Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.

2. stupeň základních škol

Ukažte žákům nástroje, které jim pomohou se lépe orientovat v záplavě a mediálních sdělení, a seznamte je se základy kvalitní žurnalistiky a novinářské práce. Doporučujeme začít od lekcí a aktivit, které reflektují přímé zkušenosti žáků. Témata mediálního vzdělávání je vhodné otevírat kratšími spoty a filmy a postupně můžete vybírat videa s delší stopáží.  

Základy mediální gramotnosti

Ukažte žákům nástroje, které jim pomohou se lépe orientovat v záplavě a mediálních sdělení, a seznamte je se základy kvalitní žurnalistiky a novinářské práce. Doporučujeme začít od lekcí a aktivit, které reflektují přímé zkušenosti žáků. Témata mediálního vzdělávání je vhodné otevírat kratšími spoty a filmy a postupně můžete vybírat videa s delší stopáží.  

  • Doporučený věk: 11+ 
  • Klíčová témata: zpravodajství, rizika kyberprostoru, sociální sítě, bezpečné chování v online prostoru, zdravý přístup k digitálním technologiím 
  • Cíle: 

žáci:

  • si uvědomují, jakou roli hrají média v jejich životě a získají povědomí o jejich fungování; 
  • si osvojí základy bezpečného chování v online prostoru; 
  • mají povědomí o nástrahách kyberprostoru. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Holka z Instagramu

Het meisje van 672K / Marks Mirjam / Nizozemsko / 2016 / 18 min. / titulky

Patnáctiletou Annegiene baví fotit a snímky upravovat v mobilní aplikaci. Její instagramový účet sleduje více než 900 tisíc lidí. Jak ji to ovlivňuje?

Holka z Instagramu

12+ / 45 min.

První věcí, kterou Annegiene po probuzení udělá, je zkontrolování počtu lajků jejího nového instagramového příspěvku. 

Zavřít

Znáš celý příběh?

The Full Picture /  Ellius Grace / Irsko / 2017 / 2 min.

Na sociálních sítích je těžké nepropadnout dojmu, že všichni ostatní žijí jako v pohádce. I my přece chceme ukazovat jen to nejlepší z našich životů. Je však důležité myslet na to, že i za sebevědomou fotkou s inspirativním popiskem se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím.   

Znáš celý příběh?

11+ / 45 min.

Na sociálních sítích máme tendenci o sobě sdílet jen hezké věci, realita se ale liší. Je důležité myslet na to, že i za sebevědomou fotkou se můžou skrývat pochybnosti, smutek, problémy v rodině či s duševním zdravím.

Zavřít

O médiích: Jak vznikají zprávy

What Makes News, News /  Sarah Larsen / Austrálie / 2018 / 13 min.

Co dělá zprávy zprávami? Ve filmu se dozvíme, jak se do výběru zpráv promítá to, jak je zpráva stará, odkud přichází, koho se týká nebo jak nás ovlivňuje. Novináři, kteří zprávy vytvářejí, musejí zvažovat různé hodnoty a kritéria a je dobré si uvědomit, jak tento výběr může ovlivňovat způsob, jakým vnímáme svět kolem sebe. 

O médiích: Jak vznikají zprávy

11+ / 45 min.

Co dělá zprávy zprávami? Ve filmu se dozvíme, co všechno ovlivňuje výběr zpráv.

Zavřít

Večeře bez mobilu

Free device dinner / 2017 / 1 min.

Rodinná večeře. Obvykle důležitý prostor pro sdílení a budování vztahů s našimi nejbližšími. Jak se ale tahle tradiční instituce mění pod vlivem nejnovějších technologií? Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost, jak namísto naslouchání vlastním dětem, řešíme i během společného stolování pracovní emaily. Kampaň #DeviceFreeDinner (Večeře bez mobilu) poukazuje na to, že technologie okupují stále více prostoru, který by měl patřit jen rodině. 

Večeře bez mobilu

11+ / 45 min.

Humorný spot glosuje to, jak nám mobily kradou pozornost, namísto naslouchání blízkým tak řešíme i během společných chvil například pracovní e-maily.

Zavřít

Navazujeme a jdeme hlouběji

Jak se vyznat v záplavě mediálních sdělení? Podle čeho poznat, zda se jedná o zprávu, komentář, reklamu? Jak odlišit důvěryhodné a nedůvěryhodné informace? Seznamte žáky s 5 klíčovými otázkami. Poslouží vám k tomu pořad Kovyho mediální ring a hravé výukové plakáty. Celý rámec otázek pak můžete využít třeba k analýze skryté reklamy nebo podvodných příspěvků na sociálních sítích. 

  • Doporučený věk: 12+ 
  • Klíčová témata: zpravodajství, dezinformace, reklama a marketing 
  • Cíle:

žáci: 

  • si osvojí metodu 5 klíčových otázek pro analýzu mediálních sdělení; 
  • dokáží strukturovaně analyzovat mediální sdělení. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 6 min.

