Vernisáž

  • Vernisáž
  • Ivan Rajmont
  • Česká republika
  • 1990
  • 57 min.
Audiovizuální lekce

Cíle lekce

  1. znát absurdní divadlo a dramatickou tvorbou Václava Havla
  2. seznámit se s experimentální poezií Václava Havla
  3. naučit se kreativně přistupovat k popisnému slohovému postupu

„My to s tebou myslíme dobře, máme tě moc rádi, jsi náš nejlepší přítel,“ opakují manželé Michal a Věra svému hostu Bedřichovi. Bývalý spisovatel, který se musel vzdát své profese a pracuje v pivovaru, přijal pozvání svých úspěšných přátel a před zraky diváků je nucen obdivovat starožitné i nejmodernější vybavení jejich čerstvě zrenovovaného bytu. Z obyčejné návštěvy se stává vernisáž, a především defilé po všech stránkách perfektního soužití manželů s receptem na dokonalý život. Spirála prázdných frází, dobře míněných rad a manipulací utahuje smyčku kolem krku tichého hosta, který přes urážky zůstává klidný a slušný. Televizní inscenace absurdní divadelní hry, kterou napsal Václav Havel v 70. letech v reakci na vznik nové společenské vrstvy snobských maloměšťáků v tehdejším Československu, působivě zachycuje střet autenticky lidského světa řídícího se duševními hodnotami s vyprázdněným světem materialismu beze smyslu.

Výukové materiály

materiály označené zámkem vyžadují přihlášení

Bedřichu, přece nás tady nenecháš!

Aktivita / 90 min.

Žáci:

  • se naučí formulovat vlastní porozumění textu
  • se vcítí do charakteru jednajících postav
  • kreativním způsobem reagují na situaci plynoucí z divadelní hry

Vernisáž aneb "kvartýr s ksichtem"

Aktivita / 60 min.

Žáci:

  • se učí kreativním způsobem přistupovat k popisnému slohovému postupu
  • se zdokonalují v rétorických schopnostech
  • se zamyslí nad možnou souvislostí mezi vybavením domova a sebeprezentací osob

Sladce spi

Aktivita / 45 min.

Žáci:

  • se naučí formulovat vlastní porozumění textu a sdílet jej s druhými
  • se zamyslí nad proměnami životních hodnot
  • se pokusí vlastním kreativním způsobem o parafrázi básně

Dialog

Aktivita / 25 min.

Žáci:

  • se učí vnímat text a sdílet své porozumění s druhými
  • se učí myslet v analogiích a kontrastech, učí se rozumět intertextualitě
  • objevují souvislosti smyslu na rovině tematické, motivické, jazykové či formální

Otázky a odpovědi

Informační texty

  • co je to absurdní divadlo
  • jaký smysl má zacyklený, opakující se děj
  • proč Václav Havel zasvětil tvorbu právě absurdnímu divadlu
  • co inspirovala Václava Havla k sepsání Vernisáže
  • koho představují Bedřich, Michal a Věra

Jak na reflexi emocí po filmové projekci

  • proč je důležité pracovat s emocemi, které film v žácích vyvolal
  • základní metody reflexe: Jedno slovo, I.N.S.E.R.T., Pětilístek

Jak pracovat s audiovizuálními materiály

  • instruktážní film
  • rady a doporučení
  • manuál
  • obecné aktivity

Doprovodné a doporučené materiály

Souhrn akcí k nedožitým 80. narozeninám Václava Havla

Informace na stránkách Knihovny Václava Havla

Havlovy Antikódy přesahují svoji dobu

článek se zvukovou nahrávkou na stránkách Českého rozhlasu

Jak vzniklo Havlovo ptydepe?

článek o rozhlasové adaptaci jedné z nejznámějších her Václava Havla

Partneři lekce