Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.

Střední školy

Využijte prostor pro otevírání náročnějších témat: naučte žáky pracovat s nástroji, které jim pomohou lépe rozpoznat manipulativní mediální sdělení, diskutujte s nimi o tom, jak čelit dezinformacím a seznamte je s technikami propagandy.

Základy mediální gramotnosti

Témata mediálního vzdělávání doporučujeme s žáky otevřít pomocí série Kovyho mediální ring. Tento pětidílný pořad se postupně zaměřuje na 5 klíčových otázek, které je dobré si klást, když chceme porozumět nějakému mediálnímu sdělení. Videa jsou zajímavou kombinací názorů studentů či odborníků na danou problematiku a v pěti minutách ideálně snoubí poměr mezi teorií a praktickými tipy. Ke každému videu je přidružená lekce, která se včetně projekce vejde do jedné vyučovací hodiny. Je to vhodný nástroj pro otevření složitějších témat, který následně můžete využít i k analýze zpravodajského článku, skryté reklamy nebo dezinformačního příspěvku.

  • Doporučený věk: 12+ 
  • Klíčová témata: zpravodajství, dezinformace, reklama a marketing 
  • Cíle: 

žáci:

  • dokáží strukturovaně analyzovat mediální sdělení; 
  • si osvojí metodu 5 klíčových otázek pro analýzu mediálních sdělení. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 6 min.

Tato lekce je prvním dílem pořadu Kovyho mediální ring, který přináší praktické tipy, jak se zorientovat v komplikovaném světě médií. Průvodcem je známý youtuber Kovy. Pokládá si 5 klíčových otázek – KDO?, CO?, KOMU?, JAK? a PROČ?, kterými posuzuje důvěryhodnost a účel jednotlivých mediálních sdělení. Kovy v úvodním díle pátrá po tom, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 1. díl: KDO?

12+ / 45 min.

Youtuber Kovy se zamýšlí nad tím, KDO mediální sdělení vytváří a KDO má kontrolu nad jejich šířením.

Zavřít

Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.

Ananas na pizzu nepatří. Fakt, nebo názor? Zpráva, nebo reklama? Youtuber Kovy prochází různá mediální sdělení a přemýšlí, CO jsou vlastně zač a CO je jejich obsahem. 

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 2. díl: CO?

12+ / 45 min.

CO je typické pro různá mediální sdělení. Je to, co Kovy vidí, spíše zpráva, reklama nebo ještě něco jiného? 

Zavřít

Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.

Na jaké příspěvky na sociálních sítích nejčastěji klikáme? Na ty, které si sami vybereme, nebo na ty, které nám podsouvají algoritmy, které reagují na veškerou naši online aktivitu? Kovymu dochází, že je v zajetí své sociální bubliny, a přemýšlí, jak z ní uniknout.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

12+ / 45 min.

Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena.

Zavřít

Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 5 min.

ŠOK! Po zhlédnutí videí s youtuberem Kovym zůstanete připoutáni k obrazovce. Kovy ukazuje, že mediální sdělení usilují o získání naší pozornosti i pomocí podobně zavádějících titulků.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 4. díl: JAK?

12+ / 45 min.

JAK se mediální sdělení snaží zaujmout naši pozornost? Kovy to zkoumá na příkladu reklam. 

Zavřít

Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

Jeden svět na školách / Česká republika / 2019 / 7 min.

V čem spočívá tajemství úspěšné volební kampaně? PROČ skupují čeští podnikatelé a politici soukromá média? Jaké cíle tím sledují? Těmto otázkám se věnuje závěrečný díl pořadu Kovyho mediální ring.

Pusťte si film
Kovyho mediální ring – 5. díl: PROČ?

12+ / 45 min.

Kovy se zamýšlí nad tím, PROČ se k němu různá mediální sdělení dostávají. 

Zavřít

Navazujeme a jdeme hlouběji

V další úrovni se můžete zaměřit na zpravodajství, sociální sítě a dezinformace, tedy témata, která spolu v dnešní době úzce souvisí. Jakým způsobem získávat kvalitní informace? Na co si dát pozor při používání sociálních sítí? Ty nám mohou přinést určitě mnoho pozitiv, ale je třeba žáky také upozorňovat na rizika s nimi spojená. 

  • Doporučený věk: 14+ 
  • Klíčová témata: sociální sítě, zpravodajství, dezinformace, rizika kyberprostoru, reklama a marketing 
  • Cíle:

žáci:

  • se seznámí s přednostmi a riziky sociálních sítí a umí rozpoznat falešné profily; 
  • pochopí podobu i průběh kyberšikany; 
  • si osvojí principy kvalitní žurnalistiky; 
  • znají základní charakteristiku dezinformací a dokáží je rozpoznat; 
  • žáci si uvědomují svou digitální stopu a seznámí se s fungováním algoritmů sociálních sítí. 

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Mimořádná zpráva

Tomáš Bojar / Česká republika / 2018 / 32 min.

Český vrcholný politik se chystá za zavřenými dveřmi učinit zásadní oznámení. Jak se novináři na tuto událost připravují a jaký výsledný mediální produkt z ní vzejde?

Mimořádná zpráva

12+ / 45 min.

Nahlédněte pod pokličku práce novinářů. Sledujte jeden den novináře České televize a mediálního domu Economia.

