Podoby mediálního obsahu

Média nám každý den zprostředkovávají informace, které formují náš pohled na svět. Různé novinářské texty však mají rozličný účel. Některé mají pouze informovat o aktuálním dění, jiné nabízejí názory, analýzy nebo se snaží upoutat pozornost zábavným podáním.

Zpravodajství

  • Cíl: Poskytovat aktuální, objektivní a faktické informace o událostech.
  • Jazyk: Věcný a neutrální. Zpráva by neměla obsahovat osobní názory autora. Zaměřuje se na odpovědi na základní otázky „kdo, co, kdy, kde, proč a jak“.
  • Příklady: Zpráva, agenturní zpravodajství, tisková zpráva.

Příklady zpravodajských titulků

Publicistika

  • Cíl: Kromě informování také analyzovat, interpretovat či komentovat události.
  • Jazyk: Volnější než u zpravodajství, často obsahuje prvky subjektivního hodnocení a osobní názory autora. Může být expresivnější než u zpravodajství.
  • Příklady: Komentář, sloupek, glosa, reportáž.

Příklady publicistických titulků

Infotainment

  • spojení slov information – informace a entertainment - zábava
  • Cíl: Spojit informování se zábavou, aby obsah byl pro diváky atraktivnější. Chce vzbudit emoce.
  • Jazyk: Volnější než u tradičního zpravodajství, neformální, často obsahuje osobní prvky, humor nebo dramatizaci. Infotainment nese riziko zjednodušování či zkreslování informací ve prospěch zábavy.
  • Příklady: Šťastné pondělí, Kecy a politika, Vlevo dole, Last Week Tonight s Johnem Oliverem. Prvky infotainmentu se často objevují i v televizním zpravodajstvím, např. na TV Nova nebo CNN Prima News.

Investigativní žurnalistika

  • Cíl: Odhalovat skryté souvislosti, kauzy a zneužívání moci.
  • Jazyk: Důraz na důkladné ověřování důkazů, opírá se o fakta a analýzy.
  • Příklady: Investigativní reportáž, analytický článek.

Příklady investigativních článků

Bulvární žurnalistika

  • Cíl: Zaměřuje se na senzacechtivé, kontroverzní a skandální příběhy s cílem vyvolat emoce a přitáhnout širokou pozornost čtenářů.
  • Jazyk: Zjednodušený, emotivní, často přehnaný nebo fabulovaný, s cílem šokovat a vyvolat silné reakce.
  • Příklady: Příběhy o celebritách, drby, skandály, kriminalita, šokující události.

Příklady bulvární žurnalistiky

Doporučené lekce

  • Pomocí lekce Kovyho mediální ring – CO se žáci zamýšlí nad tím, zda jsou obsahem sdělení fakta, nebo názory a jaký je rozdíl mezi zprávou a komentářem.
  • Dodržet formát vyvážené objektivní zprávy navzdory nezvyklým okolnostem a osobním pocitům je úkolem novinářů v dokumentárním filmu Mimořádná zpráva.

 

Další doporučené materiály

Hledá se novinář - brožura

Brožura žákům vysvětluje základní pojmy a žánry...
Rozbalit

Hledá se novinář - brožura

Brožura žákům vysvětluje základní pojmy a žánry novinářské praxe, v pěti kapitolách poskytuje rady a tipy, jak si natočit vlastní televizní reportáž, napsat novinový článek, natočit živý vstup, vést rozhovor a vytvořit vzdělávací video.

 

Obsahuje:

  • postup při tvorbě vlastního mediálního obsahu,
  • tipy, jak překonat překážky, s nimiž se novináři v praxi setkávají,
  • krátký mediální kvíz,
  • objasnění nejdůležitějších pojmů práce novinářů.

Stáhnout v PDF

Objednat tištěnou publikaci    

 

Zavřít

×