Tradiční a online média
Žurnalistika prošla od devadesátých let zásadní transformací. Od tradičních forem médií jako televize, rozhlas a tisk se vyvinula k novým digitálním platformám, které umožňují okamžité šíření informací na globální úrovni. Sociální média změnila vznik a způsob konzumace zpráv. Nyní může každý snadno šířit informace, uživatelé si pak vybírají obsah podle svých preferencí, a mohou se tak snadno ocitnout v tzv. informačních bublinách.
Díky tomu, že obsah dnes může vytvářet kdokoliv, ztratila média roli jediného zprostředkovatele informací o světě. Tato situace vytváří tlak na redakce a vede k jevu, že i zdánlivě banální zprávy jsou podávány s emotivním nábojem nebo ve výrazném zpracování. Roste především důraz na negativní emoce, jako jsou strach a hněv. Zároveň se do zpravodajství čím dál víc propisuje snaha bavit. Aby média naplnila obchodní cíle, počty zobrazených stránek a další parametry, publikují mnohdy obsahy, které by dříve v tradičních médiích neměly prostor.
Technologické změny však mají také pozitivní dopady, neboť se mediální obsahy stávají interaktivními (on-line reportáže, chaty, datová žurnalistika apod.).
Sociální sítě
Specifickým a důležitým nástrojem jsou algoritmy:
Evropská unie přijala Akt o digitálních službách (DSA) – ukládá velkým platformám větší odpovědnost jaké informace se na jejich sítích šíří a jak jsou moderovány.
Fakta na sociálních sítích:
Zavřít