Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

  • Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?
  • Jeden svět na školách
  • Česká republika
  • 2019
  • 6 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět dohledat informace o tvůrci mediálního sdělení
  2. umět dohledat více informací o médiu, které sdělení publikovalo
  3. znát rozdíly mezi veřejnoprávními a soukromými médii

Média na nás chrlí denně nejrůznější sdělení. Kovy nechce být manipulován, a proto pátrá po tom, KDO je vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením. Co známý youtuber udělá, když zjistí, že je pod článkem podepsán jen pseudonym? A mají všechna média svého vlastníka, nebo jen ta soukromá? Rozdíly mezi komerčními a veřejnoprávními médii shrnuje mediální odborník.

 

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Kdo je tajemný vedoucí kolotoče?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • umějí u konkrétního mediálního sdělení dohledat, kdo je jeho autorem
  • si dokážou dohledat více informací o autorovi sdělení a o médiu, v němž bylo sdělení publikováno
  • přemýšlejí nad tím, kdo má kontrolu nad vznikem a šířením analyzovaného sdělení

Jak se ptát - 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro distanční výuku

  • analýza zprávy podle klíčové otázky „KDO?”
  • posuzování důvěryhodnosti zprávy
  • esej na téma Pravda, nebo lež

Doprovodné a doporučené materiály

Příklady analýz podle 5 klíčových otázek

Podívejte se na příklady analýz podle metodiky "5 klíčových otázek" vypracované k různým typům mediálních sdělení.

Vznik zpráv

Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.

Česká mediální krajina

První díl seriálu Česká mediální krajina prozrazuje, která média v ČR jsou nejsledovanější.

Rating médií

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Milníky českých médií 1989-2019

Nejvýznamnější události, které se v letech 1989-2019 v českých médiích odehrály.

Mediální rady

Mediální rady – Rada České televize, Rada Českého rozhlasu, Rada České tiskové kanceláře – mají důležitou roli v kontrole činnosti médií veřejné služby. Jak pracují, kdo v nich zasedá?

Partneři lekce

Vznik pořadu Kovyho mediální ring byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.