Nic než lži

  • Nothing But Lies - Fighting Fake News
  • Tim White
  • Velká Británie
  • 2017
  • 26 min.
  • titulky
  • 13—21 let
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. ukázat na konkrétních příkladech vznik a šíření falešných zpráv 
  2. naučit, jak informace na internetu ověřovat 
  3. posílit kritické myšlení při posuzování mediálních obsahů

V poslední době se zejména na sociálních sítích objevuje mnoho lží, polopravd a konspiračních teorií. Nedávno tzv. fake news sehrály roli dokonce v amerických prezidentských volbách. Šíření lží však není fenoménem pouze 21. století. Nový dokumentární film Nic než lži připomíná existenci smyšlených zpráv na různých příkladech, například z druhé světové války. Jeho tvůrci z organizace Stop Fake divákům přibližují, jak se v současnosti falešné zprávy šíří a ohrožují naši společnost. A zároveň mapují způsoby, jak se této propagandě bránit – například Eliot Higgins a jeho kolegové z organizace Bellingcat používají fotografie ze sociálních médií, aby ukazovali, co se ve skutečnosti děje na Ukrajině a v Sýrii. Reportér Vice News Simon Ostrovsky zase díky účtu na sociální síti jednoho z  ruských vojáků dokázal zrekonstruovat jeho zapojení (a zapojení ruské armády) do konfliktu na východní Ukrajině. Autoři filmu se tak snaží nalézt odpověď na otázku, co mohou lidé, organizace a vlády dělat proti šíření falešných zpráv.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Pravda, nebo lež

Aktivita / 45 min. / doporučený věk: 13+

Žáci:

  • se seznámí s fenoménem fake news
  • umějí ověřovat informace obsažené v mediálních sděleních
  • dovedou kriticky posoudit důvěryhodnost mediálních sdělení

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Co jsou fake news? 
  • Kdo je vytváří a proč? 
  • Jak je poznám? 
  • V čem jsou nebezpečné?
  • Proč jim někteří lidé věří?
  • Jakými způsoby lze s fake news bojovat?

Nic než lži z pohledu filmové výchovy

Informační texty

  • jak diskutovat o filmu
  • posílení filmové gramotnosti žáků
  • čeho si všimnout u filmu Nic než lži

Jak se ptát – 5 klíčových otázek

Informační texty

  • pět klíčových otázek, které bychom si měli položit při čtení/sledování mediálního sdělení

Tipy, jak na internetu nenaletět

Informační texty

Osm tipů, jak odhalit neseriózní informaci a nesdílet ji dál.

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

Informační texty

  • proč je důležité pracovat po projekci s emocemi
  • základní metody reflexe
  • od reflexe k diskuzi

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Rozhovor o filmu (anglicky)

Spoluzakladatel projektu Stop Fake a ředitel novinářské školy Mohyla Yevhen Fedchenko v odpovědích rozvádí témata, která zachycuje film.

Video Selfie Soldiers

Reportér amerického zpravodajského kanálu VICE News Simon Ostrovsky šel ve stopách ruského vojáka vyslaného na Ukrajinu a toto svědectví zdokumentoval.

Náměty na psaní esejí s žáky

Je možné v záplavě informací rozlišit pravdu od lži? Zkuste s žáky uspořádat literární soutěž s názvem Pravda versus Lež.

Facebook změnil algoritmus pro řazení příspěvků

Algoritmy řídí, jaké příspěvky na sociálních vidíme - tedy jaké informace přijímáme. Článek týdeníku Dotyk informuje o změně, kterou uskutečnil Facebook.

Skrývá Facebook politické názory, se kterými nesouhlasíme?

Aktuálně.cz zprostředkovává debatu v USA, zda Facebook zobrazuje uživatelům pouze politické názory, se kterými souhlasí, a posiluje tak jejich informační bubliny.

Jak zjistit co o vás Facebook ví

Pokud používáte internetový prohlížeč Google Chrome, můžete si stáhnout rozšíření Data Selfie, které vám ukáže, jaká data o vás Facebook sbírá. S nimi pak pracují jeho algoritmy.

Koronavirus a média

Jak se zorientovat v záplavě informací o koronaviru? Přehled důležitých informačních zdrojů.

Zobrazit více Zobrazit méně

Partneři lekce