Náhradní planeta neexistuje! Otevřete se svými žáky a studenty nelehké téma změny klimatu
6.4.2021 / Kdo jiný?
Také nechcete ztrácet čas hledáním náhradní planety? Ke Dni Země jsme pro Vás a Vaše žáky připravili novou environmentální kampaň zaměřenou na změnu klimatu. Těšit se můžete na nové filmy, lekce a projektové aktivity. Materiály jsou vhodné pro klasickou i distanční výuku.
Naše audiovizuální materiály Vám umožní s žáky otevřít nelehké téma změny klimatu srozumitelným způsobem. Lekce a projektové aktivity vám pomohou posunout téma z abstraktní roviny na osobní úroveň. Objevte spolu s námi témata jako jsou například dopady změn klimatu na zemědělství, mezinárodní aspekty změny klimatu, proměny krajiny nebo význam aktivního občanství. Podívejte se na dokumentární filmy a pusťte se do projektových aktivit – sestavte si jídelníček s nízkou uhlíkovou stopou, zmapujte, co můžete zlepšit ve svém okolí, nebo prozkoumejte staré mapy a zjistěte, jak se proměňuje krajina okolo Vaší obce.
Kampaň probíhá v týdnu od 19. do 23. dubna, kdy máte možnost zapojit svou školu a třídu ke Dni Země dne 22. dubna, ale tímto týdnem kampaň nekončí. K dispozici na našem webu budou filmy i projektové aktivity i nadále, můžete si proto vše naplánovat tak, aby to zapadalo do Vaší výuky. Například kolem 5. června u příležitosti Světového dne životního prostředí.
Jak se do kampaně zapojit?
Do kampaně se můžete zapojit velmi jednoduše. Není vyžadována žádná registrace, audiovizuální materiály jsou stále volně přístupná na webu JSNS.cz, a proto se mohou zapojit i rodiny, nejen školy. Podmínkou je pouze promítnutí environmentálního filmu, zapojení do našich projektových aktivit či můžete vymyslet vlastní projekt nebo i promítnout jiný environmentální film ze sekce Životní prostředí. Rovněž uvítáme, pokud nám zašlete pár fotografií z projektů na e-mail eva.mackova@jsns.cz.
Pusťte žákům dokumentární filmy mezi které patří:
Nezůstaňte jen u projekce. Motivujte žáky projektovými aktivitami:
Během týdenního až dvoutýdenního projektu si žáci uvědomí souvislosti mezi potravinami a jejich dopadem na změnu klimatu. Naučí se využívat kalkulačku pro spočítání uhlíkové stopy jednotlivých potravin a pokusí se navrhnout jídelníček s nižším dopadem na životní prostředí.
2) Moje okolí, moje zodpovědnost
Týdenní až dvoutýdenní aktivita se zaměřuje na individuální výzvu v oblasti ochrany klimatu a občanského aktivismu. Během 7/14 dnů budou žáci plnit úkoly spojené s redukcí vlastní uhlíkové stopy, mapováním své komunity a hledáním možností, jak ji pozitivně ovlivnit. Plnění úkolů si zaznamenávají do pracovního listu.
V týdenním projektu žáci porovnají historické letecké snímky se současnými a zamýšlí se nad tím, jak se v uplynulých letech změnilo prostřední jejich obce a využití krajiny v jejich okolí. Navrhnou, jak by místo, kde žijí, mohlo ideálně vypadat v budoucnu.
Zapojte se spolu s námi do online diskuze:
Zapojte se prostřednictvím svých dotazů 21. dubna (9:30 - 11:00) do online inspirační akce InspiRACE: Jak na klima? Akci budete moci sledovat živě na našem kanálu YouTube a na Facebooku JSNS.
Hlavní tématem bude „co sami můžeme udělat pro zmírnění dopadů změn klimatu”. Své příspěvky představí a do diskuze se zapojí:
Tomáš Blaha (guerillový sadař a biouhlíř z Tišnovska)
Ema Ostřížková (členka Fridays for Future)
Lucie Smolková (koordinátorka programu Re-generátor Nadace Partnerství)
Tadeáš Žďárský (environmentalista, lektor NaZemi)