Přístup pouze pro přihlášené
Již jsem se v minulosti registroval(a) a znám své
přihlašovací údaje.
Nejsem registrován(a).
Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.
Jak se v záplavě mediálních sdělení zorientovat? Podle čeho poznat, zda se jedná o zprávu, komentář, reklamu? Jak odlišit důvěryhodné a nedůvěryhodné informace? Seznamte žáky s 5 klíčovými otázkami.
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 6 min.
Tato lekce je prvním dílem pořadu Kovyho mediální ring, který přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodcem je známý youtuber Kovy. Pokládá si 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kovy v úvodním díle pátrá po tom, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.
Aktivita: Kdo je tajemný vedoucí kolotoče?
V krátké aktivitě žáci analyzují článek, který je podepsán pseudonymem. Žáci přemýšlejí nad tím, jaké záměry mohou tvůrci mediálních sdělení sledovat a proč je pro příjemce důležité autory mediálních sdělení znát.
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.
Ananas na pizzu nepatří. Fakt, nebo názor? Zpráva, nebo reklama? Youtuber Kovy prochází různá mediální sdělení a přemýšlí, CO jsou vlastně zač a CO je jejich obsahem.
Aktivita: V jakém státu žijeme?
Žáci analyzují nepravdivou zprávu o tom, že rozdělení Československa je neplatné. Zamýšlejí se nad tím, co všechno tvoří obsah sdělení, jak důvěryhodné jsou citované zdroje informací, jaké názory a hodnoty sdělení propaguje a jaké úhly pohledu v něm naopak chybějí.
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného?
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.
Na jaké příspěvky na sociálních sítích nejčastěji klikáme? Na ty, které si sami vybereme, nebo na ty, které nám podsouvají algoritmy, které reagují na veškerou naši online aktivitu? Kovymu dochází, že je v zajetí své sociální bubliny, a přemýšlí, jak z ní uniknout.
Aktivita: Komu je to ušito na míru?
Žáci v průběhu aktivity analyzují autentickou poplašnou zprávu, která se na internetu šířila. Zamýšlejí se nad tím, komu bylo toto nepravdivé sdělení určeno (kdo byl hlavní cílovou skupinou). Zjišťují, jak se sdělení k příjemcům dostávalo a jak mohlo ovlivnit jejich názory, postoje a chování.
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.
ŠOK! Po zhlédnutí videí s youtuberem Kovym zůstanete připoutáni k obrazovce. Kovy ukazuje, že mediální sdělení usilují o získání naší pozornosti i pomocí podobně zavádějících titulků.
Aktivita: Láska a sex místo volebního programu?
Žáci se v aktivitě zamýšlejí nad tím, jaké prostředky a techniky využívá politický marketing. Východiskem pro následnou debatu je analýza vybraného předvolebního billboardu z voleb do Senátu, a to jak z hlediska použitého jazyka, tak i vizuálních prvků.
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam.
Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.
V čem spočívá tajemství úspěšné volební kampaně? PROČ skupují čeští podnikatelé a politici soukromá média? Jaké cíle tím sledují? Těmto otázkám se věnuje závěrečný díl pořadu Kovyho mediální ring.
Aktivita: Různé motivace v pozadí
Žáci v aktivitě analyzují vybraný facebookový příspěvek. Hledají odpověď na následující otázky: Proč bylo sdělení vytvořeno? Kdo má ze sdělení prospěch či užitek? Při jejich zodpovídání zjišťují, že se jedná o placenou reklamu.
Chcete-li, můžete si zobrazit plnou verzi lekce.
12+ / 45 min.
Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají.
Už jste žákům promítli všech 5 dílů Kovyho mediálního ringu? Skvělé! Díky Vám mají nyní nástroj, jak mediální sdělení kriticky posuzovat. Vrhněte se s nimi na 2. úroveň: Navazujeme na základy a jdeme hlouběji.