů přistoupila k omezování TikToku, který představuje velké bezpečnostní riziko. Otázku „co chci, aby o mně věděla čínská vláda“ by si měl ale položit každý dřív, než si návykovou aplikaci stáhne do svého telefonu.

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

 Tato lekce je dispozici i ve verzi pro výuku angličtiny.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Co to s námi dělá?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • uvědomují si, jaké pozitivní a negativní dopady může mít sledování různého druhu obsahu na TikToku
  • vědí, jaký vliv může mít nadměrná konzumace obsahu na TikToku na psychickou pohodu jedince
  • dokáží zreflektovat, jaký dopad má sledování videí na TikToku na jejich vlastní psychickou pohodu

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • možnost zneužití osobních dat na sociálních sítích
  • návykovost TikToku
  • internetové výzvy na sociálních sítích

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Plakát Vykecávačka

Vyzkoušejte se žáky úkoly z plakátu zaměřené na problematiku digitální stopy, kterou zanecháváme na sociálních sítích, a možnosti jejího zneužití.

NÚKIB: Aplikace TikTok představuje bezpečnostní hrozbu

V březnu 2023 vydal NÚKIB varování před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v instalaci a používání aplikace TikTok na vybraných zařízeních.

Nová taktika čínských manipulací na sociálních sítích

Článek o pokročilých strategiích ČLR při zneužívání západních sociálních sítí a platforem.

Censorship of TikTok (ENG)

Přehled, jaké krajiny, do jaké míry a z jakých důvodů zakázaly používání aplikace TikTok.

Digitální stopa: Příběh Báry

Osvětový komiks Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost o sociálních sítích, digi­tální stopě, identitě a kyber­šikaně pro žáky 5. až 7. třídy ZŠ.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce