Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?

  • Kovyho mediální ring – 3. díl: KOMU?
  • JSNS
  • Česká republika
  • 2019
  • 5 min.
  • titulky
  • 12—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. umět rozpoznat, komu jsou jednotlivá mediální sdělení určena
  2. vědět, jakým způsobem se mediální sdělení k příjemcům dostává a jak se dále šíří
  3. zamýšlet se nad tím, jak mohou jednotlivá mediální sdělení ovlivnit názory, postoje a chování příjemců

Na jaké příspěvky na sociálních sítích nejčastěji klikáme? Na ty, které si sami vybereme, nebo na ty, které nám podsouvají algoritmy, které reagují na veškerou naši online aktivitu? Kovy pátrá po tom, KOMU jsou jednotlivá mediální sdělení určena, kdo je jejich hlavní cílovou skupinou. Přitom mu dochází, že je v zajetí své sociální bubliny, a přemýšlí, jak z ní uniknout.

Po tomto pořadu můžete volně navázat na Mediální ring 2.

 

 U této lekce si můžete zapnout české titulky pro neslyšící.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Komu je to ušito na míru?

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 12+

Žáci:

  • dovedou rozpoznat, komu bylo analyzované sdělení určeno
  • znají rysy poplašných zpráv a zamýšlejí se nad jejich dopadem
  • vědí, jak se mediální sdělení publikovaná na Facebooku šíří

AI jako mediální analytik

Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • umí zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi
  • dokážou analyzovat mediální sdělení pomocí AI chatbota
  • si uvědomují omezené možnosti chatbota a chápou nutnost zapojení kritického myšlení a ověřování informací z různých zdrojů

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

📢NOVĚ: Učíme s filmem

  • tipy a doporučení
  • instruktážní videa
  • příručky
  • výukové plány

Přejít na lekci:

Doprovodné a doporučené materiály

Češi v zajetí sociálních bublin

Projekt serveru Lidovky.cz, který na Facebooku mapoval, odkud v Česku konzumují zpravodajství sympatizanti jednotlivých politických stran a uskupení.

Příklady analýz podle 5 klíčových otázek

Podívejte se na příklady analýz podle metodiky "5 klíčových otázek" vypracované k různým typům mediálních sdělení.

SvětMédií.info – web k mediální výchově

Web se věnuje široké šíři témat od role médií ve společnosti přes fungování mediálních organizací až po reklamu, síťová média nebo bezpečnost na internetu.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce

Vznik pořadu Kovyho mediální ring byl financován ze zdrojů Operačního programu Praha - pól růstu ČR, číslo projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/16_037/0000347.