Lekce JSNS s AI aktivitami

Pokud chcete téma umělé inteligence s žáky otevřít, využijte naše AV lekce o umělé inteligenci

Využití AI chatbotů v různých předmětech

Lekce obsahují aktivitu, při které žáci využívají AI chatboty. Všechny aktivity vznikly ve spolupráci s vyučujícími, byly testovány ve výuce a můžete je zařadit do svých předmětů. Jsou vhodné do hodin mediálního vzdělávání, českého jazyka, informatiky, občanské výchovy či dějepisu.

Série Kovyho mediání ring  

MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, ČESKÝ JAZYK, OBČANSKÁ...
Rozbalit

Série Kovyho mediání ring  

MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, ČESKÝ JAZYK, OBČANSKÁ VÝCHOVA

45 minut, věk 13+

Pětidílný pořad Kovyho mediální ring přináší praktické tipy jak se zorientovat v komplikovaném světě médií.

Youtuber Kovy si pokládá 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, pomocí kterých posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Zároveň přibližuje různá mediální témata – například roli médií ve společnosti, přesvědčovací techniky reklamy, sociální bubliny či internetové algoritmy. 

Prohlédnout sérii

AI aktivita

Žáci během aktivity AI jako mediální analytik (45 minut, věk 13+)  analyzují mediální sdělení pomocí umělé inteligence, diskutují o relevanci odpovědí AI chatbota a hledají doplňující informace na internetu. Debatují o možnostech využití umělé inteligence při hodnocení mediálních zpráv a zamýšlí se nad riziky s tím spojenými.

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci dokáží analyzovat mediální sdělení pomocí AI chatbota
  • žáci si uvědomují omezení chatbota a chápou důležitost zapojení kritického myšlení a ověřování informací 
  • žáci umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Seznam epizod

Zavřít

×

Proč a jak tiká TikTok

MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMATIKA, OBČANSKÁ...
Rozbalit

Proč a jak tiká TikTok

MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMATIKA, OBČANSKÁ VÝCHOVA

45 minut, věk 13+

Krátká efektní videa plná perfektních figur a působivých tanečních kreací. To je TikTok, aktuálně nejoblíbenější sociální síť mezi dospívající generací. Chytré algoritmy však nabízejí také řadu znepokojivých videí nabádajících k sebepoškozování či nebezpečným experimentům.

Přejít na lekci

AI aktivita

Žáci se v aktivitě Co to o nás ví zamýšlejí, jak TikTok a další sociální sítě zneužívají jejich osobní data a diskutují, jestli je přístup TikToku v tomto ohledu horší nebo stejný jako u ostatních sítí. Své argumenty probírají s AI chatbotem, který jim nabízí protiargumenty.

Cíle AV lekce s AI aktivitou: 

  • žáci si uvědomují, že jejich soukromí může být na TikToku a dalších sociálních sítích narušeno 
  • žáci umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
  • žáci dokáží argumentovat, ale i chápat odlišné postoje

Zavřít

×

Jak fungují cílené reklamy na internetu

MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMATIKA, OBČANSKÁ...
Rozbalit

Jak fungují cílené reklamy na internetu

MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMATIKA, OBČANSKÁ VÝCHOVA

45 minut, věk 13+

Jak mohou firmy vědět o tom, co nás zajímá, kdo jsme, co se chystáme nakoupit? Jak fungují různé typy reklam na internetu? Kdo a kolik za ně dostává zaplaceno? A čím? Na to ve svém videu nabízí odpovědi youtuber Jirka Burýšek z kanálu Jirka vysvětluje věci.  

Přejít na lekci

AI aktivita

Během aktivity Plášť neviditelnosti žáci ve skupinách diskutují s AI chatbotem o tom, jaká osobní data mohou být v modelových situacích sbírána pomocí cookies a jak tomu mohou zamezit. 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci kriticky zvažují výhody a nevýhody využívání cookies pro cílení reklamy
  • žáci jsou schopni aplikovat praktické kroky pro ochranu soukromí na internetu
  • žáci si vyzkouší zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

 

Zavřít

×

Radikální algoritmy

45 minut, věk 13+ MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMATIKA,...
Rozbalit

Radikální algoritmy

45 minut, věk 13+

MEDIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, INFORMATIKA, OBČANSKÁ VÝCHOVA

O tom, jak sociální sítě fungují víme mnohdy žalostně málo. Uniká nám zásadní dopad algoritmů, které analyzují naše chování, zájmy a preference, aby nám mohly nabídnout co nejvíce personalizovaný obsah a udržet nás na platformě co nejdéle. Díky tomu mohou sociální sítě zvýšit svůj zisk z reklamy. Jaký dopad to však může mít na naši psychiku? Jak být vůči vlivu sociálních sítí odolnější? A co to jsou králičí nory? Na to ve svém videu nabízí odpovědi youtuber Kovy.

Přejít na lekci

AI aktivita

V aktivitě Algoritmy na lavici obžalovaných se žáci vžijí do role členů vyšetřovací komise a za pomoci diskuze s AI chatbotem zkusí vyhodnotit, jak oprávněné je využívání osobních dat a algoritmů a jak by mělo být jejich využívání nastaveno.

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci si uvědomují, že za obsah na míru platí svými daty
  • žáci se seznámí s přínosy a riziky využívání osobních dat a na nich založených algoritmů
  • žáci si vyzkouší zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Zavřít

×

Jirka vysvětluje moderní dějiny

MODERNÍ DĚJINY, OBČANSKÁ VÝCHOVA 45 minut, věk...
Rozbalit

Jirka vysvětluje moderní dějiny

MODERNÍ DĚJINY, OBČANSKÁ VÝCHOVA

45 minut, věk 14+

AI aktivita je součástí každé lekce ze série Jirka vysvětluje moderní dějiny

Série osmi krátkých videí vytvořených ve spolupráci s youtuberem Jiřím Burýškem nabízí historický pohled na klíčové události a organizace, které formovaly druhou polovinu 20. století. Jirka divákům vysvětlí, jak vypadal svět během studené války a představí přehled historických milníků, které měly zásadní dopad na dění v tehdejším Československu.

