Jak fungují cílené reklamy na internetu

  • Jak fungují cílené reklamy na internetu
  • Jiří Burýšek
  • Česká republika
  • 2022
  • 12 min.
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. seznámit se s technikou sběru osobních dat prostřednictvím cookies 
  2. uvědomit si, jak velké platformy využívají uživatelská data pro cílení reklamy  
  3. vědět, jak chránit své soukromí a omezit sběr osobních dat 

Od dob první reklamy ručně psané na papyrus se její podoba dost výrazně změnila. Velký skok nastal s nástupem internetu, kdy také spatřily světlo světa cookies. Tyto malé textové soubory přenášejí plno informací o tom, co v online světě vlastně děláme. A jsou také tím hlavním důvodem, proč nás některé reklamy pronásledují úplně všude. Jak mohou firmy vědět o tom, co nás zajímá, kdo jsme, co se chystáme nakoupit? Jak fungují různé typy reklam na internetu? Kdo a kolik za ně dostává zaplaceno? A čím? Na to ve svém videu nabízí odpovědi youtuber Jirka Burýšek z kanálu Jirka vysvětluje věci. Ve videu zároveň odhaluje principy, na kterých funguje podvodná reklama. 

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Rozumím, přijímám

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • zjišťují, jak webové služby shromažďují data o uživatelích
  • zamýšlejí se, proč se jim zobrazuje konkrétní reklama 
  • uvědomují si výhody a nevýhody cílené reklamy

Plášť neviditelnosti

Aktivita s AI / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci: 

  • kriticky zvažují výhody a nevýhody cílení reklamy pomocí cookies
  • jsou schopni aplikovat kroky pro ochranu soukromí na internetu
  • vyzkouší si zadávat prompty, komunikovat s AI chatbotem a kriticky hodnotit jeho odpovědi

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • personalizace obsahu na internetu, její benefity a rizika pro uživatele
  • fungování reklamního průmyslu a zisky z reklamy
  • podvodná reklama a regulace reklamy na internetu

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Nařízení o digitálních službách (DSA)

Materiál srozumitelnou a atraktivní formou vysvětluje, co nařízení o digitálních službách zavedlo na ochranu osob mladších 18 let

Cookies na internetu versus soukromí. K čemu data slouží, kde je najdete a jak je smazat

Stručný popis různých typů cookies a návod na smazání z Google Chrome a Safari

Vševědoucí cookies? Google ví o nás i to, co neříkáme ani svým blízkým, říká datový novinář Cibulka

Poslechnětě si rozhovor o sběru osobních dat prostřednictvím cookies a jejich dalším zpracováním a využití

Online kurzy mediálního vzdělávání – Marketing a reklama

Vyzkoušejte ve výuce online kurz Marketing a reklama, kterým žáky provede Janek Rubeš

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce