Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.

Krok za krokem mediálním vzděláváním

Připravili jsme pro vás už více než 40 audiovizuálních lekcí, kterými můžete rozvíjet mediální gramotnost svých žáků.  

  • Jak se v takovém množství materiálů zorientovat?
  • Čím začít a které si nechat spíše na později?
  • Když je v lekci více aktivit, jakou vybrat? 

Odpovědi nabízí nově vytvořený „výukový plán“ Krok za krokem rozdělený do 3 úrovní podle náročnosti témat. Vyzkoušejte ho. 


1. úroveň: Základy mediální gramotnosti

Jak se v záplavě mediálních sdělení zorientovat? Podle čeho poznat, zda se jedná o zprávu, komentář, reklamu? Jak odlišit důvěryhodné a nedůvěryhodné informace? Seznamte žáky s 5 klíčovými otázkami

  • Časová náročnost: 
    1. varianta: Představte všech 5 dílů v 1 vyučovací hodině (jejich projekce zabere celkem 30 min.).
    2. varianta: V každé hodině promítněte 1 díl Kovyho mediálního ringu a udělejte k němu připravenou aktivitu (5 lekcí po 45 min.).
  • Doporučený věk žáků: 12+
  • Je to úroveň pro vás, pokud: nemáte ve výuce na mediální témata mnoho prostoru, ale přesto cítíte jako důležité rozvíjet mediální gramotnost svých žáků

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

12+ / 45 min.

Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.

Otevřít
Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

12+ / 45 min.

CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného? 

Otevřít
Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

12+ / 45 min.

Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.

Otevřít
Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

12+ / 45 min.

JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam. 

Otevřít
Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

12+ / 45 min.

Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají. 

Otevřít

2. úroveň: Navazujeme na základy a jdeme hlouběji

Jak vznikají zprávy? Kde jsou hranice závislosti na sociálních sítích? Jak fungují internetové platformy? Jaké dopady může mít nenávist šířená skrze média? Těmto tématům se věnují lekce ve 2. úrovni. 

  • Časová náročnost: 5 lekcí po 45 min. 
  • Doporučený věk žáků: 12+
  • Je to úroveň pro vás, pokud: cítíte, že je důležité přispívat k rozvoji mediální gramotnosti žáků, a dokážete si na to vyhradit několik vyučovacích hodin. 

Holka z Instagramu

12+ / 45 min.

První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku. 

Otevřít
Mimořádná zpráva

12+ / 45 min.

Nahlédněte pod pokličku práce novinářů. Sledujte jeden den novináře České televize a mediálního domu Economia.

Otevřít
Děti online (Nikola a Anna)

13+ / 45 min.

„Pošli mi nějakou fotečku ve spodním prádle.“ Dívky po vyzvání intimní snímky zaslaly. Příjemce je jimi pak začal vydírat.

Otevřít
Proč a jak klikáme

13+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje, kam příště klikneme. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví.

Otevřít
Ve skutečném životě

12+ / 45 min.

Všichni muslimové jsou teroristi.“ „Homosexualita je nemoc.“ Běžné komenty na internetu. Jak se cítí ti, na které míří? 

Otevřít
Proč zabili své sousedy

14+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

V roce 1994 bylo ve Rwandě zavražděno 800 tisíc Tutsiů, příslušníků zdejší etnické menšiny. Nástrojem genocidy se stal rozhlas.

Otevřít

3. úroveň: Náročnější mediální témata

Jaký je význam svobody slova? Proč někteří lidé věří falešným zprávám? Jaké techniky využívá moderní propaganda? To je výběr z témat v 3. úrovni. 

  • Časová náročnost: 5 lekcí po 45 min. 
  • Doporučený věk žáků: 14+
  • Je to úroveň pro vás, pokud: máte možnost a chcete se mediálnímu vzdělávání věnovat do hloubky a probrali jste už témata z 2. úrovně.

Nic se neodpouští

16+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Zineb milovala na práci v týdeníku Charlie Hebdo svobodu. Její kolegové ale za satirické karikatury zaplatili životem.

Otevřít
#FollowMe

15+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Na Instagramu se obchoduje ve velkém s falešnými profi ly. Kdo je vyrábí? A kdo kupuje? Reportér Nicolas hledá odpovědi.

Otevřít
Co dokáže lež

15+ / 45 min.

Kdo u nás šíří na internetu nepravdivé zprávy? Film analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice.

Otevřít
Svět podle Russia Today

16+ / 45 min.

V roce 2005 začala vysílat TV stanice Russia Today. Jejím proklamovaným cílem bylo ukázat divákům na celém světě ruský pohled.

Otevřít
Kyberdžihád

15+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Tisíce mladých lidí po celém světě podléhají propagandě džihádistů. Dokument přibližuje strategii tzv. Islámského státu.

Otevřít