Naše stanovisko k debatě pořádané Radou Českého rozhlasu

17.2.2020 / Mediální vzdělávání

Ve středu 12. února proběhla na půdě Českého rozhlasu debata na téma „Mediální gramotnost a mediální výchova“, kterou pořádala Rada Českého rozhlasu. Již předem bylo v pozvánce avizováno, že se bude také debatovat o neziskových organizacích, které se podílí na aktivitách spojené s mediálním vzděláváním a explicitně zde byl také uveden vzdělávací program Člověka v tísni Jeden svět na školách. Na debatu jsme přesto nebyli pozvání a mezi pozvanými nebyl žádný vyučující ze základních a středních škol, nezávislý vzdělávací expert nebo zástupce relevantních vzdělávacích institucí. 

Jelikož byly během diskuze opakovaně uváděny nepravdivé informace o programu Jeden svět na školách, poslali jsme předsedkyni Rady Českého rozhlasu Haně Dohnálkové stížnost, ve které konkrétně vyvracíme lži uváděné na zmíněné debatě. Dále pak za skandální považujeme přirovnání vlivu Karla "Kovyho" Kováře, průvodce naším pořadem Kovyho mediální ring, k působení Hitlera. 

První článek o tom, jak debata probíhala, zveřejnil novinář Vojtěch Berger ze serveru Hlídacípes.org s názvem Radní ČTK Žantovský kritizuje "diletantskou" mediální výchovu Člověka v tísni. Tu ale připravují učitelé s odborníky a postupně se přidávala další média. Proti vystoupili také Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd (Občankáři) a Učitelská Platforma, jejíž otevřený dopis je k přečtení na webových stránkách. 

Z dopisu Učitelské platformy: 

"Učitelská platforma proto vyzývá všechny, kteří se k mediální výchově vyjadřují, aby se řídili fakty a zjistili si informace, co se ve výuce mediální výchovy skutečně ve školách děje. ´Bohužel v diskusním panelu chyběl kdokoliv z praxe. Pokud chtějí členové mediálních rad pokračovat v debatě o mediálním vzdělávání, bylo by dobrým startem přizvat i některého z učitelů, kterého by se mohli zeptat, co je mediální výchova a jak se učí,´ uzavírá Petra Mazancová."

Z dopisu Asociace učitelů občanské výchovy a společenských věd: 

Připojujeme se k tiskové zprávě Učitelské platformy, která kritizuje útok Petra Žantovského na organizaci Jeden svět na školách, vážné výhrady máme ovšem k celkové koncepci akce. [...] Učitelé nejsou pod žádným mocenským nebo ideologickým tlakem a není třeba je bránit před údajně indoktrinujícími nevládkami, do výuky si mohou pozvat, koho chtějí, někdo např.  JSNS, někdo třeba Petra Žantovského. Ocenili bychom však, kdyby Rada Českého rozhlasu nesoucí ze zákona odpovědnost za dozor nad tímto veřejnoprávním médiem, příště dala ve vzdělávacích tématech prostor skutečným odborníkům ve vzdělávání a pedagogům. Debata v nás důvěru v kompetenci Rady opravdu nevyvolala. Rádi bychom proto dostali odpověď na otázku, podle jakého klíče Rada ČRo panelisty vybrala a kdo je za volbu zodpovědný."

Výuka s umělou inteligencí

Objevujte se svými žáky svět umělé inteligence


Vyzkoušejte naše nové aktivity do hodin využívající AI chatboty. A pokud je pro vás AI nové téma, nachystali jsme pro vás také manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému můžete začít zapojovat AI do výuky vlastním tempem.