Příběhy železné opony: Dráty, které zabíjely

  • Příběhy železné opony: Dráty, které zabíjely
  • Ján Novák
  • Česká republika
  • 2005
  • 13 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát důvody a praktiky tendenčního zpravodajství
  2. uvědomit si fungování propagandy
  3. uvědomit si rozsah porušování lidských práv a svobod totalitním režimem

Platnost československých pasů zrušila vládnoucí garnitura v roce 1948. Mnoho lidí však přesto neztratilo odvahu odejít za politickou svobodou, do roku 1951 jich bylo téměř dvanáct tisíc. Komunistická strana vymýšlela nová opatření, jak jejich útěky zastavit. S „originálním“ nápadem přišel vyšetřovatel a velitel věznice v Uherském Hradišti Ludvík Hlavačka, známý tím, že tamní vězně mučil elektrickými šoky. Na jeho návrh začalo šestnáct tisíc pohraničníků amatérsky obhánět hranice elektrickými dráty a vysokonapěťovými transformátory, které se tak staly „oponou smrti“. Uprchlíci, ale i někteří pohraničníci na ní nalezli smrt v důsledku zásahu elektrickým proudem. Česko-bavorská hranice byla navíc posílena zaminováním polí, kde umíraly další desítky lidí. „Opona smrti“ byla odstraněna až v roce 1965 po protestech ze zahraničí. Poslední na ní zemřel sotva sedmnáctiletý mladík. Její strůjce, podplukovník Hlavačka nebyl nikdy potrestán.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Zpravodajství a propaganda

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují fungování propagandy;
  • znají důvody a praktiky tendenčního zpravodajství.

Žaluji

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • si uvědomují rozsah porušování lidských práv a svobod totalitním režimem;
  • chápou pojem totalita, nebezpečí totalitního zřízení a totalitních praktik;
  • si uvědomují typy lidí, které využívala Státní bezpečnost.

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • Klement Gottwald a totalitní Československo
  • pohraniční zákon z roku 1951
  • elektrický proud v drátěných zátarasech na hranicích
  • vyšetřování Ludvíka Hlavačky

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Dokumentace obětí (ÚstrČr)

Dokumentace usmrcených na československých státních hranicích 1948 - 1989

Článek o železné oponě a komentář historika Libora Svobody

Železná opona mezi ČSSR a Rakouskem měla víc obětí než ta vnitroněmecká.

Muzeum železné opony

Stránky muzea železné opony ve Valticích.

Partneři lekce