Přejít na sérii

AI aktivita

Žáci se vžijí do role představitelů pěti zemí (Spojené státy, Sovětský svaz, Československo, Polsko a Maďarsko), aby se seznámili s mezinárodním kontextem významných událostí 20. století. Pomocí AI chatbota zjišťují, jak se jejich zemím v průběhu těchto událostí dařilo, jak jimi byly ovlivněny a jaký vliv na jejich vypuknutí měly. Nakonec žáci rozdílnou zkušenost svých zemí navzájem porovnají.

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci se seznámí s mezinárodním kontextem, který provázel a ovlivňoval dějinné události
  • zaměřují se na to, jak tyto události prožívali nejen občané Československa ale i dalších zemí
  •  vyzkouší si zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Seznam epizod

Zavřít

×

1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu

MODERNÍ DĚJINY 90 minut, věk 13+ Petrovi Kořínkovi...
Rozbalit

1989: Z dopisů psaných přes železnou oponu

MODERNÍ DĚJINY

90 minut, věk 13+

Petrovi Kořínkovi je 21 let, poslouchá undergroundové kapely, čte samizdatové knihy, ve škole má problémy kvůli svým dlouhým vlasům. A sní o emigraci. Je totiž začátek roku 1989 a nic nenasvědčuje tomu, že by se v komunistickém Československu dočkal svobody. „Nedovedu si představit, že bych v tom policejním státě, kde o mém životě rozhoduje pořád někdo jiný, žil dál,“ píše rodičům v dopise, který hází do schránky chvíli před tím, než 7. února 1989 nasedá do vlaku mířícího do Paříže.

Přejít na lekci

AI aktivita

V aktivitě Volba emigrace podle AI (45 minut, věk 13+) se žáci zamýšlejí nad klíčovými událostmi roku 1989 a nad důvody, které ještě před sametovou revolucí nutily občany ČR k emigraci. O těchto událostech a důvodech diskutují s AI chatbotem a zvažují, zda by v dané době chtěli také emigrovat, nebo v zemi zůstali. 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci se orientují v klíčových událostech roku 1989
  • žáci přemýšlí nad důvody, které nutily občany komunistického Československa k emigraci
  • žáci umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Zavřít

×

Jen protože jsem dívka

GLOBÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, OBČANSKÁ VÝCHOVA 45 minut,...
Rozbalit

Jen protože jsem dívka

GLOBÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, OBČANSKÁ VÝCHOVA

45 minut, věk 13+

Brendar je mladá malawijská dívka, která ráda tančí a hraje si s kamarády. Jednou by chtěla být doktorkou, soudkyní nebo vědkyní. Bojí se ale, že ji čeká osud většiny dívek z nejchudších zemí: namísto školy se starají o domácnost, velmi mladé jsou donuceny k sňatku se starším mužem, mají mnoho dětí a brzy umírají. Podle neziskových organizací se to týká každé páté dívky na světě. Brendar věří, že pokud bude moci dál chodit do školy, má šanci z tohoto bludného kruhu vystoupit a žít nejen lepší život, ale také být užitečná společnosti. 

Přejít na lekci

 

AI aktivita

V aktivitě (Ne)rovnost pohlaví podle AI se žáci zamýšlejí a diskutují o (ne)rovném postavení žen a mužů ve společnosti. Vyberou si, zda chtějí hájit tezi, že obě pohlaví mají rovnocenné postavení, nebo naopak nemají, a následně o svém stanovisku diskutují s AI chatbotem. 

Cíle AV lekce s AI aktivitou:

  • žáci se zamýšlejí nad genderovou nerovností ve světě

  • žáci dokáží argumentovat ve prospěch svých hodnot a názorů, ale i chápat odlišné postoje

  • žáci umí zadávat prompty a komunikovat s AI chatbotem

Zavřít

×

Tipy na zapojení AI do hodin

První hodina s AI

  • Zjistěte od žáků jejich předchozí zkušenosti s AI chatboty. Zeptejte se jich, jaké nástroje, a k čemu, už využili, a jak je hodnotí. Nebojte se přiznat, že se sami s AI chatboty stále učíte pracovat. Někteří vaši žáci mohou mít v některých oblastech větší zkušenosti než vy. Nechte je, ať se o ně s vámi a svými spolužáky podělí. 

  • Pomáhejte žákům s formulací promptů. Poskytněte jim manuál promptování a povzbuzujte je, aby do promptů zahrnuli více informací a chatbota se dále doptávali.

  • Veďte žáky k tomu, aby na chatbota nespoléhali a faktické informace si ověřovali a požádali chatbota o odkaz na zdroje ze kterých vychází.

 

Zpřístupnění AI chatbota žákům

  • Dle zkušeností učitelů se v každé třídě najde několik žáků, kteří již mají zřízený přístup do AI chatbota. 
  • Věková hranice pro využívání AI chatbotů je většinou 13 let. U mladších žáků doporučujeme práci ve skupině, kdy žáci navrhují prompty, ale aplikaci ovládá vyučující na svém účtu. 
  • Další informace naleznete na stránce Využití generativní AI ve školách - právní pohled

Koordinátor projektu

Alena Chodounská

Mediální vzdělávání

E-mail: alena.chodounska@jsns.cz