




Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
Kdo je tajemný vedoucí kolotoče?
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- umějí u konkrétního mediálního sdělení dohledat, kdo je jeho autorem
- si dokážou dohledat více informací o autorovi sdělení a o médiu, v němž bylo sdělení publikováno
- přemýšlejí nad tím, kdo má kontrolu nad vznikem a šířením analyzovaného sdělení
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
AKTUALIZOVÁNO: Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
Jak pracovat s audiovizuálními materiály
- instruktážní film
- rady a doporučení
- manuál
- obecné aktivity
Distanční výuka
Aktivita pro distanční výuku
- analýza zprávy podle klíčové otázky „KDO?”
- posuzování důvěryhodnosti zprávy
- esej na téma Pravda, nebo lež
Doprovodné a doporučené materiály
Příklady analýz podle 5 klíčových otázek
Podívejte se na příklady analýz podle metodiky "5 klíčových otázek" vypracované k různým typům mediálních sdělení.
Vznik zpráv
Žádné zprávy nemohou nikdy zachytit všechny události, které se ten den staly. Novináři zohledňuji při výběru tzv. zpravodajské hodnoty.
Česká mediální krajina: Úvod do světa médií
První díl seriálu Česká mediální krajina prozrazuje, která média v ČR jsou nejsledovanější.
3. května - Mezinárodní den svobody tisku
Svoboda médií není samozřejmostí. Mezinárodní den svobody tisku je příležitostí si to připomenout.
MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky
Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.
Milníky českých médií 1989-2019
Nejvýznamnější události, které se v letech 1989-2019 v českých médiích odehrály.
SvětMédií.info – web k mediální výchově
Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.
Mediální rady
Mediální rady – Rada České televize, Rada Českého rozhlasu, Rada České tiskové kanceláře – mají důležitou roli v kontrole činnosti médií veřejné služby. Jak pracují, kdo v nich zasedá?