




Doporučený věk
12–21 let
Tematický okruh
Mediální vzdělávání, Filmy pro veřejnost
Téma
Kovyho mediální ring, Filmy pro veřejnost, Umělá inteligence
Výukové materiály
materiály označené zámkem vyžadují přihlášení
V jakém státu žijeme?
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+
Žáci:
- dovedou v mediálních sděleních rozlišit faktické informace a názory
- se zamýšlejí nad důvěryhodností zdrojů, na něž se autoři sdělení odkazují
- kriticky posuzují důvěryhodnost mediálních sdělení, s nimiž se setkávají
Věřit nevěřit
Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- se seznámí s metodou 5 klíčových otázek
- si vyzkouší analyzovat dezinformační příspěvek ze sociálních sítí
- diskutují o důvěryhodnosti obsahu na sociálních sítích
AI jako mediální analytik
Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 13+
Žáci:
- umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit odpovědi
- dokážou využít AI chatbota k analýze mediálních sdělení
- si uvědomují limity AI chatbota a chápou nutnost ověřování informací
Jak se ptát – 5 klíčových otázek
Informační texty
- pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení
Tipy, jak na internetu nenaletět
Informační texty
Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.
Jak na reflexi emocí po filmové projekci
Informační texty
- proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
- základní metody reflexe
- od reflexe k diskuzi
📢NOVĚ: Učíme s filmem
- tipy a doporučení
- instruktážní videa
- příručky
- výukové plány
Přejít na lekci:
Distanční výuka
Aktivita pro online výuku
- analýza videa z YouTube podle klíčové otázky „CO?”
- tvorba audio či videonahrávky
- analýza fake news
Doprovodné a doporučené materiály
MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky
Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.
Průvodce světem médií pro vyučující
Porozumění, jak média fungují, kdo je vlastní, jaké mají zájmy a jak se vytváří obsah, je klíčové pro kritické myšlení a ochranu před manipulací či dezinformacemi.
Příklady analýz podle 5 klíčových otázek
Podívejte se na příklady analýz podle metodiky "5 klíčových otázek" vypracované k různým typům mediálních sdělení.
SvětMédií.info – web k mediální výchově
Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.