Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.
Jak vznikají zprávy? Kde jsou hranice závislosti na sociálních sítích? Jak fungují internetové platformy? Jaké dopady může mít nenávist šířená skrze média? Těmto tématům se věnují lekce ve 2. úrovni.
Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / titulky
Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?
Aktivita: Já a sociální sítě
Žáci vyplňují dotazník, v němž poodhalují, jak sami vnímají sociální sítě. Zamýšlejí se také nad tím, jaká specifika má komunikace a sebeprezentace v tomto online prostředí.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku.
Tomáš Bojar / Česká republika / 2018 / 32 min.
Český vrcholný politik se chystá za zavřenými dveřmi učinit zásadní oznámení. Jak se novináři na tuto událost připravují a jaký výsledný mediální produkt z ní vzejde?
Aktivita: Výroba zpráv
Aktivita přibližuje, jak vznikají televizní zprávy. Žáci procházejí jednotlivé kroky, které se ve zpravodajské televizní redakci odehrávají, a snaží se je uspořádat do správného pořadí.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Nahlédněte pod pokličku práce novinářů. Sledujte jeden den novináře České televize a mediálního domu Economia.
Děti online (Nikola a Anna) / Kateřina Hager / Česká republika / 2017 / 14 min.
Nikola a Anna jsou dvě mladé dívky, které rády komunikují na sociálních sítích. Obě zaslaly své intimní fotky. Pak začalo vydírání. Dokumentární film k tématu sextingu.
Výukové materiály k této lekci právě připravujeme a brzy je zveřejníme.
13+ / 45 min.
„Pošli mi nějakou fotečku ve spodním prádle.“ Dívky po vyzvání intimní snímky zaslaly. Příjemce je jimi pak začal vydírat.
What makes you click / Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47 min. / titulky
Jaké strategie využívají internetoví giganti k tomu, aby získali naši pozornost na co možná nejdelší dobu, a maximalizovali svůj zisk?
Aktivita: Naše digitální stopy
Žáci si prostřednictvím aktivity uvědomí citlivost osobních údajů, které sdílejí na internetu. Zjistí, že sesbíraná data o nich samých slouží internetovým společnostem k vytváření přesně cílené reklamy a k vydělávání peněz.
Máte na téma pouze 45 min? Pracujte s dvěma částmi dokumentu. Spusťte si je jednoduše kliknutím na Část filmu 1 a Část filmu 2.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
13+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje, kam příště klikneme. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví.
In Real Life – Offline Experiment / Beeban Kidron / USA / 2017 / 2 min. / titulky
Spot ukazuje, jak online anonymní hlášky působí na lidi v realitě. Neměla by pravidla slušného chování platit stejně na internetu, jako ve skutečném životě?
Aktivita: Nenech se strhnout
Aktivita vede žáky k přemýšlení o příčinách nenávistné komunikace na internetu a možnostech, jak se jí bránit. Díky společné diskusi si žáci uvědomí, že nenávistné projevy vypovídají především o jejich pisatelích, nikoliv adresátech.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
„Všichni muslimové jsou teroristi.“ „Homosexualita je nemoc.“ Běžné komenty na internetu. Jak se cítí ti, na které míří?
Naze rinjin wo koroshitaka / Kumiko Igarashi / Japonsko / 1998 / 49 min. / titulky
V roce 1994 bylo ve Rwandě zavražděno 800 tisíc Tutsiů, příslušníků zdejší etnické menšiny. Nástrojem genocidy se stal rozhlas.
Aktivita: Minulost a současnost
Aktivita rozvíjí u žáků schopnost kritického čtení a analýzy předložených textů, které se týkají omezujících opatření pro určité skupiny obyvatel. Nejdůležitější částí aktivity je reflexe, která probíhá formou řízené diskuse.
Máte na téma pouze 45 min? Pracujte pouze s částí dokumentu. Spusťte ji jednoduše kliknutím na tlačítko Část filmu 1.
Informační text: Otázky a odpovědi
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
14+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)
V roce 1994 bylo ve Rwandě zavražděno 800 tisíc Tutsiů, příslušníků zdejší etnické menšiny. Nástrojem genocidy se stal rozhlas.
Už jste žákům promítli všech 5 lekcí výše? Skvělé! Díky Vám nyní více rozumí tomu, jak mediální sdělení vznikají a jaké mohou mít účinky. Vrhněte se s nimi nyní na 3. úroveň: Náročnější mediální témata.