Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.
Připravili jsme pro vás už více než 80 audiovizuálních lekcí, kterými můžete rozvíjet mediální gramotnost svých žáků.
Odpovědi nabízí „výukový plán“ Krok za krokem rozdělený do 3 úrovní podle náročnosti témat. Vyzkoušejte ho.
Jak se v záplavě mediálních sdělení zorientovat? Podle čeho poznat, zda se jedná o zprávu, komentář, reklamu? Jak odlišit důvěryhodné a nedůvěryhodné informace? Seznamte žáky s 5 klíčovými otázkami.
12+ / 45 min.
Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.
12+ / 45 min.
CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného?
12+ / 45 min.
Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.
12+ / 45 min.
JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam.
12+ / 45 min.
Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají.
Jak vznikají zprávy? Kde jsou hranice závislosti na sociálních sítích? Jak fungují internetové platformy? Jaké dopady může mít nenávist šířená skrze média? Těmto tématům se věnují lekce ve 2. úrovni.
12+ / 45 min.
První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku.
12+ / 45 min.
Nahlédněte pod pokličku práce novinářů. Sledujte jeden den novináře České televize a mediálního domu Economia.
13+ / 45 min.
„Pošli mi nějakou fotečku ve spodním prádle.“ Dívky po vyzvání intimní snímky zaslaly. Příjemce je jimi pak začal vydírat.
13+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje, kam příště klikneme. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví.
12+ / 45 min.
„Všichni muslimové jsou teroristi.“ „Homosexualita je nemoc.“ Běžné komenty na internetu. Jak se cítí ti, na které míří?
14+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
V roce 1994 bylo ve Rwandě zavražděno 800 tisíc Tutsiů, příslušníků zdejší etnické menšiny. Nástrojem genocidy se stal rozhlas.
Jaký je význam svobody slova? Proč někteří lidé věří falešným zprávám? Jaké techniky využívá moderní propaganda? To je výběr z témat v 3. úrovni.
16+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
Zineb milovala na práci v týdeníku Charlie Hebdo svobodu. Její kolegové ale za satirické karikatury zaplatili životem.
15+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
Na Instagramu se obchoduje ve velkém s falešnými profi ly. Kdo je vyrábí? A kdo kupuje? Reportér Nicolas hledá odpovědi.
15+ / 45 min.
Kdo u nás šíří na internetu nepravdivé zprávy? Film analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice.
16+ / 45 min.
V roce 2005 začala vysílat TV stanice Russia Today. Jejím proklamovaným cílem bylo ukázat divákům na celém světě ruský pohled.
15+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
Tisíce mladých lidí po celém světě podléhají propagandě džihádistů. Dokument přibližuje strategii tzv. Islámského státu.