Tato stránka vyžaduje přihlášení.

Umělá inteligence

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence.

Umělá inteligence 

Chceme přispět k tomu, aby čeští žáci využívali AI nástroje bezpečně, eticky a efektivně. Nabízíme proto vyučujícím balíček praktických materiálů o umělé inteligenci a jejího zapojení do vyučování. 

Materiály jsou určeny především vyučujícím středních škol, případně vyšších ročníků základních škol, a využívají neplacené verze AI nástrojů.

Využijte naše materiály k AI: 

Jak umělá inteligence myslí?

Jak umělá inteligence myslí?


Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stává čím dál větší součástí našeho každodenního života. Generuje obrázky a videa, píše knížky, řídí autonomní vozidla, diagnostikuje nemoci nebo řídí naše domácnosti. Jak ale vlastně AI myslí? Rozumí informacím, které jí předkládáme a které pro nás sama skrze tzv. textové modely, jako je GPT nebo Gemini, generuje? Na to odpoví nové video ze série What the Fact?.

 

Cíle lekce:

  • žáci rozumí základům toho, jak v současnosti funguje umělá inteligence
  • žáci si uvědomují si, jak může být umělá inteligence využita nebo zneužita
  • žáci jsou schopni zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Přehrát film (5 min.)


Aktivita K čemu nám může být AI? (45 minut, věk 13+)

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad tím, co je umělá inteligence a k čemu všemu může být v blízké i vzdálenější budoucnosti využita. Tyto nápady následně rozvíjejí v diskuzi s AI chatbotem, čímž se zároveň učí, jak s umělou inteligencí komunikovat. 

 

Aktivita Rizikové aspekty umělé inteligence (45 minut, věk 13+)

Aktivita vede žáky k diskuzi o rizicích zavedení umělé inteligence ve společnosti. Přemýšlejí a diskutují o konkrétním příkladu negativního vlivu a hledají způsoby, jak těmto rizikům předcházet nebo je minimalizovat. Během aktivity žáci využívají AI chatbota jako zdroj informací a inspirace pro debatu.  

 

Aktivita Slavíme výročí s AI (45 nebo 90 minut, věk 13+)

Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad kreativními možnostmi využití AI. Zároveň sami využívají AI chatboty, aby naplánovali, jak by mohla dle jejich představ vypadat připomínka nebo oslava libovolného významného dne nebo výročí. 

Přejít na lekci

Zavřít

Stinné stránky AI

Stinné stránky AI


Ať už jde o zneužití deepfake hovorů a videí k podvodům, vytváření falešných nahých fotografií (tzv. deepnudes), nebo navazování parasociálních vztahů s AI chatboty a digitálními personami – všechna tato rizika se už dnes dotýkají mnoha lidí a mohou mít závažné dopady. Prostřednictvím výpovědí odborníků a konkrétních příkladů podněcuje video diskuzi o digitálním bezpečí, kritickém myšlení – ale také o hodnotě skutečných mezilidských vztahů, empatii a odvaze svěřit se, když se něco děje.

Cíle lekce:

  • vědět, že lze AI a deepfake technologie zneužít k podvodům a šikaně a naučit se, jak se tomu bránit
  • reflektovat své zkušenosti s využíváním AI a s komunikací s chatboty a AI avatary
  • využívat nástroje AI eticky a být kritický při konzumaci digitálního obsahu

Přehrát film (11 min.)


Aktivita Koho sledujeme, čemu věříme (45 minut, věk 13+)

Aktivita se věnuje rostoucímu fenoménu tzv. AI influencerů. Žáci nejprve zkoumají ukázky autentických instagramových profilů influencerů, z nichž někteří jsou vytvářeni pomocí umělé inteligence. Následně se zamýšlí nad tím, v čem mohou být umělí influenceři atraktivní a v čem spočívají rizika nejen tohoto fenoménu, ale i obecného nahrazování skutečných lidí AI personami. Aktivita vede žáky k uvědomění si hodnoty autentických lidských vztahů a k zamyšlení se nad tím, jak může přehnaná interakce s AI ovlivňovat naše vnímání reálného světa.

 

Přejít na lekci

Zavřít

Radikální algoritmy

Radikální algoritmy


Sociální sítě pohánějí sofistikované algoritmy, založené na umělé inteligenci. Detailně sledují a analyzují naše kliknutí, lajky i dobu, po kterou se u obsahu zastavíme. Na základě těchto dat se neustále „učí“, předpovídají naše zájmy a reakce a vybírají příspěvky, které nás udrží co nejdéle online. AV lekce Radikální algoritmy s průvodcem Kovym odhaluje, jak tento neviditelný systém utváří náš pohled na svět a jak snadno nás může zavést do informačních bublin či radikalizujících králičích nor.

Přehrát film (17 min.)


V aktivitě Algoritmy na lavici obžalovaných se žáci vžijí do role členů vyšetřovací komise a za pomoci diskuze s AI chatbotem zkusí vyhodnotit, jak oprávněné je využívání osobních dat a algoritmů a jak by mělo být jejich využívání nastaveno.

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci si uvědomují, že za obsah na míru platí svými daty
  • žáci se seznámí s přínosy a riziky využívání osobních dat a na nich založených algoritmů
  • žáci si vyzkouší zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Přejít na lekci

Zavřít

 


Upozornění: Materiály v tomto průvodci jsou aktuální k 11. 8. 2025. 

Vzhledem k rychlosti vývoje AI nástrojů, nemůžeme garantovat okamžitou aktualizaci veškerých materiálů. Dejte nám vědět na mv@jsns.cz, pokud narazíte na neaktuální nebo nepřesné informace. 

Koordinátor projektu

Alena Chodounská

Mediální vzdělávání

E-mail: alena.chodounska@jsns.cz