Tato lekce je prvním dílem pořadu Kovyho mediální ring, který přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodcem je známý youtuber Kovy. Pokládá si 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kovy v úvodním díle pátrá po tom, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

12+ / 45 min.

Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.

Zavřít

Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.

Ananas na pizzu nepatří. Fakt, nebo názor? Zpráva, nebo reklama? Youtuber Kovy prochází různá mediální sdělení a přemýšlí, CO jsou vlastně zač a CO je jejich obsahem. 

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

12+ / 45 min.

CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného? 

Zavřít

Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.

Na jaké příspěvky na sociálních sítích nejčastěji klikáme? Na ty, které si sami vybereme, nebo na ty, které nám podsouvají algoritmy, které reagují na veškerou naši online aktivitu? Kovymu dochází, že je v zajetí své sociální bubliny, a přemýšlí, jak z ní uniknout.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

12+ / 45 min.

Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.

Zavřít

Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.

ŠOK! Po zhlédnutí videí s youtuberem Kovym zůstanete připoutáni k obrazovce. Kovy ukazuje, že mediální sdělení usilují o získání naší pozornosti i pomocí podobně zavádějících titulků.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

12+ / 45 min.

JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam. 

Zavřít

Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.

V čem spočívá tajemství úspěšné volební kampaně? PROČ skupují čeští podnikatelé a politici soukromá média? Jaké cíle tím sledují? Těmto otázkám se věnuje závěrečný díl pořadu Kovyho mediální ring.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

12+ / 45 min.

Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají. 

Zavřít

Náročnější témata

Ve třetí úrovni se s žáky můžete do hloubky bavit o nástrahách online prostoru a sociálních sítí. Seznamte je s možnostmi, jak se bránit kyberšikaně, diskutujte také o závislostech a zdravém přístupu k digitálním technologiím.

  • Doporučený věk: 13+ 
  • Klíčová témata: kyberšikana, závislosti na digitálních technologiích, dezinformace, sociální sítě a rizika kyberprostoru, reklama a marketing 
  • Cíle:  

žáci

  • znají charakteristiku dezinformací a dokáží se jim bránit; 
  • si osvojí principy chování na internetu a jak se bránit kyberšikaně; 
  • poznají rizika závislosti na digitálních technologiích.

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

DigiStories: Nela

DigiStories: Nela / JSNS, Charles Games / Francie / 2021 / 15 min.

Nela a Anežka jsou dlouholeté kamarádky. Chodí spolu do třídy, často se navštěvují a často spolu komunikují na smyšlené sociální síti DigiStories. Nela ráda natáčí videa a má již vybudovanou základnu sledujících. Na jedno takové natáčení si pozve i Anežku. Jak to dopadne? A jak se změní jejich vztah? DigiStories: Nela je výuková videohra, která realistickou formou ukazuje průběh kyberšikany. Hra umožňuje pochopit její podobu i následky prostřednictvím vlastního prožitku – hráč se totiž ocitá v roli oběti. Videohra neslouží jako samostatný výukový materiál, její součástí je následná reflexe a diskuse s vyučujícím. 

DigiStories: Nela

11+ / 45 min.

Výuková hra interaktivní formou zpracovává průběh kyberšikany.

Zavřít

DigiStories: Alex

Digistories: Alex /  JSNS, Charles Games / 2023 / 20 min.

Alexovi je 13 let, má spoustu koníčků, rád hraje PC hry a tráví čas s kamarády, Lea je Alexova nejlepší kamarádka, je energická a zábavná. Často si píší na sociálních sítích a společně také hrají svou oblíbenou online hru. Lea však postupně ztrácí kontrolu nad tím, kolik času hraním hry tráví, ponocuje a začíná zanedbávat své povinnosti i vztahy s blízkými.  

Výuková hra DigiStories: Alex je simulací interaktivní konverzace na sociální síti a umožňuje ve výuce otevřít téma zdravých návyků v digitálním prostředí.  

Pusťte si film
DigiStories: Alex

11+ / 45 min.

Výuková hra simuluje interaktivní konverzaci na sociální sítí a umožňuje ve výuce otevřít téma zdravých návyků v digitálním prostředí.

Zavřít

Mediální ring 2 - Dezinformace

Mediální ring 2 – Dezinformace /  JSNS / Česká republika / 2021 / 8 min.

Způsobily 5G sítě pandemii koronaviru? A stojí za sestřelením civilního letounu MH17 nad Ukrajinou západní tajné služby? V této epizodě seriálu se Lucka s Matyášem potýkají s dezinformacemi a fake news. Společně s novinářem Martinem Veselovským zjišťují, jak je možné čelit různým polopravdám a konspiračním teoriím, které se šíří hlavně na sociálních sítích a e-maily. 

Pusťte si film
Mediální ring 2 - Dezinformace

12+ / 45 min.

Hrdinové seriálu Lucka s Matášem se tentokrát potýkají s fake news a dezinformacemi, jak jim čelit radí novinář Martin Veselovský.

Zavřít