Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.

3. úroveň: Náročnější mediální témata

Jaký je význam svobody slova? Proč někteří lidé věří falešným zprávám? Jaké techniky využívá moderní propaganda? To je výběr z témat v 3. úrovni. 

  • Časová náročnost: 5 lekcí po 45 min. 
  • Doporučený věk žáků: 14+
  • Je to úroveň pro vás, pokud: máte možnost a chcete se mediálnímu vzdělávání věnovat do hloubky a probrali jste už témata z 2. úrovně.

Nic se neodpouští

Rien n'est Pardonné / Vincent Coen, Guillaume Vandenberghe / Belgie, Francie, Maroko / 2017 / 62 min.

Marocká novinářka a aktivistka Zineb odešla za svobodou vyjadřování do Francie, kde začala pracovat v týdeníku Charlie Hebdo. Po vydání obálky s karikaturou proroka Mohameda extremisté její kolegy vyvraždili. Snímek sleduje, jak se Zineb po této tragické události změnil život. 

Aktivita: Karikatury

Žáci během aktivity formulují a obhajují své názory na (ne)přijatelnost karikatur publikovaných týdeníkem Charlie Hebdo. Zamýšlejí se nad rolí satiry ve společnosti a nad hranicemi svobody slova.

Máte na téma pouze 45 min? Pracujte pouze  s částí dokumentu. Spusťte ji jednoduše kliknutím na tlačítko Část filmu 1.

Informační text: Otázky a odpovědi

Nic se neodpouští

16+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Zineb milovala na práci v týdeníku Charlie Hebdo svobodu. Její kolegové ale za satirické karikatury zaplatili životem.

Zavřít

#FollowMe

#FollowMe / Nicolaas Veul, Duco Coops / Nizozemsko / 2018 / 50 min. / titulky

Zatímco uživatelé nadšeně rozdávají lajky selfíčkům, na pozadí probíhá čilý obchod s uživatelskými účty. Vzniká obrovské množství falešných profilů a internetoví roboti vyrábí nové followery pro ty, kteří si chtějí připadat úspěšnější. 

Aktivita: Falešné profily

Žáci analyzují followery svých oblíbených celebrit na Instagramu a snaží se posoudit, zda jsou reální nebo falešní. 

Máte na téma pouze 45 min? Pracujte pouze  s částí dokumentu. Spusťte ji jednoduše kliknutím na tlačítko Část filmu 1.

 

#FollowMe

15+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Na Instagramu se obchoduje ve velkém s falešnými profi ly. Kdo je vyrábí? A kdo kupuje? Reportér Nicolas hledá odpovědi.

Zavřít

Co dokáže lež

Tomáš Kudrna / Česká republika, Francie / 2016 / 27 min.

Jsou falešné zprávy součástí ruské propagandy, nebo je vytvářejí Češi, kteří jsou nespokojení s vývojem v zemi po roce 1989? 

Aktivita: Fakta, nebo názory?

Aktivita vede žáky k tomu, aby porovnali základní zásady novinářské práce s fungováním takzvaných dezinformačních webů. 

Informační text: Otázky a odpovědi

Pusťte si film
Co dokáže lež

15+ / 45 min.

Kdo u nás šíří na internetu nepravdivé zprávy? Film analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice.

Zavřít

Svět podle Russia Today

The World According to Russia Today / Misja Pekel / Nizozemsko / 2015 / 40 min. / titulky

Významní světoví novináři a odborníci na média včetně bývalých i současných zaměstnanců Russia Today nás nechávají nahlédnout do zákulisí média, které namísto objektivního zpravodajství předkládá světu informace pouze v souladu s politikou ruské vlády.

Aktivita: Trollové

Aktivita nastíní žákům systém práce internetových trollů najatých ruskou vládou k šíření propagandy. 

Informační text: Otázky a odpovědi

Svět podle Russia Today

16+ / 45 min.

V roce 2005 začala vysílat TV stanice Russia Today. Jejím proklamovaným cílem bylo ukázat divákům na celém světě ruský pohled.

Zavřít

Kyberdžihád

Cyberjihad / Hans Busstra / Nizozemsko / 2016 / 48 min. / titulky

V posledních letech se teroristické organizace v čele s tzv. Islámským státem zdokonalily nejen v páchání útoků, ale i jako vypravěči. Je možné proti džihádistické propagandě účinně bojovat?

Aktivita: Přitažlivá

Žáci ve skupinách se zamýšlejí nad propagandou islamistů. Jaké myšlenky a hodnoty obsahují propagandistická videa? Na koho cílí? Jak se šíří? Své nápady zakreslují do myšlenkových map, které jsou výstupem aktivity a slouží jako východisko pro následnou debatu.

Máte na téma pouze 45 min? Pracujte pouze  s částí dokumentu. Spusťte ji jednoduše kliknutím na tlačítko Část filmu 1.

Informační text: Otázky a odpovědi

Kyberdžihád

15+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Tisíce mladých lidí po celém světě podléhají propagandě džihádistů. Dokument přibližuje strategii tzv. Islámského státu.

Zavřít

Už jste žákům promítli všech 5 lekcí výše?  Skvělé! Co teď? Projděte další mediálně-vzdělávací lekce nebo si vyberte nějakou z našich dalších mediálně-vzdělávacích aktivit.