Zavřít

Proč a jak klikáme

What makes you click / Martijn Kieft / Nizozemsko / 2016 / 47 min. / titulky

Jaké strategie využívají internetoví giganti k tomu, aby získali naši pozornost na co možná nejdelší dobu, a maximalizovali svůj zisk?

Proč a jak klikáme

13+ / 45 min. (část filmu) / 90 min. (celý film)

Barva písma, tvar ikony i venkovní počasí. To vše ovlivňuje, kam příště klikneme. A firmy, jejichž weby navštěvujeme, to dobře ví.

Zavřít

Mediální ring 2 - Dezinformace

Mediální ring 2 – Dezinformace /  JSNS / Česká republika / 2021 / 8 min.

Způsobily 5G sítě pandemii koronaviru? A stojí za sestřelením civilního letounu MH17 nad Ukrajinou západní tajné služby? V této epizodě seriálu se Lucka s Matyášem potýkají s dezinformacemi a fake news. Společně s novinářem Martinem Veselovským zjišťují, jak je možné čelit různým polopravdám a konspiračním teoriím, které se šíří hlavně na sociálních sítích a e-maily. 

Pusťte si film
Mediální ring 2 - Dezinformace

12+ / 45 min.

Hrdinové seriálu Lucka s Matášem se tentokrát potýkají s fake news a dezinformacemi, jak jim čelit radí novinář Martin Veselovský.

Zavřít

S kým si píšeš?

#BeInControl / Hugh Mulhern / Irsko / 3 min.

Sdílet svůj život online je dnes pro většinu mladých lidí samozřejmostí. A taky povídat si online s neznámými lidmi. Pro dospívající dívku a chlapce z tohoto krátkého spotu se zpočátku nevinné zprávy od neznámých vrstevníků v klíčovém okamžiku změní v psychicky náročnou situaci. Poznat, kdo a proč nám píše, totiž není někdy vůbec jednoduché a na druhé straně nejsou on nebo ona těmi, za které se vydávají.

S kým si píšeš?

11+ / 45 min.

Krátký klip upozorňuje na nebezpečí falešných profilů a konverzací s neznámými lidmi na internetu.

Zavřít

Náročnější témata

V poslední částí se žáci mohou seznámit s nejnáročnějšími tématy, konkrétně s nástroji a podobami propagandy. Témata obsažená v této úrovni vedou žáky nejen k odolnosti vůči manipulacím, ale také k umění vést diskuzi, argumentovat, formovat si názory a hodnotový žebříček. Jedná se sice o témata, která mohou být emocionálně náročná, ale otevřená diskuze může vést k lepšímu chápání světa, ve kterém žijeme. 

  • Doporučený věk: 15+   
  • Klíčová témata: dezinformace, současná ruská propaganda, zpravodajství 
  • Cíle:  

žáci:

  • se seznámí s nástroji propagandy a současné ruské propagandy; 
  • dokáží identifikovat příčiny, které vedou k radikalizaci; 
  • rozpoznají dezinformace a naučí se základy ověřování informací.

Využijte v této úrovni i další naše interaktivní materiály a publikace:

Doporučené lekce:

Co dokáže lež

Tomáš Kudrna / Česká republika, Francie / 2016 / 27 min.

Jsou falešné zprávy součástí ruské propagandy, nebo je vytvářejí Češi, kteří jsou nespokojení s vývojem v zemi po roce 1989? 

Co dokáže lež

15+ / 45 min.

Kdo u nás šíří na internetu nepravdivé zprávy? Film analyzuje podobu informační války a vliv dezinformací v České republice.

Zavřít

Zatracená práce

F@ck This Job / Vera Krichevskaya / Německo, Velká Británie / 2021 / 59 min.

Nataša se rozhodne založit v Rusku svou vlastní televizní stanici pojmenovanou TV Dožď (Déšť). Přes veškeré počáteční zádrhele vybuduje během několika let z původně oddechového kanálu zásadního hráče v nezávislé žurnalistice v Rusku. Kvůli reportážím, v nichž dává prostor protivládním hlasům, však stanice čím dál víc naráží na odpor ruského režimu. V březnu 2022 Rusko vysílání TV Dožď zcela zablokovalo v souvislosti s informováním o válce na Ukrajině.

Zatracená práce

13+ / 45 min (část filmu) / 90 min. (celý film)

TV Dožď se postupně stala zásadním hráčem nezávislého zpravodajství v Rusku, redakce však naráží na odpor ruského režimu.

Zavřít

2022: Ruská informační válka

2022: Ruská informační válka / Josef Pazderka / Česká republika / 2022 / 5 min.

Obrácená realita. Tak shrnuje novinář Josef Pazderka obraz událostí prezentovaný v ruských státem ovládaných médiích. Cílená ruská propaganda je založená na silných emocích, vyzdvihování nutnosti bránit ruský národ nebo vykreslování Západu jako zlého nepřítele, který Ruskem pohrdá. Ruská veřejnost má zároveň velmi málo možností, jak si ověřit pravost informací, které jí státní média předkládají.  

Pusťte si film
2022: Ruská informační válka

15+ / 45 min.

Novinář Josef Pazderka popisuje obraz událostí prezentovaný v ruských médiích, definuje ho jako "obrácenou realitu".

Zavřít
Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.