Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

  • Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2019
  • 7 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. zamýšlet se nad obsahem mediálních sdělení
  2. umět posuzovat důvěryhodnost uvedených informací a zdrojů
  3. rozpoznat, jaké názory či hodnoty sdělení obsahuje a jaké naopak chybějí

Ananas na pizzu nepatří. Fakt, nebo názor? Zpráva, nebo reklama? Youtuber Kovy prochází různá mediální sdělení a přemýšlí, CO jsou vlastně zač a CO je jejich obsahem. Ne vždy je to totiž na první pohled zcela zřejmé. Kovyho zajímají kvalitní zprávy, kterým by mohl věřit, často ale naráží na PR články, infotainment a dezinformace. Vyzvídá proto od žáků, jaké informační zdroje považují za důvěryhodné, a zjišťuje také, jestli se setkali s nějakými nepravdivými zprávami.

Po tomto pořadu můžete volně navázat na Mediální ring 2.

 

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

V jakém státu žijeme?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • dovedou v mediálních sděleních rozlišit faktické informace a názory
  • se zamýšlejí nad důvěryhodností zdrojů, na něž se autoři sdělení odkazují
  • kriticky posuzují důvěryhodnost mediálních sdělení, s nimiž se setkávají

AI jako mediální analytik

Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
  • dokážou analyzovat mediální sdělení pomocí AI chatbota
  • si uvědomují omezené možnosti chatbota a chápou nutnost zapojení kritického myšlení a ověřování informací z různých zdrojů

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Distanční výuka

Aktivita pro online výuku

  • analýza videa z YouTube podle klíčové otázky „CO?”
  • tvorba audio či videonahrávky
  • analýza fake news

Doprovodné a doporučené materiály

MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Nezávislé hodnocení důvěryhodnosti českých médií na základě dodržování základních novinářských norem.

Česká mediální krajina

Jaké jsou rozdíly mezi soukromými a veřejnoprávními médii, jaká je míra jej, kdo vlastní soukromá média? Jak fungovala média za komunismu? Rubrika Bulletinu mediálního vzdělávání.

Příklady analýz podle 5 klíčových otázek

Podívejte se na příklady analýz podle metodiky "5 klíčových otázek" vypracované k různým typům mediálních sdělení.

SvětMédií.info – web k mediální výchově

Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Vznik pořadu Kovyho mediální ring byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.