Jak umělá inteligence myslí?
Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stává čím dál větší součástí našeho každodenního života. Generuje obrázky a videa, píše knížky, řídí autonomní vozidla, diagnostikuje nemoci nebo řídí naše domácnosti. Jak ale vlastně AI myslí? Rozumí informacím, které jí předkládáme a které pro nás sama skrze tzv. textové modely, jako je GPT nebo Gemini, generuje? Na to odpoví nové video ze série What the Fact?.
Cíle lekce:
- žáci rozumí základům toho, jak v současnosti funguje umělá inteligence
- žáci si uvědomují si, jak může být umělá inteligence využita nebo zneužita
- žáci jsou schopni zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
Aktivita K čemu nám může být AI? (45 minut, věk 13+)
Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad tím, co je umělá inteligence a k čemu všemu může být v blízké i vzdálenější budoucnosti využita. Tyto nápady následně rozvíjejí v diskuzi s AI chatbotem, čímž se zároveň učí, jak s umělou inteligencí komunikovat.
Aktivita Rizikové aspekty umělé inteligence (45 minut, věk 13+)
Aktivita vede žáky k diskuzi o rizicích zavedení umělé inteligence ve společnosti. Přemýšlejí a diskutují o konkrétním příkladu negativního vlivu a hledají způsoby, jak těmto rizikům předcházet nebo je minimalizovat. Během aktivity žáci využívají AI chatbota jako zdroj informací a inspirace pro debatu.
Aktivita Slavíme výročí s AI (45 nebo 90 minut, věk 13+)
Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad kreativními možnostmi využití AI. Zároveň sami využívají AI chatboty, aby naplánovali, jak by mohla dle jejich představ vypadat připomínka nebo oslava libovolného významného dne nebo výročí.
Přejít na lekci
Zavřít