Žáci pátrají po osudu těch, kteří unikali před bezprávím

15.3.2016 / Příběhy bezpráví

V Praze se sešly týmy projektu Z místa, kde žijeme. Celkově se ho zúčastnilo dvanáct týmů z jedenácti škol a deseti měst. A studenti už teď začínají zpracovávat příběhy lidí a míst, které souvisí s letošním tématem - Lidé v pohybu!

Na úvod setkání se nejdříve všichni účastníci seznámili a poslechli si, co je vlastně v následujících měsících čeká. Po obědě přišla novinářka Judita Matyášová, která povídala o svých zkušenostech s orální historií a pamětníky, které prokládala různými příběhy, které sama sesbírala.

Pak se studenti i jejich učitelky a učitelé přesunuli do Archivu bezpečnostních složek, kde archivářka Jitka Bílková představila, k čemu archivy vlastně jsou, a historik Jan Synek na příkladu Akce Jizerka ukázal, co všechno se v archivech k jednomu příběhu dá najít.

Po večeři si už studenti připravovali své akční plány, ve kterých vymýšleli, jak si až do června rozvrhnou svou práci, aby vše stihli. Celé páteční dopoledne pak paralelně probíhaly dva workshopy – videoworkshop o tom, jak natáčet a nahrávat rozhovor, vedl režisér a kameraman Jan Šípek a fotoworkshop o reportážní fotografii a jak ji vyfotit mobilem připravil fotograf Jan Šibík. Na fotogalerii z celého setkání se můžete podívat zde.


A jaké příběhy budou týmy zpracovávat? Tak třeba studenti ze svitavského gymnázia budou mapovat příběh zaniklé vesnice Munzov, tým z pardubického gymnázia bude vyprávět příběh emigrantky Věry Čáslavské a žáci ze základní školy v Bobrové budou pátrat po příběhu židovské rodiny Schückových a jejich hotelu Zlatá Praha. A příběhů bude samozřejmě mnohem více – studenti nám je představí na závěrečném setkání v červnu!

 

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.