4. díl: Soukromá média 

Jaké existují v ČR největší mediální domy? Kdo je vlastní? Jaká média do nich patří? Těmto tématům se věnuje 4. díl rubriky Česká mediální krajina. 

Připomeňme si základní typy médií podle vlastnictví:

1. státní média

vlastní a financuje je stát jsou pod přímou...
Rozbalit

1. státní média

  • vlastní a financuje je stát
  • jsou pod přímou kontrolou státu, často jsou využívána k propagandě
  • příklady státních médií můžeme najít například v Číně nebo na Kubě
  • v ČR státní média od roku 1989 nemáme

Zavřít

×

2. média veřejné služby

jejich hlavním posláním je...
Rozbalit

2. média veřejné služby

  • jejich hlavním posláním je naplňování veřejného zájmu
  • jejich fungování je vymezeno zákony
  • napříč Evropou existují různé modely financování, společným rysem je, že jsou financována zčásti nebo zcela z veřejných prostředků (poplatků, daní nebo dotací); v ČR jsou médii veřejné služby: Česká televize, Český rozhlas Česká tisková kancelář, první dvě jmenovaná média získávají většinu financí z tzv. koncesionářských poplatků, které odvádějí občané, ČTK si vydělává na svůj provoz prodejem agenturního zpravodajství
  • příklady zahraničních médií veřejné služby jsou britská BBC, rakouská ORF nebo slovenská RTVS

Médiím veřejné služby  jsme se věnovali podrobněji v 3. dílu rubriky ČMK

Zavřít

×

3. soukromá média

mají konkrétní vlastníky je to většina masových...
Rozbalit

3. soukromá média

  • mají konkrétní vlastníky
  • je to většina masových médií, která v ČR existují 
  • jsou financována především z reklamy
  • počet titulů výrazně narostl po roce 1989

Zavřít

×

 

O tom, jak fungovala tuzemská média za období komunismu a jak se proměnila těsně po sametové revoluci, jsme psali ve 2. dílu rubriky Česká mediální krajina (ČMK). V tomto díle ČMK, se zaměříme na to, jak jsou na tom tuzemská soukromá média nyní.

Soukromá média v ČR

Byznys, nebo nástroj k posilování moci?

Provozování soukromých médií je odvětví podnikání, jehož primárním cílem je (mělo by být) vytvářet finanční zisk. Generovat zisk ale nemusí být hlavním nebo jediným cílem. Soukromá média mohou záměr vytvořit ekonomický zisk upozadit před cílem ovlivnit názory příjemců požadovaným směrem, mohou být také využívána (nebo zneužívána) k získání či posílení politické moci. 

Většina velkých českých soukromých médií se značným mediálním zásahem (TV Nova, Blesk, MF DNES, regionální Deníky, Hospodářské noviny aj.) byla po sametové revoluce v rukou zahraničních vlastníků, které více než politická situace v ČR zajímalo, zda jimi založená média generují zisk. Technologická a ekonomická proměna médií (především pozvolný pád čtenosti tištěných periodik a ekonomická křehkost nových online médií) však mediální podnikání zkomplikovaly a učinily jej méně rentabilním. Logickým krokem byl prodej médií.  

Dobré důvody k nákupu těchto médií naopak měli a mají nejbohatší domácí podnikatelé, kteří je v letech 2008-2019 odkoupili. Mediální domy, televizní a rozhlasové stanice primárně vlastní již nikoli proto, že by se jednalo o bezpečně ziskovou investici, ale proto, že vlastnictví médií chápou jako investici současně ekonomickou a politickou

 

Obvyklé charakteristiky soukromých (komerčních) médií 

Hlavním zdrojem příjmů je reklama, vydavatelé a provozovatelé médií prodávají inzerentům pozornost svých čtenářů/diváků/posluchačů, čím více jich mají, tím vyšší cenu si za umístění reklamy mohou říci.

Pro komerční média je tedy typické, že se snaží vytvářet obsah, který bude:

  • efektivní z hlediska nákladů
  • zaujme co nejširší publikum

Tyto principy mají za důsledek, že mediální obsah komerčních médií je v porovnání s tím, který produkují média veřejné služby, častěji povrchnější, nenáročnější, orientovaný na pobavení diváků (typicky různé soutěže a reality show) a nepůvodní – nenatáčí vlastní pořady, ale nakupují již hotové. 

