Česká mediální krajina - 1. díl: Úvod do světa médií

Cílem prvního dílu rubriky je obecné zmapování české mediální krajiny. Seznámíme se s tím, jaké druhy médií existují, jaké cíle média nejčastěji sledují, kdo vlastní česká soukromá média a která média jsou nejsledovanější. 

Jaké existují druhy médií?

Média můžeme dělit podle různých způsobů, podle toho, jaký aspekt chceme zdůraznit. Například: 

  • TRADIČNÍ (tisk, rozhlas, televize) x DIGITÁLNÍ
  • SOUKROMÁ x MÉDIA VEŘEJNÉ SLUŽBY (také veřejnoprávní média).
  • SERIÓZNÍ x BULVÁRNÍ 
  • MAINSTREAMOVÁ x ALTERNATIVNÍ  
  • MÉDIA, KTERÁ KLADOU DŮRAZ NA ZPRAVODAJSTVÍ x MÉDIA, KTERÁ KLADOU DŮRAZ NA PUBLICISTIKU 
  • MÉDIA, V NICHŽ PRACUJÍ PROFESIONÁLOVÉ x MÉDIA, V NICHŽ MŮŽE OBSAH VYTVÁŘET KAŽDÝ (např. sociální sítě)

TIP: Přečtěte si bližší definice jednotlivých slov v Rejstříku pojmů. 

V této rubrice se budeme zabývat především zpravodajskými médii a médii, z nichž čerpají informace Vaši žáci. 

 

Jaké cíle média nejčastěji sledují?

Mediální sdělení se snaží obvykle naplnit jednu nebo více z následujících cílů: 

  • informovat 
  • přesvědčovat
  • pobavit
  • získat peníze nebo moc 

Podívejte se na tematické video s youtuberem Kovym

 

Kdo jednotlivá média vlastní? 

V ČR máme média soukromá a média veřejné služby. 

Soukromá média získala po sametové revoluci většinově zahraniční vlastníky, během posledních patnácti let je od nich začali odkupovat tuzemští podnikatelé (např. Zdeněk Bakala, Andrej Babiš, Daniel Křetínský apod.). Jaká vydavatelství koupili? Krátce to vyjmenovává youtuber Kovy v prvním dílu pořadu Kovyho mediální ring, podrobnější informace nabízí infografika vlastníků médií, kterou publikoval server MediaGuru.cz. 

Médiím veřejné služby se budeme blíže věnovat v listopadovém Bulletinu. 

 

Jaká média jsou v ČR nejsledovanější?

  • DENÍKY: Za první polovinu roku 2019 byl nejčtenější Blesk (910 tisíc čtenářů na vydání), následovala Mladá fronta DNES (534 000 čtenářů na vydání), regionální Deníky (510 000 čtenářů na vydání), bezplatný Deník Metro (474 000 čtenářů na vydání). Aktuální data pravidelně publikuje Unie vydavatelů
  • ZPRAVODAJSKÉ SERVERY: Za poslední srpnový týden navštívilo nejvíce uživatelů novinky.cz (3 miliony reálných uživatelů), následovaly Seznam Zprávy (2,3 milionu reálných uživatelů), iDnes.cz (1,7 milionu reálných uživatelů), Aktuálně.cz (1,4 milionu reálných uživatelů). Aktuální data shromažďuje projekt NetMonitor. 
  • TELEVIZNÍ STANICE: V červenci měly největší podíl na celkové sledovanosti kanály České televize (zasáhly 30 % televizního publika), druhá byla Nova (27 % televizního publika), třetí Prima (23 % televizního publika). Aktuální data zveřejňuje Nielsen Admosphere
  • ROZHLASOVÉ STANICE: V prvním pololetí roku 2019 mělo nejvíce posluchačů rádio Impuls (více než milion denně), dále pak  ČRo Radiožurnál (882 000 posluchačů denně), Evropa 2 (853 000 posluchačů denně) a Frekvence 1 (668 posluchačů denně). Prohlédněte si všechna data v článku na serveru MediaGuru.cz

Na co se můžete těšit v 2. díle této rubriky? 

Na krátký exkurz do vývoje českých médií mezi roky 1948 - 1989.