Komerční média si na rozdíl od veřejnoprávních médií mohou dovolit cílit svým obsahem jen na část publika, úžeji se profilovat. Deník Blesk cílí na jiné publikum než Hospodářské noviny, TV Barrandov přitahuje jiné publikum než týdeník Respekt, atd. 

 

Největší česká soukromá média a jejich vlastníci 

 

Tisk a online zpravodajské portály 

 

Vydavatelství Mafra 

Grafika pochází z nové knihy Hlídacího Psa s názvem Šok! Hrůza! Média!, která mapuje moderní dějiny českých médií. Knihu je možné zakoupit v nakladatelství Albatros

 

Mafru koupila v roce 2013 firma Agrofert založená a v té době řízená premiérem Andrejem Babišem. Premiér vložil kvůli zákonu o střetu zájmů začátkem roku 2017 akcie Agrofertu do svěřenských fondů. Podle Transparency International a auditů Evropské komise však Babiš nadále Agrofert ovládá.

 

Vydavatelství Czech News Center

příklady médií, která do této skupiny patří: 

  • deník Blesk
  • deník Aha!
  • deník Sport! 
  • týdeník Reflex
  • týdeník Svět motorů 
  • časopis Maminka
  • časopis Moje psychologie
  • přehled všech médií, která do mediální skupiny Czech News Center patří, najdete zde.

majoritní vlastníci: podnikatelé Daniel Křetínský (50 %) a Patrik Tkáč (40 %), vydavatelství získali v roce 2014

 

Vydavatelství Vltava Labe Media 

příklady médií, která do této skupiny patří:

  • regionální Deníky 
  • časopis Dům & zahrada 
  • časopis Vlasta 
  • online magazín Dotyk 
  • měsíčník National Geographic
  • přehled všech médií, která do mediální skupiny Vltava Labe Media patří, najdete zde.

vlastník: v roce 2015 koupila vydavatelství kyperská investiční společnost Penta Investments, jejímž spolumajitelem je podnikatel Marek Dospiva.

 

Vydavatelství Borgis

příklady médií, která do této skupiny patří:

  • deník Právo
  • web novinky.cz 

majoritní vlastník: podnikatel Zdeněk Porybný 

 

Vydavatelství Economia 

Grafika pochází z nové knihy Hlídacího Psa s názvem  Šok! Hrůza! Média!, která mapuje moderní dějiny českých médií. Knihu je možné zakoupit v nakladatelství Albatros

 

Zdeněk Bakala koupil Economii koupil v roce 2008.

 

Firma Seznam.cz 

příklady médií, která do této skupiny patří:

  • portál Seznam.cz
  • web SeznamZprávy 
  • Televize Seznam 

majoritní vlastník: podnikatel Ivo Lukačovič, firmu založil v roce 1996.

 

Vydavatelství Empresa Media 

 

příklady médií, která do této skupiny patří:

  • TV Barrandov
  • týdeník Týden 
  • časopis Sedmička
  • přehled všech médií, která do mediální skupiny Empresa Media patří, najdete zde.

majoritní vlastník: Jaromír Soukup, firmu založil v roce 2000.

 

Firma Our Media

příklady médii, která do této skupiny patří:

  • web Parlamentní listy 
  • regionální televize Praha TV 

majoritní vlastník: senátor Ivo Valenta, výrazným vlastníkem je od roku 2015.

 

Deník N

  • web denikn.cz, i tištěné noviny Deník N

vlastník:  Independent Press a.s. – 66, 6 % (investoři jsou z okruhu Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky) a slovenská společnost Denník N a. s. – 33,3 %)

Deník N je nejnovějším z představovaných médií, vznikl  v roce 2018. 

 

Televize 

TV Prima 

vlastník: podnikatel Ivan Zach – do června 2019 měl menšinový podíl, nyní je 100 % vlastníkem.

 

TV Nova 

vlastník: podnikatel Petr Kellner, televizi koupil v říjnu 2019, o události jsme psali v listopadovém Bulletinu

 

Odkazy k tématu komerčních, případně komerčních vs. veřejnoprávních médií, využitelné ve výuce:

Česká mediální krajina: 1. díl | 2. díl | 3. díl | 4. díl | 5. díl